הורים וילדים

כיצד נלמד את הילדים לעזור בבית?

5 כללים חשובים שיעזרו לכם להקנות לילדים הרגלים של עזרה בבית - לטובתם

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

התפקיד החשוב ביותר שלנו, ההורים, הוא להכשיר את ילדינו לחיים עצמאיים ומאושרים. אחת היכולות החשובות ביותר שהילדים יכולים ללמוד היא היכולת לעזור בבית. כאשר ילדים מרגישים שהם חלק מהצוות המשפחתי, ושהם יכולים לתרום ולעזור, הם מרגישים מאושרים ומוערכים. לפניכם מספר רעיונות ואסטרטגיות שיכולים לעזור לילדים לפתח את היכולת הזו בצורה חיובית ומשמעותית.

הקצבה וקביעות

הילדים צריכים להבין שעזרה בבית היא חלק חשוב מתפקידם וממסגרת החיים המשפחתית. כדי להכניס את הילדים לתהליך זה, יש להקציב זמן קבוע ביומם של הילדים לעזור בבית. יש לקבוע תפקידים קבועים ומותאמים לגילם וליכולותיהם של הילדים. כך הם ילמדו להיות אחראיים, ויפתחו רגישות לצרכים של המשפחה.

דוגמא טובה

הורים הם הדוגמא הכי חשובה לילדים. כאשר הילדים רואים את ההורים מבצעים את מטלות הבית בצורה חיובית ומתוך רצון, הם יכולים להבין שעזרה בבית היא משימה חשובה ומשמעותית. יש להציג לילדים דוגמאות חיוביות של עזרה בבית, כגון כניסה למטבח והכנת ארוחה, סידור החדר או עזרה בכביסה. כאשר הילדים רואים את ההורים עושים זאת בצורה חיובית ומוערכת, הם ירגישו חלק מהצוות המשפחתי, וירצו להיות חלק מהתהליך.

תמיכה והערכה

כאשר הילדים מתחילים לעזור בבית, חשוב לתמוך בהם ולהעריך את המאמץ שהם משקיעים. יש לומר להם מילים חיוביות, ולהודות להם על העזרה שלהם. כמו כן, יש להתעניין בפעילויות שהם עושים, ולהראות עניין גם בפעילויות שלא קשורות ישירות לעזרה בבית. כל זאת יכול להקנות לילדים רגישות חברתית ותחושה שהם חשובים ומוערכים.

יצירת סביבה חיובית

כדי לעודד את הילדים לעזור בבית, חשוב ליצור סביבה חיובית ומעוררת השראה. יש להציג חוקים וכללים בבית בצורה ברורה ומובנת, להסביר לילדים את הסיבה לכך, וכן לדאוג לאווירה נעימה ומשפחתית, כגון: לקחת חלק בפעילויות משפחתיות, לשוחח ולהתעניין בחיי הילדים וליצור זמן איכות יחד. כל זה יגרום לילדים לרצות להיות חלק מהעשייה המשפחתית ולעזור בבית.

יצירת תוכנית עבודה

כדי להכשיר את הילדים לעזור בבית, יש ליצור תוכנית עבודה מותאמת אישית לכל ילד. יש להתחיל במשימות קטנות ופשוטות, ולהגביר את הקושי והמורכבות עם הזמן. כמו כן, יש להציע לילדים בחירה בין מספר משימות, כך שהם ירגישו שהם משפיעים ומשתתפים בתהליך קבלת ההחלטות. כל זה יסייע לילדים לפתח את היכולת לעזור בבית בצורה עצמאית ומשמעותית.

לסיכום, חינוך הילדים לעזרה בבית הוא תהליך חשוב ומשמעותי בחייהם. באמצעות הקצבה, דוגמא טובה, תמיכה והערכה, יצירת סביבה חיובית ומעוררת השראה ויצירת תוכנית עבודה מותאמת אישית, ניתן לחנך את הילדים לעזור בבית בצורה חיובית ומשמעותית. כאשר הילדים מרגישים חלק מהצוות המשפחתי ומקבלים תמיכה והערכה על המאמץ שהם משקיעים, הם ירגישו מאושרים ויבצעו את מטלות הבית בשמחה.

 

הכותבת היא אימא ל-3 מתוקים, מדריכת הורים ומאמנת ילדים ונוער לפיתוח כישורים חברתיים והעצמה אישית

תגיות:עזרה בביתהורים וילדים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה