נפלאות הבריאה

לא תאמינו: למה מסתירים את החומר החזק בעולם?

האם נמצא החומר החזק בעולם, ולמה הסתירו אותו? כל הפרטים המרתקים

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

בשנת תשנ"ג (1993), סנסציה מדעית הכתה גלים ברחבי העולם. פיטר מקאן, מגיש התכנית הפופולארית "עולם המחר", הציג בשידור חי למיליוני צופים של ה-BBC, ביצה חסינה מפני כל. מקאן קירב אל הביצה במשך 5 דקות להביור שיורק אש בטמפרטורה של 1200 מעלות צלזיוס, כזו שמתיכה פלדה בלי מאמץ – אך הביצה נשארה שלמה, אפילו לא נסדקה. לאחר מכן, כאשר נפתחה הביצה, התברר כי החלבון שבתוכה אפילו לא התבשל. היא נשארה ביצה רכה!

כפי שהסביר מקאן, הביצה צופתה בחומר שנקרא על ידי ממציאו "סטארלייט", חומר שהתגלה על ידי מוריס וורד מהארטלפול שבצפון אנגליה. וורד לא היה כימאי. הוא החזיק בית מסחר לצבעי פלסטיק שונים, וכאשר פרצה שריפה קטנה במקום, הוא שם לב שבעוד כל השטח נשרף לחלוטין, מספר חומרים שהתערבבו יצרו שכבת ציפוי שלא נשרפה כלל, ואפילו לא התפחמה.

הוא ניתח את החומרים ואת התהליך שעברו, והתחיל לחשוב, כיצד יכול חומר זה לתרום לאנושות? באותם ימים התרחש אסון תעופה. מטוס עלה באש, והנוסעים נלכדו בו ונשרפו (מטוס בריטיש אירווייז, ב-22 באוגוסט 1985), האם אפשרי היה לבנות את תא הנוסעים מחומר שיהיה חסין לשריפות? האם ניתן לצפות בחומר זה את המקלט, כך שיהיה חסין לפצצות אטום?

וורד שיפר את המצאתו, והתברר שלא רק שהיא עמידה ב-2500 מעלות צלזיוס, אלא היא גם לא מתחממת. כוונה אליה קרן לייזר שמגיעה לחום של 10,000 מעלות צלזיוס, קרן שקודחת חור בלבני בטון, אך היא לא השפיעה בכהוא זה על הסטארלייט. פרופסור לואיס ממשרד ההגנה הבריטי ביקש לחקור את החומר, ומוריס וורד אפשר לו רק לאחר הגבלות מרובות, שכן הוא חשש כי סודו ייחשף.

פרופ' לואיס השלים את בדיקותיו, וביקש לפרסם מאמר שייתן תוקף מדעי לתגלית, אך וורד סירב, מחשש שעל ידי זה יתגלה סודו, והוא יפסיד את התמלוגים... וורד היה אדם די מוזר. הוא גם לא רשם פטנט על ההמצאה, שמא ייקחו לו את הרעיון.

וורד סירב ליצור מוצרים עממיים כמו גדרות או ציפוי לקירות, שהיו יכולים להימכר במיליונים, וציפה כל חייו לעסקת מיליארדים מול הצבא האמריקאי, או למשהו בסדר גודל כזה.

בשנת 2010 קידם וורד את פיתוח הסטארלייט, וייצר אפוד חסין ירי, קל וגמיש הרבה יותר מאפודי העופרת הקיימים (שכפ"ץ). אך יחד עם זאת, הוא עצמו הסתבך ונעשה נוקשה עוד יותר כלפי אנשים וגופים עסקיים, ואף צבאות של מדינות, שחיזרו אחריו.

ב-2011 מת וורד, ולקח את הסוד איתו אל הקבר. הוא טען תמיד כי אשתו ובתו יודעות את המתכון הסודי, אבל בפועל הן לא ייצרו ולא גרם אחד של סטארלייט מאז מותו.

יש בבריאה כחות מופלאים, ולא תמיד המדע יודע לגלות אותם ולנצל אותם לטובה. לפעמים נפתוליהם של בני האדם גורמים לאנושות לאבד דברים שיכלו לעזור לרבים.

תגיות:נפלאות הבריאהביצהחומר

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה