סמארטפונים ואינטרנט

איך חדשות באינטרנט גורמות לפוסט-טראומה

חשבתם שהתקנתם אינטרנט מסונן וזהו? עכשיו תחשבו על מה שחדשות לא מצונזרות של אירועים אלימים עושות לכם – ולילדים שלכם

אא

חשבתם שאחרי שהתקנתם אינטרנט מסונן אתם יכולים לנוח על זרי הדפנה? לא בדיוק. אינטרנט מסונן הוא ללא ספק דבר נצרך, אבל זה לא אומר שכל מה שעובר את הפילטר מתאים לילדים שלכם. רובנו, למשל, לא מתנגדים לכך שהילדים ובני הנוער שלנו יצרכו תכנים חדשותיים – אולם מחקר חדש מגלה שצריכת תכנים חדשותיים הקשורים לאירועים אלימים עלולה ליצור אצל המשתמשים הפרעת פוסט-טראומה.

בעבר, כאשר הדרך היחידה לצפות בווידאו מאזורי מלחמה, למשל, היתה דרך הטלוויזיה, קיבלנו רק גרסאות ערוכות בקפידה של האירועים. לרשת, עם זאת, אין את מגבלות הצנזורה של הטלוויזיה. כמה אנשים אתם מכירים שרואים בשקידה כל סרטון חדש שמפרסמת דאעש – עריפות ראשים, שריפות אנשים חיים, וכן הלאה? הסרטונים האלה מככבים ברשת כחלק מכיסוי לגיטימי של מעללי ארגון הטרור, אבל האם באמת אתם – או הילדים שלכם – צריכים לראות אותם?

"לחשיפה לסבל של בני אדם אחרים יש השפעות שליליות", מסבירה עורכת המחקר, ד"ר פם רמסדן מאוניברסיטת בראדפורד. "המדיה החברתית אפשרה לסיפורים אלימים ודימויים גרפיים עם פרטים מזעזעים להיות נגישים לציבור הרחב. צפייה באירועים כאלה ותחושת המצוקה של אלה החווים אותם יכולות להשפיע על חיי היומיום שלנו".

המחקר ערך מבדקים פסיכולוגיים ל- 189 משתתפים שצפו ברשת במגוון אירועים אלימים, כולל סרטוני ירי בבתי ספר ווידיאו מפיגועי התאבדות. האנליזה הוכיחה כי 22 אחוזים מהמשתתפים הושפעו באופן משמעותי על ידי האירועים הללו. המשתתפים הללו הפגינו תסמיני פוסט-טראומה על אף שמעולם לא חוו טראומה בעצמם. אלו שצפו באירועים כאלה לעיתים קרובות יותר היו המושפעים ביותר.

"זה מדאיג למדי שכמעט רבע מאלה שצופים בתמונות ממעשי אלימות פיתחו סימפטומים של פוסט-טראומה", אומרת ד"ר רמסדן. "עם עלייה מתמשכת בגישה למדיה חברתית ולאינטרנט דרך טלפונים חכמים וטבלטים, אנחנו צריכים להבטיח שאנשים מודעים לסיכונים בצפייה בתמונות ווידיאו של אירועים אלימים".

במילים אחרות: אל תסמכו רק על הפילטר.

תגיות:אינטרנט

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה