חדשות בארץ

בית הדין בהאג: "לא נענים לבקשת ישראל לדחות את תביעת דרום אפריקה"

בית הדין הבינלאומי קבע כי ניתן להמשיך בדיונים בנוגע לטענות שהועלו על ידי ממשלת דרום אפריקה, אך לא ניתן צו להפסקת המלחמה. נשיאת בין הדין השופטת ג'ואן דונהיו: "יש פעולות שנעשו על ידי ישראל שיש יכולת לבית המשפט לפסוק צווים בעניינם"

בית הדין הבינלאומי בהאג (צילום: Shutterstock)בית הדין הבינלאומי בהאג (צילום: Shutterstock)
אא

בית הדין הבינלאומי לצדק בהאג החליט היום (שישי) שיש להמשיך ולדון בתביעתה של דרום אפריקה נגד ישראל. ג'ואן דונהיו, נשיאת בית הדין, אמרה בהקראת ההחלטה, בעניין בקשת סעדים זמניים של דרום אפריקה נגד ישראל בגין "רצח עם", כי "בית הדין קובע שלא יכול להיענות לבקשת ישראל לדחות את בקשת דרום אפריקה".

ברוב של 15 שופטים, מול התנגדותו של הנציג הישראלי השופט בדימסו אהרון ברק והשופטת המייצגת את אוגנדה, ג'וליה סבוטינדה, בית המשפט פסק שורה של צעדים שעל ישראל לנקוט בהם, אך נמנע מלהורות על הוצאת צו ביניים המורה על הפסקת הלחימה.

רשימת צוי הביניים שהוצאו: על ישראל לנקוט כל האמצעים למנוע הרג אזרחי, להמנע מגרימת נזק גופני קשה, להמנע מלגרום לתנאים שיביאו לשבירת האוכלוסייה ועל שיראל לנקוט צעדים שפוגעים ביילודה בעזה. כמו כן על ישראל להעניש אלה המסיתים לרצח עם, להקל על הכנסת סיוע הומניטרי, לשמור על הראיות המוכיחות שפעלה על פי הצווים ולהגיש דו"ח בעוד חודש לבית הדין.

בית הדין קבע כי "יש פעולות שנעשו על ידי ישראל שיש יכולת לבית המשפט לפסוק צווים בעניינם". השופטת דונהיו הוסיפה כי "יש סמכות לדון בסוגיה אם נעשה רצח עם ברצועת עזה, שכן הפלסטינים מוגדרים כקבוצה אתנית ודתית ולכן מדובר בקבוצה מוגנת". 

נשיאת בית הדין ציינה אמנם כי "בשביעי באוקטובר חמאס וארגונים חמושים אחרים יצאו במתקפה נגד ישראל, הרגו מעל 1,200 בני אדם, פצעו אלפים וחטפו מאות". עם זאת הוסיפה "בהמשך להתקפה, ישראל פתחה במתקפה רחבה, בים באוויר וביבשה שגרמה למספר רחב מאוד של קורבנות. בית המשפט מודע לגודל הטרגדיה ההומניטרית ומודאג מהמשך אובדן החיים. המבצע הצבאי שמבוצע על-ידי ישראל בהמשך למתקפה עליה, גרמה למספר רב של הרוגים ופצועים, עקירת רבים מבתיהם ונזק נרחב לתשתית אזרחית. יותר מ-25 אלף פלסטינים נהרגו, בתים רבים ניזוקו. 1.7 מיליון נעקרו מבתיהם. ארגון הבריאות של האו"ם קבע ש-93% מאוכלוסיית עזה סובלת מרעב".

ההחלטה ניתנה בתביעה שהגישה לפני כשבועיים וחצי דרום אפריקה, שביקשה להורות על הפסקת הלחימה בעזה והאשימה את ישראל ב"רצח עם". דרום אפריקה דרשה בין היתר להוציא צווי ביניים שיורו על נסיגת כוחות צה"ל מהרצועה והפסקת כל הפעולות הצבאיות, הפסקת מניעת כניסת הסיוע, דיווח לבית הדין על הפעולות שנעשות, להורות לישראל לאפשר כניסה לעזה של צוותי חקירה מטעם האו"ם וענישת הקוראים לג'נוסייד.

לפני הדיון הפגינו בסמוך פרו-פלסטינים ומהעבר השני גם תומכי ישראל. את ישראל ייצגו בדיון היום עורכי הדין הזרים פרופסור מלקולם שואו וד"ר כריסטופר סטייקר, המשנה ליועצת המשפטית לממשלה ד"ר גיל-עד נועם, סגן שגריר ישראל בהולנד ירון ווקס והיועצת המשפטית בשגרירות ישראל בהאג אביגיל פריש. לדיון הגיעה גם שרת החוץ של דרום אפריקה נלדי פלדור.

לקראת פרסום ההחלטה של בית הדין הבינלאומי, מזכיר המדינה האמריקני, אנתוני בלינקן, שוחח עם מקבילתו הדרום אפריקנית, שרת החוץ נאלדי פנדור. בלינקן הדגיש בפני פנדור את התמיכה של ארה"ב בזכותה של ישראל "להבטיח שפיגועי הטרור לא יחזרו לעולם". בהודעת הבית הלבן נמסר כי בלינקן והשרה שוחחו "על הצורך להגן על חיי אזרחים, להבטיח סיוע הומניטרי מתמשך לפלסטינים ולפעול למען שלום אזורי מתמשך שמבטיח את ביטחונה של ישראל והקמת מדינה פלסטינית עצמאית".

אתמול נערך דיון במשרדו של ראש הממשלה בנימין נתניהו, שבו השתתפו שר המשפטים יריב לוין, היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה והשר רון דרמר. בפגישה הוצגו התרחישים האפשריים בבית הדין הבינלאומי לצדק ואפשרויות התגובה של ישראל.

על רקע התביעה בהאג, הודיעה היום חברת "אל על" כי בכוונתה לבטל את הקו הישיר לעיר יוהנסבורג שבדרום אפריקה. הביטול ייכנס לתוקף בעוד חודשיים.

לאחר הדיונים לפני שבועיים, שמיעת טענות דרום אפריקה ולאחר מכן טענות הנגד הישראליות, היו מספר תרחישים שבישראל לקחו בחשבון. התרחיש הקיצוני ביותר היה שבית הדין יחליט לקרוא להפסקה מיידית של המלחמה. השני - בית הדין יחליט לדחות על הסף את העתירה של דרום אפריקה נגד ישראל, כפי שדרשו נציגי ישראל בדיון.

בתווך היו מספר אפשרויות: קריאה להגברת הסיוע ההומניטרי, החזרת התושבים לצפון רצועת עזה או מתן דריסת רגל לסוכנויות בין-לאומיות לתוך הרצועה למטרות פיקוח. התרחיש הזה הוא שהתקבל.

יש לציין כי בית הדין לא יאכוף את ההחלטה אלא מועצת הביטחון של האו"ם. לאחר ההחלטה היום יחל תהליך ארוך מאוד ובית הדין יקבע לוח זמנים להמשך. לדרום אפריקה יהיו שישה חודשים להגיש נייר עמדה בכתב, ואז לישראל תיהיה חצי שנה להגיב. אחר כך ניתן עוד זמן ל"תגובה על התגובה".

תגיות:בית הדין הבינלאומי בהאגמלחמת חרבות ברזל

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה