כתבות מגזין

"נשאבתי אל פסוקי התהילים, ופשוט ציירתי אותם"

בגיל 88 ממשיכה האמנית אילנה צמחוני לצייר פסוקים מהתנ"ך ולהציג תערוכות מרהיבות. בימים אלו, לקראת תערוכה מיוחדת על פסוקי ספר התהילים, היא חושפת את סודם של הציורים

אא

כשאני שואלת את האומנית אילנה צמחוני מה שלומה, היא משיבה לי בניגון ובדימוי מטאפורי: "השמש זורחת, נקווה שהיא תזרח לנו תמיד". רגע לאחר מכן אנו מתחילות את השיחה, ואז אני מגלה שזוהי שפתה של אילנה, שפה ציורית ומרתקת, כחלק מכך שהציור הוא חלק מחייה, בכל המובנים.

היא לא צעירה, בימים אלו מציינת את יום הולדתה ה-88, אך המכחול לא מש מידיה גם בתקופה זו. "מאז שאני זוכרת את עצמי עסקתי ביצירה", מספרת אילנה, "למעלה מ-50 שנה עסקתי בציור וכ-30 שנה בכתיבת ספרי שירה ופרוזה, הצגתי הרבה תערוכות יחיד בארץ ובעולם, השתתפתי בתערוכות קבוצתיות ונכתב עליי במקומות שונים".

אילנה נולדה בחיפה, וזוהי עיר מגוריה עד היום, אולם הייתה תקופה ארוכה של כ-40 שנה שבה היא חילקה את חייה בין צפת לחיפה, כאשר היא שוהה בצפת כמה וכמה חודשים בשנה, ומתגוררת בעיר העתיקה בקריית האמנים.

מה משך אותך דווקא בצפת?

"הרוחניות של העיר משכה אותי, וגם המיסטיקה שהיא הקרינה. כשהסתובבתי בעיר העתיקה וביקרתי בקברי הצדיקים ובבתי הכנסת הרגשתי חלק מההיסטוריה של העם היהודי. גם מבחינה אומנותית התחברתי לעיר ולרעיון של 'גלריה עם דלת פתוחה'. היה לי חשוב לראות את התגובות של העוברים והשבים ליצירות שלי, וכך הייתי עובדת כשהם נכנסים, מבקרים, מאירים ומעירים. זה דיבר אליי יותר מכל".

לצייר את הפסוקים

האנשים שהתעניינו בציוריה של אילנה נמנו על כל גווני האוכלוסייה, וזהו נתון  מעניין מאוד, שכן כפי שהיא מציינת, הציורים הם מאוד רוחניים. "ציירתי את ספר בראשית ואת מגילת איכה, ציירתי גם פסוקים מספר איוב, ובפרט אהבתי לצייר פסוקים ממגילת קוהלת", היא מפרטת. "לא ציירתי כמובן את הדמויות שמוזכרות שם, אלא את האווירה והתוכן. תמיד הקפדתי להצמיד פסוק לכל ציור, אך גם הדגשתי לאנשים שהגיעו לגלריה שכל אחד מהם יכול לראות בציורים גם קשר לפסוקים אחרים, כי הכל תלוי בנקודת מבטו של המתבונן".

אבל יותר מכל הזדהתה אילנה עם ציורים בהשראת ספר התהילים. "כשציירתי את הפסוקים של התהילים, הרגשתי בעיקר את המסתורין שיש בהם", היא מתארת, "התחברתי מאוד לשירה שיש בתהילים, הרגשתי שהפסוקים הם כמו יצירות מוזיקליות שמתנגנות לי, וכך גם נוצר החיבור והקשר שלי עם בורא עולם. כך במשך עשרות שנים ציירתי בכל פעם פסוק אחר, בהתאם למצב הרוח ולתחושות שלי, הרגשתי שזוהי השפה בה אני מתפללת ומדברת עם הבורא. לפעמים בחרתי פסוק שקשור לשיח שלי עם אלוקים, לפעמים לבדידות ולניכור, בכל פעם פסוק אחר".

עד היום יצרה אילנה כ-100 ציורים של פסוקי תהילים, אך מעולם לא הזדמן לה להציג את כולם יחד. בחודש הקרוב היא מתכוונת לעשות את מה שלא עשתה במשך כל השנים ולצאת בתערוכה מיוחדת – "תערוכת ציורי תהילים" שתתקיים במוזיאון לאומנות יהודית, היכל שלמה, ירושלים, ותוצג במשך כל החודש הקרוב.

"אני מציגה את התערוכה גם בשביל אנשים שמבינים באומנות ומתעניינים בה וגם בשביל עצמי", היא מסבירה. "יש בפסוקי התהילים יופי כל כך מיוחד, ובעיקר יש בהם חיזוק גדול לעם ישראל – מה שכל כך נדרש לכולנו, ובפרט בימים אלו".

תגיות:אמנותפסוקי תהילים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה