דמויות ביהדות

דמות בהיסטוריה היהודית: רבי אביגדור קרא, ששרד את הטבח בפראג

מי היה רבי אביגדור בן יצחק קרא, ומדוע העתק של מצבתו מוצב במוזיאון הלאומי של צ'כיה? כל הפרטים

(צילום אילוסטרציה: shutterstock)(צילום אילוסטרציה: shutterstock)
אא

בית הקברות היהודי העתיק בפראג הוא אחד המפורסמים באירופה. המצבה הכי קדומה בבית הקברות היא מצבתו של רבי אביגדור בן יצחק קרא.

רבי אביגדור נולד ברגנסבורג במאה ה-14, בזמן שבית המדרש היהודי באירופה היה בעיקר באזור חבל הריין, ממנו נפוצו גדולי תורה החל מימי רבנו גרשום מאור הגולה ועד אותו הזמן. ברגנסבורג שימש רבי אביגדור כדיין.

רבי אביגדור התגלגל לפראג, ושם נעשה אב בית הדין, יחד עם רבי יום טוב ליפמן מילהויזן ורבי מנחם בן יעקב שלם. שם הנהיג את קהילת יהודי פראג, כאשר זו רק התחילה להתגבש. בפראג נשא לאשה את אחותו של רבי ליווא הזקן, סביו של המהר"ל מפראג המפורסם.

בשנת ה'קמ"ט (1389) ערכו הגויים בפראג פוגרום נורא בקהילה היהודית, שבו נרצחו כמעט כל בני הקהילה. רבי אביגדור, ששרד את הטבח, קומם את הקהילה מהריסותיה, וביסס את הקהילה מחדש, בבית הכנסת אלטנוי-שול, שהיה אז חדש יחסית (בן מאה שנים...).

רבי אביגדור תיעד את הפוגרום בסליחה שחיבר בשם "את כל התלאה", ומנהג אשכנז היה לאמרה בתפילת המנחה של יום הכיפורים.

לרבי אביגדור היה קשר מיוחד עם ואצלב הרביעי, מלך בוהמיה, ואף היתה לו השפעה דתית עליו. רבי אביגדור שכנע אותו בצדקתה ובעליונותה של הדת היהודית. יש המשערים כי גם תורתו של יאן הוס הושפעה מרבי אביגדור. יאן הוס היה מרצה באוניברסיטת בוהמיה שהטיף נגד הנצרות הקתולית. הטפותיו הביאו למרד, ובסופו של דבר הועלה הוס על המוקד, אבל התסיסה שיצר נגד הנצרות המשיכה אחרי מותו, והפלג של ה"הוסיטים" נקרא על שמו. כל המבקר בפראג יוכל לראות אנדרטאות המציינות אותו ואת פעליו.

לפי האגדה כתב רבי אביגדור כמה חיבורים קבליים בעילום שם, ואלו השפיעו רבות על המקובלים הבאים אחריו, כמו הרמ"ק, אבל אין הוכחות לאגדה זו.

מצבתו מכובדת מאד על הצ'כים, והעתק שלה מוצב במוזיאון הלאומי של צ'כיה. היא ניצבת במרכז בית הקברות היהודי העתיק, ורבים רבים פוקדים אותה מדי יום.

 

תגיות:דמויות ביהדותרבי אביגדור קרא

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה