דמויות ביהדות

דמות בהיסטוריה היהודית: "הנביא מאוילה" – נביא או שרלטן?

מי היה רבי אברהם אבולעפיה, ומדוע ביקש ללמד את האפיפיור תורה? כל הפרטים המרתקים על "הנביא מאוילה"

(צילום אילוסטרציה: shutterstock)(צילום אילוסטרציה: shutterstock)
אא

בשנת ה' אלפים בדיוק (1240), נולד בסרגוסה (סרגוסה היתה עיר ואם בספרד היהודית, וכמה חכמים וסופרים היו בה) בן לרבי שמואל אלבועפיה.. ושם הנולד נקרא אברהם אלבועפיה, והיה חכם גדול, ונטל תורה מפיו אביו שמונה עשרה שנה.

אחרי שמונה עשרה שנה מת אביו, ורבי אברהם התחיל לדרוש ולחקור בחכמת הקבלה, ואף נסע סביב העולם לחפש את נהר הסמבטיון. ואחרי שנדד בכמה ערים בעולם, התיישב שוב בקטלוניה (ברצלונה) שבספרד, ולמד חכמת הקבלה מפי רבי ברוך התוגרמי שהיה מקובל מפורסם וחיבר את "מפתח הקבלה".

רבי אברהם השיג כל מיני חכמות, עד שקרא לחכמתו "קבלה נבואית", ובהיותו בן שלושים, בהתגוררו בעיר אווילה, אמר שהיה לו חזיון נבואי המצווה עליו להיפגש עם האפיפיור וללמדו תורה. וכן דיבר עוד על חזיונות והתגלויות, עד שנקרא שמו "הנביא מאוילה". והיה כותב ספרים כמעיין המתגבר, וכולם מלאים חשבונות וגימטריאות ונוטריקונים, עד שכתב חמישים ספרים ויותר.

רבי אברהם נדד ברחבי ספרד ואיטליה, והעמיד תלמידים במקומות שונים, עד שהחליט שהגיעה השעה להיפגש עם האפיפיור. דא עקא, שהאפיפיור לא חפץ לראותו. אלא שלאחר זמן קצר מת האפיפיור (ניקולאוס השלישי) ורבי אברהם ראה בכל זה אות משמים, ואולי גם תלמידיו ראו כך את הדברים, ושמו נודע לתהילה בכל הארץ.

גדול  ופוסק הדור היה רבי שלמה בן אדרת, הרשב"א, ובראותו שהתלמידים נמשכים אחרי תורתו של אבולעפיה, שקד על דלתותיה להבין במה דברים אמורים, ומצא בה דברי כזב ודמיונות. באגרת לתלמידים קובע הרשב"א כי "נביא אוילה" הוא משוגע המתיימר להיות משיח, ומערבב אמת עם כזבים, ויש לרדפו ולמנעו מלימוד תורתו הבדויה. במשך שש שנים נלחם בו הרשב"א, עד למותו של "נביא אוילה".

למרות מלחמתו הקשה של הרשב"א, היו חכמים שלמדו מתורתו, כגון הרמ"ק ועוד. כנראה, כפי שאמרו חז"ל "מילי מעלייתא דאית ביה דרשינן", דברים טובים שיש בו מותר לקרוא.

תגיות:דמויות ביהדותרבי אברהם אבולעפיה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה