חדשות בעולם

היום: ייפתח המשפט של ישראל בבית הדין הבינלאומי בהאג

בישראל ינסו להתמודד עם מסכת השקרים של דרום אפריקה, שטוענת לרצח עם ולחוסר סיוע הומניטרי לעזתים, בזמן שצה"ל סייע לפינוי תושבים דרומה אחרי שחמאס ביצע טבח בישראל והחל במלחמה

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

היום (חמישי) ייפתח בבית הדין הבינלאומי בהאג הדיון בתביעה של דרום אפריקה, שטוענת ל"רצח עם" במלחמה בעזה. בית הדין הבינלאומי הוא הגוף המשפטי הגבוה ביותר של האו"ם, שמטפל בסכסוכים בין מדינות. אין שום קשר בינו לבין בית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג, שמטפל בנושא אחר: פשעי מלחמה נגד יחידים. בבית הדין הבינלאומי יש 15 שופטים, כשבתיק הנוכחי יהיו 17 שופטים. את ישראל ייצג בדיון נשיא העליון לשעבר, אהרון ברק.

כידוע, דרום אפריקה וישראל חתומות על אמנת רצח עם עוד משנת 1948. האמנה הזאת, המעניקה לבית הדין בהאג סמכות להכריע במחלוקת על האמנה. המדינות שחתומות מתחייבות שלא לבצע רצח עם ודרום אפריקה טוענת שישראל הפרה את האמנה, אף על פי שברור לכולם כי מה שהוביל למלחמה הוא הטבח באזרחי ישראל ב-7 באוקטובר.

בגדול, אפשר לומר שגרום אפריקה טוענת שישראל הרגה פלסטינים בעזה וניסתה להשמיד את האזרחים שם. היא גם טוענת שישראל לא סיפקה מזון חיוני, מים, תרפות ודלק – למרות שישראל הכניסה מספר פעמים מאות משאיות כמחווה הומניטרית – מה שצה"ל יכול להוכיח בקלות.

דרום אפריקה טוענת כי הצבא "אילץ פינוי" של כ-1.9 מיליון פלסטינים והיא מתעלמת לחלוטין מהעבודה שבניגוד למסע הרצח של חמאס בישראל, צה"ל העביר בצורה הומניטרית את תושבי צפון הרצועה לדרום, כדי שלא ייפגעו, ואף סייע להם במעבר.

בשורה התחתונה, דרום אפריקה מבקשת מבית המשפט להפסיק את המלחמה. אם בית המשפט יורה על כך, צה"ל צריך לסגת מעזה, אבל ההערכה היא שישראל תנצח ובית המשפט לא יוציא צו כזה.

נשיא המדינה, יצחק הרצוג, אמר השבוע כי תיק התביעה הוא "מזוויע ומגוחך". ישראל כבר הודיעה שהיא מתאמצת לא לפגוע באזרחים וגם הוכיחה את זה בעבר. הרצוג אמר כי "אנחנו נהיה שם, בבית הדין הבינלאומי לצדק, ונציג בגאווה את המקרה שלנו של שימוש בהגנה עצמית תחת זכותנו הטבועה ביותר על פי המשפט ההומניטארי הבינלאומי".

הדיונים יתקיימו במהלך היומיים הקרובים ובמהלכם לא יובאו עדים ולא תהיה חקירה נגדית, אלא בעיקר טיעונים משפטיים של פקידי מדינה ועורכי הדין.

חשוב לציין כי פסקי הדין של בית הדין הבינלאומי הם סופיים ולא ניתנים ערעור, כך שאין דרך לחלוק עליהם. בישראל, כאמור, מציינים כי ההערכה היא שהתיק ייסגר והמלחמה תוכל להימשך, בעיקר על רקע הראיות שיש לישראל בתיק.

תגיות:בית הדין הבינלאומי בהאגחרבות ברזל

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה