עובדות ביהדות

תשעה באב – מועד לפורענות: סקירת האירועים ההיסטוריים מאז ועד ימינו

ה' גוזר על עם ישראל, בגלל החטא ההוא, שיום תשעה באב יהיה מועד לפורענות. צרות שיבואו על ישראל - יחולו סביב יום זה. בואו נבדוק מה אירע בתשעה באב, החל מלפני אלפי שנים ועד ימינו

צילום: Olivier Fitoussi/flash90)צילום: Olivier Fitoussi/flash90)
אא

תורת ישראל, מלפני 3300 שנה, מספרת על הגעתם לראשונה של בני ישראל לארץ. בני ישראל מגיעים לכניסה לארץ בתוך 11 יום מעוזבם את הר סיני: "אַחַד עָשָׂר יוֹם מֵחֹרֵב, דֶּרֶךְ הַר-שֵׂעִיר, עַד, קָדֵשׁ בַּרְנֵעַ" (דברים א', ב').

מטרת היציאה ממצרים הייתה הכניסה לארץ, כפי שה' ציווה: "רְאֵה  נָתַתִּי לִפְנֵיכֶם, אֶת-הָאָרֶץ; בֹּאוּ, וּרְשׁוּ אֶת-הָאָרֶץ" (דברים א', ח').

אך בני ישראל חוטאים ב"חטא המרגלים" – ומסרבים להיכנס. הסיבה לסירוב - הטענה כי עמי הארץ חזקים מדי: "אֶפֶס כִּי עַז הָעָם הַיֹּשֵׁב בָּאָרֶץ וְהֶעָרִים בְּצֻרוֹת גְּדֹלֹת מְאֹד" (במדבר כ"ג, ח').

וכעת, וַתִּשָּׂא כָּל הָעֵדָה וַיִּתְּנוּ אֶת קוֹלָם וַיִּבְכּוּ הָעָם בַּלַּיְלָה הַהוּא (במדבר י"ד, א') - בני ישראל בוכים, העדה כולה, כל הלילה. ויתרה מזאת: "וַיֹּאמְרוּ אִישׁ אֶל אָחִיו נִתְּנָה רֹאשׁ וְנָשׁוּבָה מִצְרָיְמָה" (במדבר י"ד, ד') - בני ישראל אף מבקשים לחזור למצרים (!). 

על הדור הזה, דור שראה בעיניו את כל מכות מצרים, וקריעת ים סוף, וניסים רבים נוספים, ועדין לא בטח ה' – נגזרת כעת גזרה: "תִּשְׂאוּ אֶת-עֲו‍ֹנֹתֵיכֶם, אַרְבָּעִים שָׁנָה... בַּמִּדְבָּר" (במדבר י"ד, ל"ד-ל"ה). העם ינוע 40 שנה במדבר, עד שימותו כל בני הדור שהיו בין גיל 20 לגיל 60 בעת החטא. רק הדור הבא ייכנס לארץ. וכך היה. 

על אותו הלילה בו בכו בני ישראל, כתוב בתלמוד: "תשעה באב היה" (תענית כט ע"א), ועוד כתוב: "אמר להם הקב"ה אתם בכיתם בכיה של חנם ואני קובע לכם בכיה לדורות" (שם). ה' גוזר על עם ישראל, בגלל החטא ההוא, שהיום הזה יהיה מועד לפורענות. צרות שיבואו על ישראל - יחולו סביב יום זה.

כלומר, צרות לא יבואו בגלל חטא זה, הרי עליו כבר שילמנו (בהיותנו במדבר 40 שנה): "אָבוֹת יֹאכְלוּ בֹסֶר וְשִׁנֵּי הַבָּנִים תִּקְהֶינָה [?!]" (יחזקאל י"ח, ב'). אלא שאם תיגזר גזרת צרה על דור מסוים מסיבה כלשהי - יום ותקופת תשעה באב הוא זמן מועד, כלומר פוטנציאלי ומתאים (רוחנית) לביצועה.

אז בואו נבדוק מה אירע בתשעה באב, החל מלפני אלפי שנים, ועד ימינו אנו ממש.

הערת הבהרה: התאריכים בהמשך כוללים גם את השנים הלועזיות. השנים יובאו על פי הלוח היוליאני והלוח הגרגוריאני לסירוגין. לא נתעכב על כך ועל ההתאמה ביניהם, אותנו מעניין כמובן התאריך העברי.

הנה לפניכם.

שנת 422 לפסה"נ: חורבן בית המקדש הראשון: "וַיִּשְׂרֹף אֶת-בֵּית-יְהוָה וְאֶת-בֵּית הַמֶּלֶךְ וְאֵת כָּל-בָּתֵּי יְרוּשָׁלִַם" (מלכים ב', כ"ה)

תשעה באב גשל"ט, שנת 422 לפסה"נ: חורבן בית המקדש הראשון. נבוכדנצאר מלך בבל - מחריב את בית המקדש.

שנת 70 לסה"נ: חורבן בית המקדש השני: "וחרב הבית" (משנה תענית, ד', ו')

תשעה באב גתת"ל - 70 לסה"נ: חורבן בית המקדש השני. טיטוס קיסר רומא מחריב את בית המקדש.

שנת 135 לסה"נ – דיכוי מרד בר כוכבא: "ונלכדה ביתר" (משנה תענית ד', ו')

תשעה באב גתתצ"ה - 135 לסה"נ: מרד בר כוכבא - העיר בית"ר, המעוז האחרון של המורדים, ברשות בר כוכבא עצמו, נכבשת על ידי הרומאים. המרד מדוכא סופית.

נשים לב, שכאן למעשה מתחילה הגלות של קרוב ל-2000 שנה שמלווה אותנו עד מועד כתיבת שורות אלו, כאשר עדיין יותר ממחצית מהיהודים בעולם אינם יושבים בארץ.

שנת 136 לסה"נ – החרבת ירושלים: "ונחרשה העיר" (משנה תענית ד', ו')

תשעה באב, כפי הנראה שנת גתתצ"ו - 136 לסה"נ: העיר ירושלים נחרשת כליל על ידי הרומאים, לצורך הקמת עיר אלילית במקומה ("איליה קפיטולינה").

שנת 1182 לסה"נ – גירוש צרפת הראשון

חודש אב דתתקמ"ב, שנת 1182 לסה"נ: גירוש צרפת הראשון. פיליפ השני, מלך צרפת מגרש את כל היהודים.

לאחר 16 שנים הורשו היהודים לחזור.

שנת 1290 לסה"נ – גירוש אנגליה

תשעה באב ה"ן, 1290 לסה"נ: גירוש אנגליה. אדוארד הראשון, מלך אנגליה, מוציא צו גירוש לכל היהודים.

שנת 1306 לסה"נ: גירוש צרפת הגדול

אב הס"ו, 1306 לסה"נ: גירוש צרפת הגדול. פיליפ הרביעי, מלך צרפת, מגרש את כל היהודים. ב-י' באב נכלאים כל היהודים בממלכה ומגורשים.

שנת 1492 לסה"נ: גירוש ספרד

אב הרנ"ב, 1492 לסה"נ: גירוש ספרד. מלך ומלכת ספרד - פרננדו ואיזבל - מוציאים צו גירוש ליהודים. עד ז' באב על כל היהודים לעזוב או להתנצר.

כאן גם ניתן האות לפעילות האינקויזיציה הספרדית כנגד היהודים.

שנת 1942 לסה"נ: השואה - גטו ורשה

תשעה באב התש"ב - 1942 לסה"נ: גטו ורשה - האקציה הגדולה. בתשעה באב החלה האקציה. יהודי גטו ורשה, הגטו הגדול ביותר – ובו 450,000 יהודים - החלו להיות מוצאים למחנות ההשמדה.

1942 לסה"נ: השואה – יהודי פריז נשלחים למחנות ההשמדה

אב התש"ב, 1942 לסה"נ: יהודי פריז נשלחים למחנות הריכוז וההשמדה. בב' באב רוכזו היהודים ונכלאו. בז' באב נשלחו למחנות הריכוז וההשמדה.

שנת 2005: פינוי / גירוש גוש קטיף

תשעה באב התשס"ה, שנת 2005 לסה"נ: פינוי / גירוש גוש קטיף. בחצות, צאת ט' באב, החלה "תכנית ההתנתקות": 8600 יהודים פונו מבתיהם, מתוכם 3500 ילדים. מדובר בכ-2000 משפחות.

זמן קצר לאחר מכן חמאס השתלט על הרצועה, ומדינת טרור ורצח הוקמה בפתחנו. רקטות חמאס על שטח ישראל הלכו והתגברו לאורך השנים. המציאות הבטחונית: חמאס יכול לירות רקטות כמעט לכל נקודה בישראל, ולהכניס מיליוני יהודים למקלטים ולחדרי הביטחון בכל רגע נתון.

ביום חג שמחת תורה, 7.10.23 פרץ חמאס את הגדר ובאירוע הטרור הגדול בהיסטוריה של מדינת ישראל, טבח בלמעלה מ-1200 גברים, נשים טוף. מאות חטופים נלקחו בשבי. אלפי פצועים. ישראל החלה במלחמת חרבות ברזל.

נשים לב שמציאות זו שרשה ביום תשעה באב, שנת 2005.

שנת 2018 לסה"נ: אבן נפלה מהכותל המערבי

י"א באב התשע"ח, שנת 2018 לסה"נ: ביום זה התרחש אירוע היסטורי, נדיר ויוצא דופן: אבן נפלה מהכותל המערבי. 

אז, מי יתן ונתקרב כולנו יחד לבוראנו, ובכך נמנע מעצמנו צרות תשעה באב נוספות, כן יהי רצון.

הטקסט מתוך הספר "עולמות משתלבים". 

גיל פרידמן בעל תואר B.Sc בפיסיקה בהצטיינות מהטכניון.

תגיות:תשעה באבגיל פרידמן

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה