בין אדם לחברו

הלחץ הפקידותי הוכיח את עצמו כבר במצרים של פרעה

"כל הכופר בטובתו של חברו – סופו שיכפור בטובתו של מקום". כפיות טובה זו מחלה המאיימת לכרסם את כל הגוף ולא להשאיר ממנו צלם אנוש

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

עכשיו זה מתחיל. חלומות מבעתים אותו, הוא במצוקה, טובי המוחות והיועצים נכשלים, עד שמגיע יוסף הישר מתוך הבור. יוסף מתגלה לא רק כפותר חלומות "מקצועי", אלא אף כיועץ מדיני ואסטרטגי בקנה מידה עולמי. עצותיו הצילו לא רק את המעצמה הגדולה בעולם דאז – מצרים, אלא גם את כל מדינות האזור כולן. יוסף מקודם לדרגה הגבוהה ביותר בהיררכיה המצרית, ותחת הנהגתו מצרים צולחת משבר רעב ענק שנמשך שנים ומציל את חייהם של מאות מיליוני בני אדם.

יוסף צפה את ירידתם של אחיו למצרים, ודאג לרפד את הגלות מבעוד מועד. לצורך כך נקט בסדרה של פעולות משמעותיות ועמוקות מאוד, כגון שיעבוד כל נכסיהם ואדמותיהם של המצרים למלכות, וכן הגליית כל האזרחים ממקום מגוריהם לאזורים אחרים. כל זה כדי שאף אחד לא יוכל בעתיד לגרום ליהודים השוכנים במצרים להרגיש זרים.

אך שום דבר לא הועיל כאשר בצד השני נמצאים כפויי טובה. כלל אצבע: כאשר אין לאדם תכונת היסוד האנושית והבסיסית ביותר – הכרת הטוב – אין לסמוך עליו בשום דבר, ואין לצפות להיגיון במעשיו. זה מה שיוביל בהמשך לשעבוד הנורא והאכזרי כלפי היהודים.

למען האמת, יאמר לזכותו של פרעה שהיתה לו מידה מסוימת של הכרת הטוב, אך מסתבר שאפילו מצרים דאז סבלה מדיפ-סטייט, כפי שמספר המדרש (ילקוט שמעוני, שמות א') שבאו יועציו ואמרו לו: "בוא ונתעסק עם אומה זו". אמר להם: עד עכשיו היינו משלהם (חיים בזכותם) ועכשיו אתם מבקשים להתעסק עמהם? לולא יוסף לא היה לנו ידיים, ועכשיו אתם מבקשים להצר להם? מיד הורידוהו מכסאו שלושה חודשים, וכיוון שראה כך, אמר להם: "כל מה שאתם אומרים אני שומע לכם"...

הלחץ הפקידותי הוכיח את עצמו כבר אז, ופרעה ויתר על התכונה האנושית הבסיסית ביותר: הכרת הטוב. מכאן כל הדרכים סלולות לעשות הכל. אפילו להיות נאצי. כיוון שראה הקב"ה כך, אמר: "עכשיו זה 'לא ידע את יוסף', מחר זה "לא ידעתי את ה'".

התורה איננה ספר סיפורים. התורה – כשמה כן היא – מורה לנו את הדרך לחיים, ומכאן לימדו אותנו חז"ל: "כל הכופר בטובתו של חברו – סופו שיכפור בטובתו של מקום". כפיות טובה זו מחלה המאיימת לכרסם את כל הגוף ולא להשאיר ממנו צלם אנוש.

ולהפך, כשאדם מטפח את מידת הכרת הטוב – החיים שלו ושל סביבתו הופכים לגן עדן.

עם ישראל בחודשים האחרונים חווה זאת באופן עמוק, כשכל אחד מעריך את השני על עזרתו ותמיכתו – כמה אהבה ואחוה ואחדות נפלאים זה יוצר! יהי רצון שנמשיך כך לעולמים, אמן. 

תגיות:תודהבין אדם לחברו

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה