חדשות בארץ

טרגדיה בעזה: חיילי צה"ל ירו למוות בשלושה חטופים ישראליים, הירי בוצע בניגוד לנהלים

יותם חיים הי"ד, אלון שמריז הי"ד וסאמר טלאלקה ז"ל יצאו ממבנה, הניפו דגל לבן והתקרבו לעבר חיילי צה"ל שפתחו לעברם באש. תחקיר צה"ל העלה כי החיילים הפרו את הוראות הפתיחה באש. ענבר היימן, שנחטפה לעזה, נרצחה על ידי מחבלים

לחימה בעזה (צילום: דובר צה"ל)לחימה בעזה (צילום: דובר צה"ל)
אא

טרגדיה במהלך הלחימה בעזה. צה"ל חוקר היום (שבת) אירוע במהלכו שלושה חטופים ישראלים - יותם חיים הי"ד, אלון שמריז הי"ד וסאמר טלאלקה ז"ל - נורו למוות על ידי חיילי צה"ל, שסברו כי הם מחבלים.

על פי התחקיר, שלושת החטופים יצאו אתמול בבוקר מתוך מבנה בלב שכונת שג'עייה, בה מתנהלים קרבות כבדים. חייל זיהה את השלושה כמחבלים וירה לעברם. הוא פגע בשניים מהם, ציין בקשר כי ישנם מחבלים במקום וכי השלישי נמלט אל תוך מבנה.

כוח של לוחמים מבית הספר למפקדי כיתות כיתר את המבנה וחלק מהלוחמים, בראשם מפקד הגדוד, נכנס פנימה וקרא לאותו "חשוד כמחבל" לצאת החוצה. כשיצא ועמד אל מול החיילים, כוח אחר שהיה מאחור ירה בו למוות. בעת בדיקת שלוש הגופות התבררה הטעות הטרגית.

עם היוודע האסון הורה הרמטכ"ל, רא"ל הרצי הלוי, שעודכן בפרטי התקרית, לפתוח בחקירה. החיילים תושאלו ושיחזרו את האירוע. התברר כי שלושת החטופים יצאו ממבנה, לאחר שהמחבלים נטשו אותם או שהחטופים נמלטו בחסות הלחימה. החטופים הורידו את חולצותיהם כדי שחיילי צה"ל יבחינו כי אינם נושאים מטען על גופם, ונשאו בידם דגל לבן. למרות זאת, החייל ירה לעברם. בנוסף התברר כי החטופים צעקו מספר פעמים "הצילו", אולם החיילים סיפרו כי בימים האחרונים לא מעט מחבלים ניסו למשוך אותם אל תוך מארבים ומבנים ממולכדים וגם כן קראו "הצילו" כדי שהחיילים יתפתו להתקרב.

מצה"ל נמסר כי הכוח ירה בחטופים בניגוד להוראות הפתיחה באש, הקובעות כי אין לירות באזרחים לא חמושים. דובר צה"ל, תא"ל דניאל הגרי, אמר כי "הופקו לקחים מידיים מהאירוע והם הועברו לכלל כוחות הלוחמים בשטח. הייתה פה שגיאה טרגית. נתחקר עד תום ונשקף את המידע לציבור. צה"ל מביע צער עמוק על האירוע ומשתתף בצערן של המשפחות. צה"ל ימשיך לפעול בכלל המאמצים להשבתם של החטופות והחטופים הביתה".

דובר צה"ל תא"ל דניאל הגרי אמר הערב כי "הממצאים הוצגו למשפחות של ההרוגים, וצה"ל כולו מרכין ראש ומחבק את המשפחות. נמשיך לתחקר את האירוע הטראגי עד תום". לדבריו, "החטופים ניסו לעשות כל שביכולתם כדי שנציל אותם. אנחנו בעיצומה של מלחמה שמזמנת לנו סיטואציות קשות מאוד שטרם התמודדנו איתן".

הרמטכ"ל התייחס לאירוע הטראגי בעת הערכת מצב בפיקוד הדרום: "צה"ל, ואני כמפקדו, אחראים על מה שקרה, ונעשה הכל בכדי למנוע הישנותם של מקרים כאלה בהמשך הלחימה. אסור לירות על מי שמרים דגל לבן ומבקש להיכנע. אך הירי הזה בוצע במהלך לחימה ובתנאי לחץ".

ראש הממשלה בנימין נתניהו פרסם הודעה בעקבות האסון: "יחד עם כל עם ישראל אני מרכין ראש בצער עמוק ומבכה את נפילתם של שלושה מבנינו היקרים שנחטפו. זוהי טרגדיה קשה מנשוא. מדינת ישראל כולה אבלה בערב זה. ליבי עם המשפחות הדואבות בשעת יגונן הקשה. אני מחזק את לוחמינו האמיצים שחדורים במשימה הקדושה של השבת חטופינו, גם במחיר חירוף נפשם. גם בערב קשה זה נחבוש את פצעינו, נפיק את הלקחים ונמשיך במאמץ עליון להחזיר את כל חטופינו הביתה בשלום".

ההרוגים נחטפו מיישובי העוטף

שלושת החטופים שנורו למוות נחטפו מיישובי העוטף בשביעי באוקטובר. הם נלקחו לעזה והוחזקו בשכונת ש'געייה, על פי המידע הראשוני במנהרה תת קרקעית.

סאמר פואד אל טלאלקה, בן 25 מחורה, עבד עם אביו ואחיו במדגרה ליד קיבוץ ניר עם. הוא הבן הבכור מתוך 10 ילדים. היה חובב אופנועים מושבע שאהב לטייל בשטח ולבלות עם חברים. ביום הטבח התקשר לאחותו וסיפר כי נפגע מירי מחבלים, עד שהשיחה איתו התנתקה.

יותם חיים, בן 28, גר בקיבוץ כפר עזה. משפחתו סיפרה כי היה מוסיקאי מחונן. כשהחלה המלחמה, יותם שוחח עם משפחתו וסיפר להם שביתו נשרף. הוא דיבר עם הוריו עד השעה 10:44 ביום שבת, אז פתח את החלון בכדי לשאוף אוויר ונחטף בידי מחבלי חמאס. הותיר אחריו שני הורים, אח ואחות.

אלון שמריז, בן 26 במותו, התגורר בקיבוץ כפר עזה. משפחתו וחבריו של אלון הגדירו אותו כאדם שאוהב את החיים וחובב כדורסל מושבע. הוא שיחק בקבוצת הכדורסל של שער הנגב. ב-7 לאוקטובר התקשר לאחיו הבכור יונתו והקשר איתו נותק ב-10:02. אלון התקבל ללימודי הנדסת מחשבים במכללת ספיר והיה אמור להתחיל בקרוב את שנת הלימודים הראשונה שלו באקדמיה.

החטופה ענבר היימן נרצחה בעזה

הערב הותר לפרסום כי ענבר היימן, בת 27 מפתח תקווה, נרצחה על ידי מחבלים בעזה. היימן הי"ד נחטפה בשביעי באוקטובר מאתר המסיבה ליד רעים. עסקה באומנות ולמדה במגמת קולנוע בתיכון. בשנים האחרונות התגוררה בחיפה ולמדה תקשורת חזותית במרכז האקדמי ויצו חיפה. החודש הייתה אמורה להתחיל את שנתה הרביעית בלימודים. בסרטון שפרסם החמאס, נראתה היימן נלקחת על ידי מחבלים מאתר המסיבה על ידי מחבלים רכובים על אופנוע. הותירה אחריה שני הורים ואח.

תגיות:מלחמת חרבות ברזלחטופים בעזה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה