סיון רהב מאיר

סיון רהב מאיר: שנסתכל גם אנחנו בהתלהבות כזו על כל הישג "קטן" שלנו

שלושה יהודים בשיעור, חיזוק מהקהילה היהודית בלונדון, בר מצווה בגיל 49, על הקדיש, וגם: הברכות שנברך הערב, נר ראשון של חנוכה

(צילום: Mendy Hechtman / Flash90)(צילום: Mendy Hechtman / Flash90)
אא

הפוסט הזה ריגש אותי בצורה יוצאת דופן. "אש בשיעור תניא", כתוב כאן. איזו אש? רואים פה שלושה יהודים יושבים לפני כשבוע בבית כנסת ריק, סביב הרב ברוך סלונים, שליח חב"ד בעיר מודיעין, ולומדים יחד את ספר התניא, ספר יסוד בחסידות.

מישהו אחר לא היה בכלל מפרסם פוסט כזה. פדיחה, רק שלושה אנשים הגיעו. לכן כתבתי לרב סלונים ושאלתי אם הוא מרשה לי לכתוב משהו על הפוסט הזה, שלדעתי מסביר את המהפכה של החסידות: בשבת האחרונה צוין התאריך י"ט בכסלו, יום החג של חסידות חב"ד. יש כל כך הרבה אירועים ומסיבות מושקעות ומעמדים גדולים ברחבי הארץ והעולם, אבל החסידות מדגישה את החשיבות של כל אדם "קטן" וכל מעשה "קטן". כי הסיפור הוא לא הכמות אלא המהות. ההתמדה. עצם העובדה שהשיעור מתקיים.

החסידות קוראת לכולנו – בטח בימים המאתגרים האלה – להתמקד בעוד קצת אור, בעוד קצת טוב, טיפה קטנה בכל פעם.

הרב סלונים הסכים בהתלהבות שאכתוב. "שלוש נשמות לומדות חסידות, זה שלושה עולמות! ועוד יהיו פה שלושים ועוד יהיו פה שלוש מאות".

אז הסתכלתי שוב על התמונה. אכן, אש. שנמשיך כולנו להדליק אותה. שנסתכל בכזו התלהבות על כל הישג "קטן" שלנו.

בשורות טובות.

 

חיזוק מלונדון

לונדון. יום וחצי עם הקהילה היהודית. רגעים שאקח איתי בחזרה:

  • אפרת הדיילת של אל על מספרת בדרך שזו הטיסה הראשונה שלה מאז פרוץ המלחמה, בלי משפחה של חטופים על המטוס. "הם יוצאים לכל העולם לדבר, אנשים מדהימים, זכות להטיס אותם".
  • נערות בבית ספר "חשמונאים" בלונדון מספרות לי שברחוב הן מסתירות את שרשרת המגן-דוד. ומצד שני אומרות שהן מעולם לא היו כל כך גאות ושמחות להיות יהודיות.
  • להיכנס לבית כנסת "נר ישראל" לקבלת שבת ולגלות שאומרים פרקי תהילים למען ישראל (חלק מהאנשים אמרו אותם ממש בדמעות). לראות על הקיר פרויקטים של גיוס כספים, של משלחות סולידריות וגם שמות של 30 חיילים בצה"ל שגדלו בקהילה הזו.
  • לשמוע בעוד קהילות (ראלי קלוס, ברידג' ליין, האדלי ווד) שכל אחד כאן הוא שגריר מטעם עצמו בתקופה הזו. "אני על תקן דניאל הגרי", אמרה לי בחיוך רופאה יהודייה. "כל בוקר בעבודה מתחיל בשאלות על ישראל".
  • מנהל תיכון יהודי ששואל מה לענות לבני נוער יהודים שרואים סרטוני טיקטוק פרו-חמאס ושואלים שאלות קשות.
  • לסיים שיחות סמול טוק רגילות עם אנשים, ואז לשים לב שהם מסיימים ונפרדים ממני ב"עם ישראל חי!".
  • ובטיסה חזור יושבים בשורה שלי שני תינוקות קולניים. פעם זה היה מעצבן, מפריע, עכשיו – בגלל סיפורי החטופים שממלאים את הראש והלב – פתאום לראות הורים עם ילדים זה אחרת. תרעישו, חמודים.

בשורות טובות.

 

בר מצווה בגיל 49

"שלום, סיון. סיימנו כעת חגיגת בר מצווה, בגיל 49!

"אנחנו, חטיבת צנחנים צפונית, כבר כחודשיים בגבול הצפון. חברנו למחלקה רוברט, המאגיסט שלנו, סיפר לנו שהוא אף פעם לא חגג בר מצווה, כיוון שנולד בברית המועצות, והמצב לא אפשר.

"בשיחות הנפש שלנו כאן הוא שאל שאלות רבות על היהדות ועל התפילין, והחלטנו שאנחנו הולכים על זה. חוגגים לו בר מצווה למרות המלחמה.

"קבענו את תאריך העלייה לתורה ליום הולדתו, וכל מי שיכול הגיע לשמח אותו.

"ארגון 'תקוות עולם' תרם לו תפילין מהודרות וטלית, וביום שני, כ"א כסלו, רוברט הניח תפילין, עלה לתורה וסגר מעגל, בדיוק ביום הולדת 49.

"נקווה שיתקיים בכולנו הפסוק הנאמר על התפילין: 'וְרָאוּ כָּל עַמֵּי הָאָרֶץ כִּי שֵׁם ה' נִקְרָא עָלֶיךָ - וְיָרְאוּ מִמֶּךָּ'.

"מזל טוב, רוברט היקר. אסף נקי וכל החברים".

 

על הקדיש

איך מכילים את הבשורות הקשות? את ההודעות של דובר צה"ל על חללים? את התמונות עם הפנים הטובות?

בערב יום הכיפורים שנת תש"ח שאל את עצמו הסופר ש"י עגנון את אותה השאלה. אלה היו ימים של קרבות קשים ושל הרוגים רבים. הוא כתב אז קטע בעיתון "הארץ", תחת הכותרת: “פתיחה לקדיש – אחר מיטתם של הרוגי ארץ ישראל". התקדמנו הרבה מאז אותם ימים, אבל הטקסט הזה, בהזדמנויות שונות, מצוטט ומחזק שוב ושוב את תושבי הארץ.

עגנון כותב כמה יקר כל אחד כבן יחיד ואהוב של מלך, כמה אנחנו מנסים למלא את החלל העצום שהשאיר, וכמה אנחנו חפצים בשלום:"מלכנו מלך מלכי המלכים הקדוש ברוך הוא מלך חפץ בחיים אוהב שלום ורודף שלום ואוהב את ישראל עמו ובחר בנו מכל העמים, לא מפני שאנו מרובים חשק ה' בנו, כי אנו המעט מכל העמים.

"ומתוך אהבתו שאוהב אותנו ואנו מעטים, כל אחד ואחד מעמנו חשוב לפניו כלגיון שלם, לפי שאין לו הרבה להעמיד במקומנו. נפקד חס ושלום אחד מישראל - באה פחת בלגיונותיו של המלך ובאה תשות כוח כביכול במלכותו יתברך, שהרי מלכותו חסרה לגיון אחד מלגיונותיו ונתמעטה חס ושלום גדולתו יתברך.

"לפיכך מתפללים אנו ואומרים אחר כל מת מישראל 'יתגדל ויתקדש שמיה רבא'. יגדל כוח השם ולא יביא תשות כוח לפניו יתברך, ויתקדש בעולמות שברא כרצונו, ולא נפחד על עצמנו, אלא מהדר גאון קדושתו יתעלה. 'וימליך מלכותיה', שתתגלה ותראה מלכותו בשלימות ולא יתמעט ממנה חס ושלום. 'בחייכון וביומיכון ובחיי דכל בית ישראל' במהרה ובזמן קרוב, שאם מלכותו גלויה בעולם שלום בעולם וברכה בעולם ושירה בעולם ותשבחות הרבה בעולם ונחמה גדולה בעולם וישראל קדושים אהובים בעולם וגדולתו גדלה והולכת ומתרבה ואינה מתמעטת לעולם.

"אם כך אנו מתפללים ואומרים אחר כל אדם שמת, קל וחומר על אחינו ואחיותינו הנאהבים והנעימים בני ציון היקרים הרוגי ארץ ישראל שנשפך דמם על כבוד שמו יתברך ועל עמו ועל ארצו ועל נחלתו. ולא זו בלבד, אלא כל הדר בארץ ישראל הוא מלגיונו של מלך מלכי המלכים הקדוש ברוך הוא, שהפקידו המלך שומר בפלטרין (בארמון) שלו. נהרג אחד מלגיון שלו אין לו כביכול אחרים להעמיד במקומו.

"לפיכך אחינו כל בית ישראל, כל המתאבלים באבל הזה, נכוון את לבנו לאבינו שבשמים מלך ישראל וגואלו ונתפלל עלינו ועליו כביכול, 'יתגדל ויתקדש שמיה רבא בעלמא די ברא כרעותיה וימליך מלכותיה ויצמח פורקניה ויקרב משיחיה', וכן כל הפרשה כולה. ונזכה ונחיה ונראה עין בעין, עושה שלום במרומיו הוא ברחמיו יעשה שלום עלינו ועל כל ישראל אמן".

אמן.

 

שלוש הברכות שנברך הלילה, ליד הנר הראשון של חנוכה

1. בָּרוּךְ אַתָּה ה' אֱלֹהֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם אֲשֶׁר קִדְּשָׁנוּ בְּמִצְוֹתָיו וְצִוָּנוּ לְהַדְלִיק נֵר שֶׁל חֲנֻכָּה. לפעמים נראה שהחושך שולט בעולם. שמשטרים של רשע – מהיוונים ששלטו בארץ ישראל בימי החנוכה, ועד לאיראן, לבנון ועזה בימינו – הם החזקים, הם המנצחים. חנוכה מזכיר לנו לא להתייאש מהחושך ולהדליק את האור שלנו. על פי ההלכה מדליקים תחילה נר אחד, ואז בכל יום עוד נר. מוסיפים עוד קצת אור בעולם, ובסוף האור הנצחי והטוב מנצח את החושך הזמני והרע.

2. בָּרוּךְ אַתָּה ה' אֱלֹהֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם שֶׁעָשָׂה נִסִּים לַאֲבוֹתֵינוּ בַּיָּמִים הָהֵם בַּזְּמַן הַזֶּה. החשמונאים פעלו ולחמו ועשו כמיטב יכולתם, אבל גם התפללו לעזרה רוחנית, לנס, להצלחה שמיימית. בשמחת תורה הופתענו לרעה, הכי לרעה, ובחנוכה אנחנו מבקשים להיות מופתעים לטובה, הכי לטובה. שכולם יחזרו בשלום. שנזכה לניצחון, לביטחון, לאחדות, למיגור הרשע, לרפואה, לנחמה. בכל שנה זה נחשב זמן מיוחד לתפילות, ליד נרות החנוכה. השנה יש כל כך הרבה על מה ועל מי להתפלל.

3. בָּרוּךְ אַתָּה ה' אֱלֹהֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם שֶׁהֶחֱיָנוּ וְקִיְּמָנוּ וְהִגִּיעָנוּ לַזְּמַן הַזֶּה. רק בערב הראשון מוסיפים לשתי הברכות הקבועות גם את ברכת "שהחיינו". שהחיינו - אנחנו כבר יודעים כמה זה לא מובן מאליו.

חנוכה שמח. שנזכה לראות במהרה איך האור מנצח את החושך!

תגיות:חנוכיהסיון רהב מאיר

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה