חדשות בארץ

שר התיירות כץ: "עדיין לא רואה מועד חזרה של המפונים לבתים"

השר חיים כץ התייחס בוועדת הכלכלה לאמרות גורמי הביטחון, על האפשרות לאשר למפונים לחזור לבתים בצפון, וליישובי העוטף הרחוקים מעבר לארבעה קילומטרים מהגבול

ביטן וכץ בוועדת הכלכלה (צילום: Yonatan Sindel/Flash90)ביטן וכץ בוועדת הכלכלה (צילום: Yonatan Sindel/Flash90)
אא

שר התיירות חיים כץ, האחראי על הטיפול במפוני היישובים לבתי המלון, מסר היום (שלישי) כי עדיין אין צפי לחזרה לבתים. זאת למרות שגורמי הביטחון, וגם שר הביטחון יואב גלנט, הודיעו בשבוע שעבר כי יתכן ועד תחילת ינואר, מפוני היישובים הרחוקים מגדר הרצועה ומגבול הצפון, מעבר לארבעה קילומטרים, יהיו רשאים לשוב לבתיהם.

ראש המועצה האזורית אשכול, גדי ירקוני, עדכן את התושבים כי לאור הערכת מצב שקיימו הגורמים הרלוונטים - האפשרות של חזרה לבתים במועצה ב-1 לינואר, מבוטלת.

נוסיף כי כץ התייצב אתמול לדיון שהתקיים בוועדת הכלכלה, שדן בסיוע למפונים ולתושבי היישובים שטרם פונו, ואמר כי "אין פתרון למי שלא זכאי לפינוי. אם המלחמה תפרוץ בצפון לא יהיה ערך לפינוי. זה סרט אחר. במצב כזה כולם יוכלו לחזור הביתה".

לדברי השר הממשלה החליטה שהפינוי בתוקף עד סוף 2023, והוא מעריך שקבינט המלחמה יתכנס, כשיגיע הזמן, ויחליט אם חוזרים הביתה או לא. "איך שאני רואה את הדברים אני לא רואה חזרה, אבל זו רק השערה שלי, אנחנו לא יודעים מה יהיה".

בדיון השתתפו נציגי מפונים שהעלו שורה של בעיות. למשל, אימהות חד הוריות ואלמנות, שבמקרה ולא רוצות פינוי למלון, מקבלות רק 200 שקל ליום ועוד 100 שקל לכל ילד, כשהדירה היא אותה דירה של זוג שהיה מקבל 400 שקל ליום. ח"כ משה סולומון שאל מה יכולים לעשות אנשים שרוצים לחזור לעבודה והמלון בו שוכנו מרוחק.

אחת המפונות, מדלן מיארה, סיפרה על הקשיים במלונות ועל כך שאיכות האוכל ירודה. "זה נשמע כאילו אנחנו מפונקים, אבל לא כל אחד רוצה לאכול בשרי בצהריים ובערב, וגם אין לי אפשרות להאכיל את ילדי שחוזרים מהצבא מאוחר בלילה", אמרה.

השר כץ השיב לכל השאלות שעלו, ובאשר לדברים אליהם התייחסה מיארה אמר כי ילדיה יכולים לקבל 200 שקל ביום כשהם לא נמצאים במלון, אם יודיעו על עזיבה וכשהם חוזרים יודיעו על חזרה. הוא אף ציין כי התוכנית הזו שיזם חסכה למדינה כ-600 מיליון שקל. הוא הוסיף כי גם תושבים שרוצים לחזור לעבוד לכמה ימים במהלך השבוע יכולים לעשות את אותו דבר.

באשר לאוכל הודה השר כי בביקור שעשה במלון בטבריה האוכל היה "לא אכיל". הוא ציין כי בכוונתו לטפל בעניין הזה ואמר: "לא יכול להיות ש-70% מהמלונות מגדירים עצמם 5 כוכבים ואנחנו משלמים לפי זה וזה לא מה שמקבלים".

בשבוע שעבר נערכה ישיבה בהשתתפות שר הביטחון יואב גלנט, שהתמקדה בהחזרת תושבי היישובים במרחק 4-7 ק"מ מרצועת עזה, בהם מתאפשרים התנאים הביטחוניים והאזרחיים, החל מתחילת חודש ינואר. בהערכת המצב השתתפו מנכ"ל משרד הביטחון האלוף (במיל') אייל זמיר, מפקד פיקוד העורף האלוף רפי מילוא, ראש מנהלת תקומה תת-אלוף (במיל׳) משה אדרי וגורמי מקצוע נוספים במערכת הביטחון.

בתום הערכת המצב אמר שר הביטחון: "בשביל שאנשים יחזרו לישובים הם צריכים ביטחון וחוסן - ללא החיבור של שני הדברים האלה דבר לא קורה. בשלב הראשון אנו מחזירים מספר ישובים בחלק הצפוני של עוטף עזה בטווח שהוא מעבר ל-4 קילומטר. ברגע שצה"ל פועל בצפון העיר עזה, הוא משנה סדרי עולם ומאפשר את התהליך".

תגיות:ועדת הכלכלהמלחמת חרבות ברזלמפונים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה