כתבות מגזין

יוצרי "מיצג החטופים בהונגריה": "אנשים נעצרים עם דמעות בעיניים"

קובי דביט, נשיא קק"ל הונגריה ויער באך החליטו לייצר מיצג שיבטא את זעקתם של החטופים הישראלים, ולהקימו בכיכר הסמוכה לרובע היהודי בבודפשט. ומה היו התגובות?

בעיגול: בני לידסקי, שליח קק"ל (התמונה באדיבות קק"ל)בעיגול: בני לידסקי, שליח קק"ל (התמונה באדיבות קק"ל)
אא

מחזה כזה לא נראה בבודפשט שנים רבות, וספק אם נראה שם אי פעם: המוני אנשים ועוברי אורח חולפים בסמוך לרובע היהודי של העיר, נעצרים בכיכר כשהם נראים מהורהרים, חלקם כאובים ואפילו מוחים דמעה.

הכיכר המרכזי שעומד לעתים שומם, ובפרט בימים קפואים אלו, הפך בימים האחרונים לבמה של מיצג מרגש ומיוחד במינו שהוקם לכבודם של מאות החטופים מישראל שמצויים בעזה. התמונות הגדולות, הפנים שמאחורי השמות והסיפורים שמופיעים שם בקצרה בשפה ההונגרית, מצליחים לחדור ללבבות. קשה לאנשים להישאר אדישים, ומסתבר שזו בדיוק הייתה מטרתם של היוזמים.

(התמונה באדיבות קק''ל)(התמונה באדיבות קק''ל)

 

להגביר מודעות

בני לידסקי, השליח של קק״ל ישראל בהונגריה ומרכז אירופה, אחד האנשים שארגנו את המיצג הייחודי, מספר כי הוא נמצא בתפקידו בסך הכל פחות מחודשיים. "יצאתי עם משפחתי לשליחות שלושה ימים אחרי פרוץ המלחמה בישראל", הוא מציין, "והאמת היא שהרגשתי מאוד לא בנוח עם זה שאני עוזב את הארץ שלי בדיוק בכזה זמן. אמנם זו שליחות שתוכננה זמן רב מראש, המזוודות כבר נשלחו והכרטיסים נרכשו, ובכל זאת הלב שלי היה בישראל. תחושות ההלם והכאב היו חלק בלתי נפרד מן הטיסה, ולמעשה הן לא שוככות עד היום. עוד לא התאוששנו, ולמרות שאנו מתפקדים כאן ועושים את שליחותנו, אנו פועלים כל הזמן תחת מחשבות על האירוע ומה שעובר על המשפחות בארץ, מנסים לחשוב כיצד אנו יכולים לתרום משלנו".

לפני מספר שבועות התוודע הנשיא של קק"ל בהונגריה, קובי דביט, לקבוצה בפייסבוק של ישראלים השוהים בבודפשט ובראשם בחור בשם יער באך שהתכתבו ביניהם על כך ש"חייבים לעשות משהו". קק"ל הונגריה הרימה את הדגל, קובי דביט השיג את האישורים הנדרשים בעירייה, וכך הרעיון של 'מיצג החטופים' רקם עור וגידים.

(התמונה באדיבות קק''ל)(התמונה באדיבות קק''ל)

מדוע חשבתם דווקא על מיצג כזה?

לידסקי מסביר: "כאנשים שנמצאים בחו"ל אנו רואים כל הזמן עד כמה שישראל לא באמת מיוצגת בעולם כראוי, ורוב האזרחים באירופה לא מצליחים לראות את התמונה במלואה. זה מאוד חרה לנו, הרגשנו שאנו חייבים לייצג את המציאות הקשה והבלתי נתפסת שקיימת בארץ, והגענו למסקנה שלא מספיק לתלות תמונות של חטופים, אלא חייבים להוסיף כמה משפטים שמספרים על כל חטוף – מיהו האדם הזה ומיהי משפחתו. כך אנשים לא יתייחסו אליהם כדיוקנים אנונימיים אלא יחושו חיבור".

קובי דביט, נשיא KKL-JNF הונגריה ומרכז אירופה, מוסיף: ״ אירועי ה 7 באוקטובר מהווים אקט ברברי ואות קלון אשר אנשי העולם החופשי עדיין מתקשים להתמודד עם תוצאתה ומראה של אותה מתקפת טרור רצחנית.  המיצג בלב בודפשט הוקם על מנת לספר את סיפורו של אותו יום רצחני ולעמוד בסולידריות, כתף אל כתף לצד מדינת, עם ישראל ומשפחות החטופים בפרט בימים קשים אלו. כולנו תקווה לשחרורם וחזרתם בשלום לביתם במהרה״.

(באדיבות קק"ל)

 

נלחמים באנטישמיות

העבודה, לדבריו של לידסקי, הייתה רבה מאוד, שכן נדרש מהם לאסוף חומר על כל אחד מהחטופים ואף לתרגם אותו להונגרית. "השקענו בכך זמן רב והמון עבודה לוגיסטית", הוא מסביר, "היה צורך גם באישורים כדי להעמיד מיצג כזה, אך בסופו של דבר הרגשנו שכל רגע של השקעה היה שווה. בימים כאלו שיש גל כל כך גדול של אנטישמיות באירופה, חייבים לייצר לו מענה, ומסתבר שזו אכן דרך מצוינת לכך. מה עוד שהונגריה היא בין המדינות הבודדות בעולם המערבי שניתן להציב בה מוצגים כאלו, שכן ברוב מדינות אירופה מונעים זאת ממניעים ביטחוניים או בטיחותיים".

ומהן התגובות של אנשים שמגיעים למקום?

"בכל פעם מחדש כשאני מזדמן למקום אני מתרגש, כי נשמעות תגובות מאוד חיוביות ותומכות בישראל. יש גם אנשים שממש נעצרים ובוכים או מדליקים נרות. אבל ניכר שיש גם כאלו המצויים תחת השפעת תעמולה אנטי ישראלית וטורחים לבטא זאת. זה מחזק אצלנו את התחושה החזקה שחייבים לפעול בעניין, והמיצג הזה הוא אחד הכלים".

לידסקי מציין כי בימים האחרונים הם הצמידו סטיקרים ירוקים לכל אחד מהחטופים ששוחרר, עליהם כתוב: "שוחרר/ה, אבל מאות אזרחים עדיין בשבי". "הלוואי שנגיע במהירות ליום שבו כל המיצג ילווה בסטיקרים ירוקים, ושהחטופים כולם ישובו לבתיהם בבריאות ובשמחה", הוא מסיים בתקווה.

תגיות:חטופיםהונגריה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה