סיפורים אישיים

יתומת ורסאי במכתב לאביגיל הקטנה: "עוד תראי שתקבלי כוחות"

"קיבלתי כוחות שלא מהעולם הזה, להיצמד לחיים ולבחור בהם. עם השנים למדתי את הפסוק: 'כִּי אָבִי וְאִמִּי עֲזָבוּנִי וַה' יַאַסְפֵנִי'". לימור זוסמן שהתייתמה משני הוריה באסון ורסאי, במכתב מצמרר לאביגיל עידן

אביגיל עידן (צילום: באדיבות המשפחה)אביגיל עידן (צילום: באדיבות המשפחה)
אא

מה עובר על ילדה קטנה שמתוודעת לכך שהוריה נהרגו ולא ישובו לעולם? לימור זוסמן ששני הוריה נהרגו באסון ורסאי לפני 23 שנה, כתבה הבוקר לסיוון רהב מאיר: "שלום סיון, שמי לימור זוסמן. לפני 23 שנים, כשהייתי בת 6, הוריי הלכו לחתונה באולמי ורסאי ולא חזרו. הרצפה כידוע קרסה, ועשרות נהרגו. קמתי לבוקר שבו הבנתי שאני לבד בעולם". עוד הוסיפה זוסמן שכאשר היא שומעת על אביגיל עידן, הילדה שאיבדה את שני הוריה וחזרה מהשבי, כמו גם על ילדים נוספים, היא חשה הזדהות גדולה שכן מכירה את החושך הגמור הזה. אבל מסתבר שבתוך החושך יכול להיות גם אור, וכך היא כותבת:

"אני זוכרת את כולם יושבים שבעה בבית של אחת הדודות ובוכים, דודה אחת מתעלפת, השנייה צורחת... יצאתי מהבית, אף אחד לא שם לב, הלכתי לחצר, הצבעתי על שלושה כוכבים בשמיים ואמרתי בקול: 'אבא ואימא ואלוקים שומרים עליי ביחד". אחר כך התברר שצלם עיתונות צילם אותי שם.

מאותו רגע, קיבלתי כוחות שלא מהעולם הזה, להיצמד לחיים ולבחור בהם. עם השנים למדתי את הפסוק: 'כִּי אָבִי וְאִמִּי עֲזָבוּנִי וַה' יַאַסְפֵנִי'. למדתי מה הכוח של אלמנים ואלמנות, של יתומים ויתומות. יש עליהם שמירה מיוחדת.

אני לא רוצה להבטיח הבטחות ריקות: זה לא עובר. אני עדיין הילדה בת ה-6 שמחכה שהוריה יחזרו כבר מהחתונה. אני עדיין הילדה בת ה-12 שעומדת בטקס בת מצווה בכיתה ו', כשכל החברות שלי עומדות לצד אימא שלהן, והאבות בקהל. אבל אני ראיתי את זה אצלי: אלוקים לקח נשמה – אבל ייתן נחמה.

צריך לעבוד בשביל זה. לכל מי שמסביב אני אומרת: תהיו איתם בכאבם. תיתנו ותחבקו ואל תבקשו דבר. תהיו רגישים וזהירים. תנו להם זמן. והכי חשוב: אל תרחמו עליהם! את הרחמים תשאירו בחוץ. רק תאירו להם את החוזקות שבהם. אל תתמקדו בפציעות שלהם אלא בכוחות שלהם. אל תהפכו אותם לתלויים בחסדים של אחרים כל ימיהם, תנו להם לבנות את עצמם בגבורה".

לסיום מציינת זוסמן: "היום אני נשואה, אימא, לומדת כדי לעבוד בתחום הייעוץ והמשפחה (אולי דווקא כי איבדתי משפחה). אפשר לבחור בחיים". עוד היא מוסיפה: "כל הלילה לא ישנתי וכתבתי את זה לעצמי, למשפחות השכולות, לכולם, ולילדה אחת במיוחד. ברוכה השבה, אביגיל".

תגיות:עזהחטופיםאביגיל עידןאסון ורסאי

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה