כתבות מגזין

"תמיד פחדתי לעבור ברית מילה, אני עושה זאת עכשיו למען הצלחת עם ישראל"

אחרי 25 שנים של עיסוק בתחום המילה, בהן חשב מרדכי צבי סלומון שראה הכל, הוא מתוודע בימים אלו לסיפורים של אנשים שהחליטו לאור המצב לעבור ברית ולהוסיף זכויות לעם ישראל. מסמך מרגש

מימין משה צבי סלומוןמימין משה צבי סלומון
אא

קרוב לעשרים וחמש שנה שמרדכי צבי סלומון, ממוהלי ארגון 'ברית יוסף יצחק' משמש כמוהל, ונוסע בכל רחבי העולם כדי למול יהודים אשר חפצים לעבור ברית מילה ולחקוק על בשרם את ברית העם היהודי.

סלומון נתקל במהלך נסיעותיו במחזות מרגשים מאין כמותם – ילדים צעירים שהחליטו לעבור ברית, חיילים שהתוודעו ליהדותם והחליטו שברצונם למול את בשרם, וגם אנשים קשישים שרגע לפני שעזבו את העולם, הבינו שאינם מתכוונים לוותר על ברית המילה. אבל לתופעה בה הוא חוזה בימים אלו, מאז הטבח שהתרחש בשמחת תורה, לא ראה הרב סלומון במשך השנים אח ורע.

"קורה כאן דבר מדהים", הוא מספר בהתרגשות, "מאז הטבח והמלחמה שפרצה בארץ, אני מקבל כל הזמן עוד ועוד קריאות, מכל רחבי העולם, כדי לבוא למול אנשים שמבקשים לקיים את המצווה. זה כל כך מדהים ומרגש, כי גם לאנשים שרוצים לעבור ברית יש בדרך כלל חסם שעוצר אותם וגורם להם להתלבט, קשה להם לקבל את ההחלטה, ואני מבין אותם. אבל כעת הפניות מגיעות בזו אחר זו, ואנשים לא רק שאינם מתלבטים, אלא ממש דוחקים בי ומבקשים שאגיע כמה שיותר מהר".

 

מסע עולמי

כאמור, סלומון הוא מוהל ותיק שעוסק בתחום כבר שנים רבות. את דרכו בתחום המילה הוא החל בימים שבהם למד בישיבה ברוסיה, בעודו בן 17, שם גם הכיר את המוהל הרב חיים רובין, מהמוהלים הוותיקים בארגון 'ברית יוסף יצחק' שלימד אותו את המקצוע. באותם ימים הוא יצר קשר עם ארגון 'ברית יוסף יצחק' המתמחה בבריתות למבוגרים, והזדמן לו פעמים רבות למול דרכו.

"כיום אני מתגורר באמריקה, אך נוסע לכל מקום ברחבי העולם בו מבקשים ממני למול", הוא מספר, "לפעמים מדובר בבריתות למבוגרים המצריכות מיומנות רבה ולא כל אחד יכול לעשות אותן. יש גם מקומות שאני מגיע אליהם כדי למול צעירים, לא פעם זה קורה כשאין שום מוהל אחר שמתגורר בסביבה. לעתים קרובות אלו משפחות שמכירות אותי מבריתות שעשיתי בעבר ויש להן עניין שדווקא אני אגיע למול. קורה לא פעם שאחרי הברית ניגשים אליי אנשים נוספים שמתעניינים במילה, ולפעמים הם מתקשרים אחרי חודשים ואפילו שנים, ושואלים אותי: 'זוכר שנפגשנו? תוכל להגיע כדי למול גם אותי?'"

לדבריו, הוא משתדל מאוד לא רק למול, אלא גם לעורר עניין סביב המצווה, ובכל פעם שפוגש יהודים שטרם זכו לעבור ברית מילה, הוא מנסה לדבר אל ליבם ולהסביר להם על החשיבות הגדולה שיש בכך. "לפעמים הם משתכנעים כבר באותו יום ועוברים את הברית, לפעמים זה לוקח כמה חודשים, והיו גם מקרים שבהם המתנתי במשך שנים, עד שלבסוף הגיע הרגע. אבל אני לא שוכח אף אחד מהם, כי כולם שמורים אצלי ברשימה, אני מתפלל עליהם רבות ומייחל לרגע בו נזכה שגם הם יקיימו את המצווה החשובה הזו".

 

התעוררות בלתי נתפסת

בימים אלו, מיד לאחר שפרצה המלחמה, פנה סלומון באופן נרגש לכל אחד מהאנשים שמופיעים ברשימה, וביקש ממנו באופן אישי לחשוב שוב על אפשרות קיום המצווה החשובה הזו, כדי להוסיף זכויות לעם ישראל, להצלחת החיילים במלחמה, ולהחזרתם של החטופים במהרה הביתה. "הופתעתי לגמרי מהזרם האדיר של התגובות החיוביות שקיבלתי", הוא מציין, "ומאז יצאתי למשימה – כבר למחרת שמחת תורה קיבלתי כמה פניות מערים בגרמניה, אחת מהן ריגשה אותי באופן מיוחד. מדובר ביהודי שפגשתי לראשונה לפני עשר שנים בברית של אחיין, וכשהבנתי ממנו שלא נימול, הסברתי לו על חשיבות העניין ושידלתי אותו. הוא דווקא התעניין מאוד, אך ברגע האחרון נרתע ופחד. בהמשך הגעתי לברלין כמה פעמים, בכל פעם הגעתי לבקר אותו, ובכל פעם הוא דחה אותי מחדש. אבל כשנודע לו בחודש האחרון שאני עומד להגיע לברלין, הוא החליט בתוך זמן קצר שברצונו לעבור את הברית, ועשה זאת בגבורה ובלי לחשוב פעמיים, כפי שהוא ציין: 'למען הצלחתו של העם היהודי'. באופן אישי ריגש אותי מאוד לראות יהודי שבמשך עשר שנים דוחה את ברית המילה, מתוך פחד גדול, ולבסוף מה שגורם לו להתגבר על הפחד זה הרצון לחזק את עם ישראל".

אחרי ביקורו בברלין המשיך הרב סלומון לעוד כמה מקומות באירופה ואז המשיך לרוסיה, עצר בכמה תחנות בדרך וביקר גם בסיביר. "התברר שיש בסיביר בחור שנפגשתי איתו לפני זמן מה, כשהייתי באזור, והוא סירב לעבור ברית, אבל הפעם, כדי לעזור לאחינו ולאחיותינו בארץ הקודש, וכדי לעזור לשבויים, הוא הסכים", מספר הרב סלומון. "גם חברו שהיה יחד איתו, היה שותף למחזה המרגש, והביע נכונות לעבור ברית מילה, ועוד באותו יום זכינו למול גם אותו". 

מסיביר המשיך הרב סלומון לקלינינגרד, שם ציפו לו שלוש בריתות, ומשם יצא עם רכב לפולין, לברית נוספת. משם המשיך לרכבת לוורשה, למול יהודי שפגש שבוע קודם לכן בגרמניה, וביקש לעבור את ברית המילה סמוך לביתו. בימים אלו הוא שב סוף-סוף לביתו בארה"ב, לא לפני שערך בריתות נוספות באלסקה, בלוס אנג'לס ובמקומות נוספים בארה"ב.

איך אתה מסביר את ההתעוררות העצומה שיש בנושא?

"אין שום הסבר אחר, מלבד העובדה שהמלחמה גורמת לאנשים להתחזק באופן לא רגיל, וגם אלו שבעבר התלבטו ושקלו אם לעבור ברית מילה, כעת מקבלים חיזוק מיוחד ופשוט ממהרים לקיים את המצווה. הלוואי שהקב"ה יראה בשמיים את ההתעוררות הגדולה של בניו שחלקם נראים כלפי חוץ כל כך מרוחקים, אבל הלב היהודי שלהם חם וקרוב כל כך", הוא מסיים בהתרגשות.

תגיות:ברית מילהמוהל

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה