ונשמרתם

איך מתגוננים מפני רסיסים? כל מה שחשוב לדעת

שברי הרקטות הם הסיבה לכך שאתם חייבים להמתין מספר דקות בממ"ד גם לאחר יירוט הרקטה או הנפילה שלה. מה עושים כשיש אזעקה, ולמה אתם חייבים לשכב על הרצפה אם אתם בשטח פתוח? המדריך שיעשה לכם סדר

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

זאת לא הפעם הראשונה ששמעתם על זה, אבל בשבוע שעבר צעיר בן 20 נפגע קשה מרסיסי טילים בתל אביב. אומנם מעטים האזרחים שספגו פגיעה ישירה מטיל, ורק בנס אלפי טילים ששוגרו לשטח ישראל גרמו למעט מאוד נפגעים בנפש – אבל הרי ידוע שחובה עלינו לעשות כל השתדלות כדי למנוע פגיעות בנפש. בדיוק בשביל זה, הנה כמה דגשים חשובים בהתאם להנחיות פיקוד העורף.

איך מתגוננים מהרסיסים?

המונח רסיסים עלול מעט להטעות – לא מדובר בשברי ברזל, אלא בחלקים גדולים העשויים מתכת ויכולים להרוג אדם אם הוא בא במגע איתם. לכן, פיקוד העורף מסביר כי היצמדות להנחיות והישארות של 10 דקות בלבד בממ"ד יכולה להציל חיים.

איך מתגוננים? בעת התרעה יש להיכנס למרחב המוגן ולהמתין 10 דקות. המרחב המוגן המועדף הוא הממ"ד שיש לכם בבית, אבל גם ממ"ק (מרחב מוגן קומתי), ממ"מ (מרחב מוגן מוסדי) או מקלט ציבורי יעשו את העבודה שתנאי שהגעתם אליהם בזמן.

יש כמובן פער גדול בזמנים בין שדרות (מספר שניות עד נפילת הטיל) לבין מרכז הארץ (דקה וחצי). לכן, אם אתם לא גרים במרכז, תהיו חייבים לשהות כל הזמן ליד מרחב מוגן. אם אין לכם מרחב מוגן - צאו למדרגות ושהו בקומות האמצעיות (כלומר, לא בקומה העליונה ולא בקומת הכניסה). אם אתם נמצאים ברכב, צאו ממנו, התרחקו, שכבו על הרצפה ותגנו על הראש באמצעות הידיים.

לגבי זמן ההמתנה בממ"ד, חשוב לדעת כי לרסיסים לוקח דקות ארוכות להגיע לקרקע. לכן, גם אם שמעתם שכיפת ברזל יירטה את הטיל, זה אומר שאתם צריכים להמתין עד לנפילת הרסיסים לקרקע. זה לוקח כמה דקות.

חשוב להבין: ההתרעה של פיקוד העורף מופעלת במקום שבו יש סכנה - כולל במקומות בהם יש חשש לפגיעה מרסיס. לכן, לפעמים אתם שומעים אזעקה גם במקום קרוב לטווח הפגיעה. בנוסף, חייבים להבין שמטח עשוי להימשך זמן ארוך יחסית והוא כולל כמה רקטות. מכיוון שמערכות ההגנה לא מעניקות מענה הגנתי מלא, הישארו בממ"ד על פי הנחיות פיקוד העורף.

למה צריך לשכב על הרצפה?

בגדול, בזמן התרעה חייבים לשכב על הקרקע כי אתם רוצים ולהקטין את גובה הצללית של הגוף ושטח החשיפה שלו. כך אתם יכולים להגן על עצמכם מהרסיסים. לראשי הנפץ של הרקטות והטילים יש מעטפת פלדה שיוצרת רסיסים מסוכנים, בעיקר כי הם בפיזור צפוף מאוד. אלה פוגעים בקרקע באזור קטן מאוד, סמוך למקום הפיצוץ. במרבית השטח החשוף לפגיעה וככל שמרחיקים ממקום הפיצוץ - המסלול של הרסיסים נע אלכסונית וכלפי מעלה.

גם הקרקע מספקת הגנה. כל בליטה משפרת את רמת המיגון, גם אם מדובר באבן שפה, מעקה נמוך או תעלה. בסוף, עדיף לכם ללכלך את הבגד מאשר לקחת סיכון.

אם אתם אנשי מספרים, הנה תובנה חשובה שמסכמת את כל הסיפור הזה: הסבירות להיפגע מהדף פיצוץ טיל שנוחת ליד בשטח פתוח עומד על 100% בעמידה, 85% בכריעה ו-10% בלבד בשכיבה.

תגיות:ונשמרתםרסיסיםרקטות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה