פרשת תולדות

לא יאמן: נבואת יצחק אבינו מתגשמת לנגד עינינו

אלה הדברים שאמר רבי נחמן מברסלב לפני 250 שנה על פרשת השבוע הזו. למה עשיו יודע לצוד?

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

תלמידו של רבי נחמן מברסלב, רבי נתן, לפני למעלה מ-250, שנה בביאורו על התורה מביא את ההסבר על הפסוק "ויאהב יצחק את עשו כי ציד בפיו". כל הביאור שרבי נתן מביא מבוסס על תורה כ' של רבי נחמן בליקוטי מוהר"ן.

אז הנה זה מתחיל... הסיפור הידוע של עשיו ויעקב.

עשיו הרשע ויעקב הצדיק, ולמרות זאת יצחק אבינו, שהיה מוגדר "עולה תמימה", ללא שום חטא, אדם צדיק וקדוש ברמות שאי אפשר לתאר, מדקדק במצוות ומחמיר על עצמו עד הקצה האחרון האפשרי, שמסר את נפשו בגיל 37 בעקידת יצחק, בן אדם עם רוח הקודש ודרגות עליונות – הוא אוהב את עשיו!

ולא רק זה... הוא אוהב אותו כי הוא יודע לצוד... הוא ג'אבר, מתאמן, מרביץ, נלחם עם החרב, צד חיות (ועוד כמה דברים...) בלי בעיה. איזה כיף...

איך יתכן שיצחק יאהב את עשיו בגלל ציד? מילא התורה תגיד שיצחק היה הרי עיוור, ולכן לא ראה כל כך את העבירות שעשיו היה עושה, ומה שכן הרגיש בדברים לא תקינים - הוא דן אותו לכף זכות, מה גם שעשיו היה תחמן ורמאי בצורה בלתי נתפסת. וגם נגיד שהקב"ה הסתיר את זה ממנו למרות שהייתה לו רוח הקודש, נו... אלה עוד תירוצים שעוברים בגרון. אבל שיאהב אותו בגלל שהוא כל היום מתאמן וצד חיות?!

זו שאלה אמיתית.

רבי נתן מסביר ביאור מדהים ומביא תשובה מוחצת ומתוך הדברים. מבין השורות, עולה ממש נבואה אמתית שמתגשמת עכשיו לנגד עינינו, בדיוק בפרשה הזו, בדיוק בזמן הזה. זה פשוט קורה ב"לייב".

הנה המקור:

אני אסביר את הדברים בקצרה, בלשון שלנו. בסרטון יש פירוט רב יותר. שימו לב, למה יצחק אהב את עשיו דווקא בגלל כוח החרב שלו?

כי מרוב הצדקות שלו, הוא לא חשב שעשיו ממש-ממש רשע. הוא ידע שיש לו במה להשתפר, ושהוא אמנם לא גדול הדור כמו יעקב, אבל הוא לא חשב שהוא רשע. והסיבה שהוא אהב אותו דווקא בגלל כוח החרב שלו וההשקעה העצומה שלו בלחימה ובהרג, היא בגלל שיצחק קיבל מסר ברוח הקודש.

רבי נחמן אומר שיצחק ידע ברוח הקודש שאי אפשר לכבוש את ארץ ישראל אלא אם כן מקבלים כוח מאדום לענוש בחרב ובהרג את מי שמונע מיעקב לכובשה (לאו דווקא ישמעאל, אגב).

לכן יצחק טעה בעשיו (שהוא כידוע אדום – כל ארצות אשכנז), כי הוא חשב שהוא הולך להתאמן בחרב ומשקיע כל כך וכו' כדי לעזור ליעקב הצדיק, כדי שיוכל לכבוש את ארץ ישראל נחלתו, ולכן הוא אהב אותו דווקא בגלל זה!לא סתם. הוא חשב שמעשיו הם לשם שמיים.

ובנוסף, רבי נחמן מסביר שיצחק לא קיבל את הנבואה עם תאריך התגשמות והוא הניח שזה משהו שאמור לקרות עכשיו (בזמן שלו) אבל באמת הוא טעה כמובן... כי עשיו היה שונא גדול ליעקב ולא התאמן בשביל לעזור לו...

ומה עם הנבואה? מה שיצחק ראה ברוח הקודש?

רבי נחמן, לפני 250 שנה, הוסיף את התאריך, וכותב שהנבואה תתגשם בעתיד, בקץ האחרון (התקופה של ימינו). זו ממש הלשון של רבי נתן מלפני לפני 250 שנה: "כי אף על פי שכתב שם בהתורה הנ"ל שצריכים לכבוש את ארץ ישראל על ידי הכוח שמקבלין מאדום וכו' כנ"ל, זה יהיה רק לעתיד, בקץ האחרון... ואז יהיה אדום מוכרח, בעל כורחו ליתן כוח לישראל לכבש ארץ ישראל על ידי כוח החרב שלו" (הלכות גזילה, אות ט').

וכל זה מופיע בדיוק על הביאור של פרשת השבוע שלנו, כשהדברים קורים לנגד עינינו.

כלומר, לסיכום, רבי נחמן אומר על הפסוק בפרשת תולדות "כי ציד בפיו", שבקץ האחרון, הימים שלנו:

  1. כל המצב הזה, שאנחנו נצרכים לגיבוי מארצות אדום, הוא לכתחילה, זה חלק מהתוכנית של הגאולה. אל תרגישו חוסר ערך או השפלה, יש בכך תיקון עולמי רוחני גדול, שאנחנו נעזרים בחרבו של עשיו.
  2. יצחק התנבא שאנחנו נהיה חייבים לקבל גיבוי וכוח מאדום, אמריקה ואירופה, להרוג את כל מי שמפריע לנו בכיבוש הארץ שלנו בקץ האחרון.
  3. ולא רק זה, אנחנו נקבל ממנו את החרב שלו (נשקים).
  4. ולא רק זה, תראו איך הוא מסיים ציטוט: "ואז יהיה אדום מוכרח בעל כורחו ליתן כוח לישראל לכבוש את ארץ ישראל על ידי כוח החרב שלו!" כלומר, זה גם יהיה בעל כורחם, לא סתם מרצונם הטוב.

ארה"ב ואנגליה ואירופה (ואפילו גרמניה!) ועוד מדינות, מי שסופר עד היום היו כמעט 50 ביקורי הזדהות מאנשי מדינות אדום בישראל, ולא לשכוח את התמיכה של האיחוד האירופי. אלה אנשים שבדרך כלל לא בדיוק מעודדים אותנו...

וכל הביאור הזה בדיוק, בתזמון מושלם, בפרשת השבוע של הימים הללו – מתגשם לנגד עינינו!

הערה: כל הציטוטים והמובאות ורמזים המדהימים הללו לא נועדו בשביל להוכיח שהתורה היא אמת. אנחנו יודעים את זה בלי זה, ויש מספיק הוכחות אמפיריות רציניות מאד לכך. כל הפרפראות הללו הן גילויי שכינה קטנים שנועדו לחזק רגשית את הידיעה הבסיסית המבוססת.

הרב יוחי דנחי הוא מרצה בעברית ואנגלית, מנהל קרן ההשקעות הפרטית 'NextMoves' ותומך רגשי רב תחומי המומחה ליצירת שינויים מהירים, יציאה מחרדות, חינוך, זוגיות ותשובה מאהבה בקלות - שיטת "מנצחים".

תגיות:פרשת השבועפרשת תולדותרבי נחמן מברסלבהרב יוחי דנחי

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה