אחרית הימים

אל תפספסו | ביאת המשיח – מהי ההזדמנות שלא תחזור לעולם לאחר מכן?

"מישהו ניגש אלי ואמר לי בשקט: 'יש משהו שמלחיץ אותי עוד יותר מהמלחמה... המשיח. המשיח מפחיד אותי', ויש לציין שהוא לא הראשון ולא השני שמפחד מהמשיח. הפחד הזה מוכר. אז איך אפשר לחכות למשהו שמפחיד אותי?"

אא

יש שני מילים שמעוררים אצל השומעים צמרמורת ורעד – ביאת משיח. אצל חלק זה מגיע ממקום של התרגשות ויראה, ואצל חלק מתוך פחד ורתיעה.

אחד מי"ג עיקרי האמונה ביהדות, הוא להאמין בביאת המשיח ואף להמתין לבואו – "אֲנִי מַאֲמִין בֶּאֱמוּנָה שְׁלֵמָה בְּבִיאַת הַמָּשִׁיחַ, וְאַף עַל פִּי שֶׁיִּתְמַהְמֵהַּ, עִם כָּל זֶה אֲחַכֶּה לּוֹ בְּכָל יוֹם שֶׁיָּבוֹא". אבל איך אפשר להמתין למשהו שמפחדים ממנו?

בעלון 'אז נדברו' הרב שמואל פולק משיב לשאלה זו, שרבים ואף בקרב שומרי תורה ומצוות מתמודדים איתה: "בימים אלו, שהמצב מאוד נפיץ ורגיש, מישהו ניגש אלי ואמר לי בשקט: 'יש משהו שמלחיץ אותי עוד יותר מהמלחמה... המשיח. המשיח מפחיד אותי', ויש לציין שהוא לא הראשון ולא השני שמפחד מהמשיח. הפחד הזה מוכר. אז איך אפשר לחכות למשהו שמפחיד אותי?".

וכאן מציין הרב את הסיבות לפחד מהמשיח, והראשונה היא מכיוון שיש לכל אחד מאיתנו מחדלים רוחניים, נקודות חולשה בעבודת השם ודברים שאנחנו לא עושים כראוי. כשהמשיח יגיע לא יהיה ניתן להסתתר מאחורי הסינר של אמא, הוא ידע בדיוק מה דרגתו הרוחנית של כל אחד ואחת מאיתנו, איפה אנחנו בסדר ואיפה אנחנו פחות בסדר.

חז"ל מסבירים כי המשיח יהיה ניחן ברוח הקודש ויוכל לדעת מהם מעשיו של האדם, בלי לראות את מעשיו או לשמוע עליהם, אלא ברוח קודשו יוכל כבר לדעת מיהו אותו אדם. והנה לשונו של הרד"ק: "ירגיש בני אדם הטובים והרעים, ולא יצטרך לראיית עיניים ולמשמע אוזן בשפטו בני אדם ולהוכיח אותם, כי מדעתו ומתבונתו יבין מעשיהם במעט התבוננות", וכן בעל 'יד רמ"ה' כתב: "שמבין ברוח הקודש אמיתת הדבר, ואינו דן לפי טענותיהן של בעלי דינים ולא על פי עדותם. אלא יודע מי זכאי ומי חייב... שמריח ברוח הקודש ושופט".

על כך משיב הרב שמואל פולק במאמרו: "התשובה על כך היא, שבשורה תחתונה ה' הוא בורא כל העולם ואם הוא אמר שכשמשיח יגיע זה הולך להיות טוב, אז זה אומר שהולך להיות הכי טוב ונעים וערב שאפשר לדמיין. כיום בעולמנו יש דברים טובים שהם גם כואבים, אבל לאחר ביאת משיח הולך להיות טוב מושלם. צריך לתת אמון בבורא עולם שאומר לך שהולך להיות טוב.

"וכעת ניגש לאחת הסיבות העיקריות לרתיעה מהמשיח. וכאן כבר מדובר בדבר שנוגע אף לאנשים מרוממים ועובדי השם, שחשים מהסיבה הבאת רתיעה מהמשיח, והיא: שכולנו מבינים שברגע שהמשיח יגיע – המבצע יגמר, תהיה פה דלת שתיסגר, לנצח. תהיה פה איזושהי החמצת הזדמנות. וזהו, הפסדת את הרכבת, וזה מלחיץ.

"יהיו כאלו שהולכים להחמיץ הזדמנות וזה יהיה כואב ועצוב, ועל זה אין לי מה להגיד. אבל אלו שכבר התעוררו לתשובה והבינו שצריך לחיות חיי נאמנות לבורא עולם ומקיימים מצוות – הם עדיין נלחצים כי הם מבינים שתמיד יש מה עוד להוסיף ולצבור ולהתעלות, ואחרי ביאת משיח השער ננעל ולא יהיה ניתן לצבור יותר דרגות רוחניות ומצוות.

"אז כאן אני רוצה לעדכן בכמה הסתייגויות נחוצות. המהר"ל מסביר שרק בעולם הבא 'יסתיים המבצע'. המושג "ימים אשר אין בהם חפץ" נאמר רק על העולם הבא (= המצב הבא של עולמנו, שהוא גן עדן עלי אדמות), שאז אכן כל אחד נכוה מחופתו של חבירו ומי שהפסיד - הפסיד (או לחילופין מי שנפטר ונסתלק מן העולם, ולכן יש בחינה של מכנה משותף בין יום המיתה לעולם הבא). גם אם הקב"ה שש ושמח בבא אליו נפש נקייה של צדיק, בסופו של דבר הדלת שלו נסגרה, משהו מת, יש כאן הזדמנות שלא תחזור. וזה נאמר רק לגבי יום הפטירה והעולם הבא.

"אבל בימות המשיח עדיין עולם כמנהגו נוהג, על כל פנים לעניין שרצה הקב"ה להמשיך לזכות את ישראל, לפיכך הירבה להם תורה ומצוות. כלומר עדיין ניתן יהיה לצבור זכויות ומצוות, אבל זה יהיה באופן מסויג ושונה ממה שיכולנו לעשות עד ביאת משיח".

וכאן ממשיך הרב ומסביר כי בימות המשיח, לאחר שכבר מלכותו של הקב"ה גלויה וברורה לכל, אין זה יהיה חוכמה אז להחליט שרוצים להתחזק ולחזור בתשובה. צעדים רוחניים אלו ניתן היה לעשות רק טרם ביאת המשיח, כשיש הסתר ובחירה חופשית מלאה. לעשות צעדים משמעותיים של התחזקות ולהחליט שרוצים לחזור בתשובה לא יהיה ניתן לעשות לאחר ביאת המשיח.

"היות וסוף כל סוף מלאה הארץ דעה את ה' כמים לים מכסים, וידע כל פעול כי אתה פעלתו, ולשמור אז על העיניים זה יהיה הרבה פחות קשה, ולשבת מול גמרא פתוחה זה כבר לא יהיה כזה עבודת המידות. אז מה כן הולך להיות?
אומר המהר"ל שבימות המשיח ניתן יהיה להמשיך לצבור זכויות, אבל רק על בסיס מה שעשית עד עכשיו. כלומר לא יהיה אפשר ליצור משהו חדש, אבל כן יהיה אפשר להמשיך להתקדם ולצבור על בסיס מה שעשית כבר. בתור משל, נניח שיש הקפאה בשוק הדירות, ומהיום יוצא חוק שאי אפשר יותר לרכוש דירות חדשות. אז מי שכבר קנה דירה להשקעה והוא משכיר אותה, אז דמי השכירות ממשיכים לזרום לו לחשבון כל חודש. אבל לקנות דירות חדשות, ליזום פרויקטים חדשים, לייצר היקף הכנסות חדשות – זה כבר לא יהיה ניתן.

"כעת אתה עדיין יכול לייצר השקעות חדשות של קרבת ה', לבנות פרויקטים חדשים ולייצר הכנסות חדשות של תורה ומעשים טובים. אבל ברגע שהמשיח יגיע תהיה הקפאת בניה. לייצר דברים חדשים כבר אי אפשר, אלא רק על בסיס מה שכבר קנית המונה ממשיך לרוץ".

הרב זמיר כהן המשיל זאת בשיעורו למכשיר לייצור פיתות. יש אדם שעובד עם מכונה ביתית, המייצרת 3 פיתות במשך שעה. ויש אדם שהתאמץ ולקח הלוואות והשקיע משאבים וכוחות על מנת לבנות מפעל לייצור פיתות, המייצר 100,000 פיתות בשעה. לאחר ביאת המשיח כל אחד ימשיך לעבוד עם הכלי אותו בנה במהלך חייו עד לאותו רגע של ביאת המשיח. אחד יעבוד בקצב איטי והשני בקצב מהיר. כלומר, ככל שאנחנו משקיעים כוחות בעבודת השם שלנו, מתאמצים, עושים כברת דרך בהתחזקות שלנו, כך נמשיך להתעלות ולזכות לדרגות רוחניות נוספות באותו הקצב לאחר בואו של משיח.

אפשר לדמיין זאת כקווי גרף שונים. יהיה מי שעובד עתה מבחינה רוחנית עם גרף בעל שיפוע מתון, ויהיה מי שעובד עם שיפוע חד, ושניהם ימשיכו להתעלות על פי עוד אותו גרף לאחר ביאת משיח. האחד לא מתאמץ בעלייה רוחנית ועושה צעדים פושרים ואיטיים מדי, והשני עובד, משקיע ומתאמץ בהתחזקותו, בשמירת תורה ומצוות ובתיקון מידותיו. וכך יהיה המשך תיקונם ועלייתם הרוחנית לאחר ביאת המשיח – עם אותו 'גרף' וקצב עלייה ומאמץ שבו היו טרם ביאת המשיח.

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

ממשיך הרב פולק ומסביר: "להתחיל לצבור תאוצה חדשה כבר לא תוכל, כי זה כבר יצירה של בסיס חדש. אבל חשבון הזכויות, המצוות והתיקונים עדיין ממשיך להיות פעיל, אלא שזה יהיה מותאם בייחס לבסיס ולקצב ולרמה שייצרת עד עכשיו.

"הרמה בעבודת ה' של אדם נמדדת בכמה אתה מוכן להפגין בשבילו נאמנות, עד כמה אתה אחד איתו, עד כמה אתה מוכן ללכת אחרי ה' בכל מצב, עם כל הלב, ועד הסוף. כשעם ישראל יוצאים ממצרים עם איזה צ'ק הם 'קונים' את ה' לאהבת כלולים? על הבעת נכונות, נכונות של 'לכתך אחרי במדבר בארץ לא זרועה'. וזה מה שנדרש מאיתנו כעת, את הנכונות להיות רעיה של ה', ולהיות נאמן אליו עד הסוף. זה מה שצריך בשביל משיח".

אלו אנשים לא יקומו בתחיית המתים? מדוע כדאי להתאמץ כבר עכשיו בקיום המצוות, לפני בוא המשיח? הרב זמיר כהן מגלה פרטים מפתיעים שחשוב לדעת על ימי אחרית הימים. צפו:

תגיות:התחזקותפחדאחרית הימיםביאת המשיחמצוות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה