הידברות לנוער

נחלשתי ואני רוצה לחזור. איך עושים את זה? 5 עצות חזקות

"בתקופה האחרונה הידרדרתי ברוחניות, ואני ממש לא כמו שהייתי פעם. אני מרגיש רע עם זה, ולא יודע איך חוזרים להיות קרובים לבורא עולם"

אא

"התקרבתי מאוד לה', והתחלתי לקחת על עצמי קבלות וחיזוקים בהדרגה. אבל בתקופה האחרונה נחלשתי רוחנית. הכול קשה לי ואני לא עושה מצוות כמו שצריך, אני נופל לפעמים בכל מיני דברים. מה אפשר לעשות כדי לחזור להיות קרובים לה'? אני מרגיש רחוק, וזה קשה לי", שואל מתחזק צעיר.

מה עושים? הנה 5 דברים שיעודדו ויחזקו אתכם.

1.זה טבעי וזה קורה לכולם. יש תקופות בחיים בהם עבודת השם באה לנו בקלות ובשמחה והכול זורם לנו, ויש תקופות שהכול קשה וכבד. רבינו תם כותב בספרו 'ספר הישר': "האהבה והשנאה נלחמות שתיהן, פעם תגבר האחת ופעם תגבר השנייה... אם תיחלש האהבה ותכבד השנאה, אל יהי נואש מן העבודה, רק ידע כי לקץ ימים תחלוף". לעולם אל תתייאשו מהמצב הנוכחי. התאזרו בסבלנות וחכו לימים טובים יותר. וכן הרב שלמה וולבה זצ"ל, מגדולי בעלי המוסר בדור האחרון, כותב בספרו 'עלי שור' כי "ידיעה זו לבדה כי התחלפות ימי האהבה וימי השנאה דבר טבעי הוא – בכוחו להפיג הרבה מן הייאוש והעצבות". צריך לדעת שזה נורמלי וטבעי, ולפעמים פשוט צריך לתת לזמן לעשות את שלו והתקופה הזו תחלוף מעצמה.

2.ללמוד אמונה. בהמשך דבריו מוסיף רבנו תם כי ימי השנאה עלולים להתארך. מתי זה יכול לקרות? "אם האדם נבער מדעת, ולא יכיר ההנאות שיש בעבודת הבורא, אז יאריכו ימי השנאה, וימעטו ימי האהבה. וכל אשר תלך תתחזק השנאה". כלומר, ימי השנאה עלולים להתארך ולהתחזק כאשר לא מחוברים מספיק לאמונה, לחשיבות ולמשמעות של מצוות ועבודת השם, ולא מודעים להשפעה הרוחנית שיש לכל מצווה ומעשה טוב בעולמות עליונים ועל נשמת האדם. לכן צריך לדאוג לקבל חיזוקים באמונה ולשמוע שיעורים וללמוד אמונה.

3.להמשיך לעשות, לא להתנתק. דבר חשוב נוסף אומר רבינו ותם, והוא כיצד צריך לנהוג בימי השנאה, והנה לשונו: "צריך המשכיל, בראותו כי תכנס השנאה בליבו ויקוץ בעבודה, לבל יניח כל המעשה, ואל יאמר 'אניח הכול עתה, ואחרי כן אחזר אליו', כי אם יניח הכול, יאבד מידו. ואם יחזיק ממנו במקצתו, לא יאבד. כגון מי שנגזר אבר מאבריו, אם נגזר כל האבר מן הגוף, אין לו תקנה ואין לו רפואה. ואם נשאר האבר מערה בגוף, יש לו תקנה ויחזור לקדמותו כשירפאהו". כלומר, גם אם קשה בעבודת השם צריך להיות עדיין מחוברים לקיום המצוות, וזאת משום שאם מתנתקים לחלוטין מהמצוות, קשה אחר כך לחזור אליהן מחדש. אז גם אם לא מצליחים לעשות את הדברים כמו שאמורים לעשות, לפחות עשו בצורה חלקית והעיקר שלא תפסיקו לחלוטין.

המדרש אומר על תקופת הגלות: "אף על פי שאני מגלה אתכם מן הארץ לחוצה לארץ – היו מצוינים במצות, שכשתחזרו לא יהיו עליכם חדשים" (ספרי דברים פרשת עקב, פיסקא מג). על פי הדרש, הדברים נאמרים לא רק על גלות העם מארצו, אלא על תקופות בהן יש גלות הדעת, 'גלות המוחין', ומרגישים ריחוק בעבודת השם. לפעמים חושבים שאם מקיימים מצוות בלי כוונה ובלי לב, אז עדיף כבר לא לקיים בכלל. אבל חז"ל באים ומזהירים אותנו שצריך עדיין לקיים את המצוות, אפילו כשזה נעשה בצורה ירודה או חלקית, מכיוון שיבואו ימים טובים יותר, ואם נשארנו בימים הקשים עם המצוות, אז יהיה יחסית קל להתחבר למצוות מחדש ולעשות אותן כמו שצריך. אבל אם מתנתקים לחלוטין, יהיה מאוד קשה ליצור חיבור מהתחלה עם דבר שכבר התנתקנו ממנו. יום יגיע ותחזרו להיות חזקים כפי שהייתם רוצים להיות, ועד אז – אל תאבדו קשר. הישארו מחוברים גם אין חשק וגם אם זה לא עד הסוף.

כמובן, שגם אם קרה ונפלנו והתרחקנו, כל יום הוא התחלה חדשה ותמיד אפשר להתחיל מהתחלה. תמיד צריך להסתכל קדימה, ולא לשקוע בעצבות על העבר. ה' מקבל את החרטה שלנו וסולח.

4.להכניס דברים חדשים. הישארו מחוברים לה' על ידי שתכניסו דברים חדשים ומרעננים בעבודת השם. חפשו דרכים מקוריות ויצירתיות של עשייה שתשאיר אתכם מחוברים לה', עם דברים שעד עכשיו לא התנסיתם בהם והם יהיו לכם חדשים ומרעננים, כמו: ללכת לשיעור תורה בסגנון שונה, לימוד של נושא חדש בעבודת השם, להתפלל במקום אחר, כתיבה, עשייה ויוזמה בבית הספר של איזשהו פרויקט מחזק, התנדבות, העברת קורס במשהו שאתם ממש טובים בו ואוהבים כפעילות חסד ועוד.

5.סביבה טובה. דאגו להיות בסביבה מחזקת. לכו למרכזי קירוב, הכירו חבר'ה חדשים שנמצאים בראש שלכם. זהו טבעו של האדם להיות מושפע מהאנשים שנמצאים סביבו, ולכן מומלץ להיות בחברה חזקה מבחינת רוחנית, חיובית ועם אנרגיות טובות ומשמחות.

"שכח מהטעויות שעשית, העיקר להתחיל מהתחלה": הרב יגאל כהן במסר עוצמתי. צפו:

תגיות:התחזקותהידברות לנוער

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה