אמונה

אל דאגה! הבטחת הרמב"ן מלפני 800 שנה מדברת בדיוק על עכשיו

בפרשת השבוע שקראנו בשבת האחרונה קראנו את סיפורם של הגר וישמעאל. אבל את ההבטחה שבפסוקים האלה לא כולם מכירים

(צילום אילוסטרציה: shutterstock)(צילום אילוסטרציה: shutterstock)
אא

תראו איזה דבר מדהים אמר לי מישהו הבוקר בבית הכנסת אחרי התפילה.

כולם מכירים את המקרה שקרה עם הגר שפחת שרה שמרדה בגבירתה, ולכן שרה עינתה אותה וכו'. נכון?

כולם מכירים גם את ההמשך, שהיא ברחה משרה, כמו שכתוב בפסוק: "ותענה שרי ותברח מפניה" (בראשית פרק ט"ז פסוק ו'). היא אכן ברחה משרה והתרחקה ולא רצתה לחזור, אבל לפתע התגלה אל הגר מלאך ה' ואמר לה "שובי אל גברתך והתעני תחת ידיה".

ואכן, הגר חזרה, ואח"כ נולד ישמעאל שעבד עבודה זרה והיה פרא אדם, עד שבסוף גורש לגמרי יחד עם אמו השפחה אל המדבר, למקומו הטבעי, מקום חיות הטרף של פראי האדם.

אבל...

מה שלא כולנו מכירים זה את מה שהרמב"ן אמר על הפסוק הזה, לפני 800 שנה. פשוט מדהים: "ותענה שרי ותברח מפניה - חטאה אמנו בעינוי הזה, וגם אברהם בהניחו לעשות כן, ושמע ה' אל עניה ונתן לה בן שיהא פרא אדם לענות זרע אברהם ושרה בכל מיני העינוי: שובי אל גברתך והתעני תחת ידיה - ציווה אותה לשוב ולקבל עליה ממשלת גברתה. רמז כי לא תצא לחפשי ממנה, כי בני שרה ימשלו בזרעה לעולם".

כלומר הרמב"ן אומר מפורשות, שאכן חטאה שרה בעינוי, הזה והייתה צריכה למצוא פתרון אחר לחוצפה ולמרד של השפחה, ולכן מתגלגל היום העינוי הזה שבני ישמעאל מצליחים לענות את בני ישראל בהווה ובעבר. אבל---

מה שבני ישמעאל מבקשים לעשות, לשלוט עלינו ולנצח אותנו, לא יעלה בידם לעולם. כפי שכתובה הנבואה על העינוי שבני ישמעאל יענו את בני ישראל, כך גם כתוב במפורש שלא יעזור לבני ישמעאל שום דבר! כי בני שרה ימשלו בזרעה של הגר השפחה לעולם, כי שפחה היא, ובניה עבדים לעולם, לא ראויים למלוכה ושנואים בעיני כל העולם, ידם בכל ויד כל בם.

ולכן אל ירך לבבכם, בני ישראל היקרים, המסולאים בפז, אנשים נפלאים שלנו, תזכרו את הבטחת הרמב"ן – לא יעזור להם כלום, אכן יש להם רשות לענות, נכון, וזה מאד לא נעים, בלשון המעטה, אבל אין להם שליטה. הם לא יכולים לשלוט על בני שרה.

בפרט כשהם מחוברים לשרה, ונקראים על שמה.

תמשיכו לבטוח בה' ותראו נפלאות!

הרב יוחי דנחי הוא מרצה, מנהל קרן ההשקעות הפרטית 'NextMoves' ותומך רגשי רב תחומי המומחה ליצירת שינויים מהירים, יציאה מחרדות, חינוך, זוגיות ותשובה מאהבה בקלות - שיטת "מנצחים"

תגיות:הרמב"ןאמונה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה