הדרכה למתחזקים

איך זה שספר תהילים הפך לספר הכי נקרא? 4 עובדות על כוחו העוצמתי

מה מיוחד כל כך בספר תהילים, ולמה קוראים בו יותר מכל ספר אחר בתנ"ך?

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

כל מי שגר באזור עם תושבים שומרי תורה ומצוות יודע שתהילים הם חלק בלתי נפרד מהנוף הקבוע. בקופת החולים בזמן ההמתנה לרופא, בנסיעה באוטובוס, ברחבה של הבניין כשהזאטוטים נוסעים על הבימבה ואמא שם משגיחה – התהילים שם. ברחבת הכותל ובמקומות הקדושים – עם ישראל, על כל גווניו, עם התהילים. בעתות קושי ובמסדרונות בית החולים – אפשר לראות יהודיים, בין דתיים ובין רחוקים מתורה ומצוות, עם ספר תהילים. חשבתם פעם מה מיוחד כל כך בספר תהילים? הרי כל התנ"ך נכתב על ידי אנשים קדושים בעלי רוח נבואה, אז למה דווקא תהילים? מה יש בספר התהילים שהפך להיות חלק בלתי נפרד מעם ישראל על כל גווניו?

1. מזמורי תהילים נכתבו כולם ברוח הקודש – רובם על ידי דוד המלך, וכן על ידי משה רבינו, אברהם אבינו, שלושת בני קורח, אדם הראשון, אסף, ידותון, הימן ומלכיצדק. דוד המלך קיבץ את כל המזמורים ואיגד אותם לספר התהילים. הזוהר הקדוש אומר: "בֹא ראה, בשירים ותשבחות הללו שאמר דוד יש בהם סודות ודברים עליונים בסודות החוכמה, משום שכולם נאמרו ברוח הקודש, שהיה שורה רוח הקדש על דוד והיה אומר שירה, ולכן כולם נאמרו בסודות החוכמה" (פרשת וישלח, דף קע"ט). תפילה שנכתבה ברוח הקודש טומנת בתוכה צירופים קדושים הפותחים היכלות בשמים. כמובן שרצוי גם כן להתפלל ולבקש בשפתנו הפשוטה שלנו, כבן הפונה אל אביו, אבל לא כדאי לוותר על תפילות הכתובות ברוח הקודש בהן קיימים סודות עליונים.

2. תפילותיו של דוד המלך חוצות את הזמן ומתאימות לכל עת, וכל אחד יכול למצוא את עצמו בתוך הכתוב בפרקי התהילים ולהתחבר מהמקום בו הוא נמצא, כפי שמובא במדרש תהילים: "כל שאמר דוד בספרו – כנגדו וכנגד כל ישראל, וכנגד כל העיתים אמרו". חלקם של הפרקים הם דברי תחנונים לה' ובקשה לישועה והצלה, לצד דברי אמונה ובטחון בעת החשכה, וכן חלקם של הפרקים הם דברי שבח, הלל והודיה לבורא עולם. חלקם של הפרקים נוגע לזמנים של נפילה רוחנית ובקשת מחילה וסליחה מה', וחלקם מביע ערגה, כמיהה וכיסופים לקרבת אלוקים. פרקי התהילים הם למעשה דיבור אל אלוקים במצבים שונים אותם כל אחד מאיתנו חווה לאורך חייו. באמירתם אנו מתחברים אל הקב"ה מתוך מילותיו הקדושות של דוד המלך לצד רחשי ליבנו שלנו.

3. רבי אליעזר יצחק פאפו כתב בספרו 'פלא יועץ' על מעלת התהילים: "הרגיל בספר תהילים דוחה כל מיני פורענויות ופגעים רעים, מעליו ומעל בני ביתו ומעל משפחתו ומעל כל בני דורו, ומגלגל עליהם כל מיני שפע ברכות וטובות והצלחות... ויש קבלה מאנשי שם הקדושים שמי שיש לו איזה דחק השעה או צער, או שהוא מהלך בדרך או עובר בים או בנהרות, יקרא כל התהילים בכל יום בלי הפסק בכוונה והכנעה, ויראה נפלאות, וזה בדוק ומנסה".

בלוח השנה שחיבר האדמו"ר מלובביץ' 'היום יום', מובאים דבריו של רבי מנחם מנדל שניאורסון, המכונה על שם ספרו ה'צמח צדק': "אמר אדמו"ר ה'צמח צדק': 'אלו ידעתם כוחם של פסוקי תהילים ופעולתם בשמי רום, הייתם אומרים אותם בכל עת. תדעו שמזמורי תהילים שוברים כל המחיצות, ועולים בעילוי אחר עילוי בלי שום הפרעה, ומשתטחים לפני אדון עולמים ופועלים פעולתם בחסד וברחמים'" (מתוך הספר 'היום יום', כ"ד שבט).

רבי אלימלך מליז'נסק, אדמו"ר ומנהיג חסידי בדור השלישי לחסידות ומגדולי תלמידיו של המגיד ממעזריטש, מגלה כי "לכך נקראים שירי דוד מלכנו תהילים, שיכולים לפעול על ידם הכול ואין שטן ואין פגע רע" (מתוך הספר 'נועם אלימלך', ליקוטי שושנה).

רבי אברהם טברסקי, המכונה 'המגיד מטריסק', כותב בספרו 'מגן אברהם': "שעל ידי שהאדם מקדש את עצמו ומייחד את עצמו בקדושתו יתברך באמירת תהילים, על ידי זה מתעורר מקור הברכה העליונה ובכוחו להתפלל לה' להשפיע כל הטובות והברכות על כל ישראל, בכלל ובפרט, ברוחניות ובגשמיות חיי ומזוני ורפואה".

4.חכמי ישראל מגלים לנו מעלות אדירות שיש באמירת פרקי תהילים, וביניהן: הצלה מיצר הרע, התעוררות של רחמי וחסדי שמים, ביטול קטרוגים שיש על האדם, שפע של הצלחות, אריכות ימים, פתיחת שערי שמים, השפעה של ברכות וטובות ברוחניות ובגשמיות ועוד. וכן המלבי"ם, מפרשני המקרא, כותב כי יש בפרקי התהילים סגולות יקרות ונסתרות, תרופות וסמי מרפא, ומפתחות אל שערי שמים, והנה לשונו: "ספר זה הוא בית קודש הקודשים ואת האוצר היקר הזה מלא יקר קודש מלא הדר כל כבוד ועוז, אוצר בתוכו כל מחמדינו אשר היו לנו מימי קדם, בעוד רוח השיר חי בפי שירי קודש, בעוד ינוסס רוח השם על נעים זמירות ישראל עלי היגיון וכינור, בהיכלו כבוד אומר כולו. כל אדם יחזה בו, כל תפילה וכל תחינה, כל הודאה וכל תהילה, על כל דבר ועל כל עניין, צוקה או תשועה, צרה או רוחה, אשר יהיה ליחיד או לרבים, בתהלוכות העיתים ומסיבות הזמן הסוער על כל עוברי ים החיים בהמון משבריו ושאון גליו. גם יש בו סגולות יקרות ומטמוני מסתרים מסוד ה' ליראיו, תרופות וסמי חיים, ומפתחות אל שערי שמים" (המלבי"ם בהקדמתו לפירושו על ספר תהילים).

 

האתגר השבועי

קראו כל יום בבוקר 2 פרקי תהילים.

דוד מלך ישראל העניק לעם ישראל מתנה יקרה – ספר התהילים. הרב עמנואל מזרחי מסביר מהי מעלת קריאת תהילים ומהן הסגולות הטמונות בכך. צפו:

 

תגיות:תהיליםהמדריך למתחזק

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה