כתבות מגזין

הנשים החרדיות שמאחורי החמ"ל הגדול ביותר בארץ: "נחולל כאן מהפך"

ד"ר נחומי יפה ואודליה פרוש בטוחות שכעת ההזדמנות של המגזר החרדי לחולל מהפך חסר תקדים בתרומתו למדינה. זה מה שהוביל אותן להקמת החמ"ל הגדול ביותר בארץ עם אלפי מתנדבים

בחורי ישיבות מסייעים בכל מה שנדרשבחורי ישיבות מסייעים בכל מה שנדרש
אא

האם ייתכן שעשרות שנים של מאבק נגד התדמית של החברה החרדית ככזו שאינה תורמת למדינה, הולכות להסתיים דווקא בימים אלו של מלחמה? האם ייתכן שהמגזר החרדי עומד לקראת מהפך חסר תקדים, בו ימונפו כוחות ההתנדבות שלו, והם אלו שיתחזקו את מאות אלפי הלוחמים שנמצאים בחזית?

אם תשאלו את ד"ר נחומי יפה, חוקרת חרדים מבית הספר למדיניות ציבורית באוניברסיטת תל אביב, ואת שותפתה אודליה פרוש, מאמנת עסקית, אנו עומדים כעת לקראת מהפך גדול. ולא, לא מדובר במשהו תיאורטי, אלא ביוזמה מיוחדת שהן מצעידות בימים אלו, אשר כובשת יעדים בזה אחר זה, ומקדמת את הציבור החרדי למציאות שטרם נראתה כמותה.

 

רעיון שהפך ליוזמה

"הכל התחיל עשר דקות אחרי שיצא חג שמחת תורה", מספרת ד"ר יפה, "עוד לפני שמישהו מאתנו התוודע לקצה של קצה ממה שהתרחש באסון, כבר היה ברור לי שאני הולכת לעשות משהו בנושא".

ד"ר יפה מובילה כבר שנים מחקרים רבים הנוגעים לציבור החרדי ונחשבת לאחת המומחיות בארץ למיפוי שלו. "אני יודעת מה חושבים החרדים על הנושאים הקשורים למדינה, ושיערתי שהולכת להיות התגייסות גדולה מאוד של הציבור כדי לתרום למדינה באמצעים שמתאפשרים לו", היא מסבירה. "ידעתי גם שאם תתפתח מלחמה, יצטרכו עורף אזרחי חזק. בעברי אני מורה להיסטוריה, והסיטואציה ממש הזכירה לי את מה שהתרחש בערב מלחמת העולם השנייה, כשהגברים גויסו למלחמה, ואילו הנשים נותרו מאחור ומילאו תפקיד בעורף האזרחי. הבנתי שמילוי התפקידים בעורף, הוא זה שעומד להיות מנת חלקה של החברה החרדית כעת".

ד''ר נחומי יפהד''ר נחומי יפה

ומה בפועל תכננת לעשות?

"בתחילה יצרתי קשר עם כמה שותפות נוספות ויחד רשמנו כמה וכמה מטרות שהחברה החרדית יכולה להתגייס עבורן ולהיות חלק מהן. לצורך זה שיתפנו פעולה עם אתר כיכר השבת, והתייעצנו איתם בנושאים שונים. ביום ראשון בבוקר כבר התחלנו באיסוף מתנדבים מהחברה החרדית, ביררתי מי יתאים ומי יוכל לעזור, והילדים שלי הזינו למחשב את הנתונים. כולנו הרגשנו שזו הזדמנות גדולה מאוד לפעול".

אלו מטרות חשבת שהציבור החרדי יוכל ליישם?

"סימנתי שבע מטרות עיקריות שמתאימות בעיקר לציבור החרדי, כמו למשל ארגון לוויות, מתוך הבנה שכאנשים דתיים אנו מכירים יותר את הפרקטיקה ויודעים לעשות זאת. מטרה נוספת היא התארגנות של תרומות מזון לכל מי שיזדקק לכך בתקופת המלחמה, שזה גם כן דבר שמתאים לחברה החרדית, שכן היא אמונה על גמילות חסדים. מטרה נוספת שהצבתי נגעה לשינוע אזרחי, מאחר שלרבים מהציבור החרדי יש רכבים, והם יכולים לסייע בכך רבות. כך המשכתי ורשמתי דברים קטנים וגדולים, שבכולם יוכלו בני המגזר החרדי לקחת חלק, במידה ויידרש, וידעתי שיידרש".

 

"להיות מעורבים, לא רק מגיבים"

בשלב זה גייסה ד"ר יפה למשימה את חברתה אודליה פרוש, יועצת ארגונית ומנכ"לית חברת 'גואפ' – חברת ייעוץ אסטרטגי לארגונים וחברות העוסקת רבות עם ארגונים וחברות מהמגזר החרדי. גם היא בעלת היכרות עמוקה עם המגזר, ומתוך כך הוטל עליה לבחון את הדברים מתוך הסתכלות נרחבת יותר, כמערך כולל ולא כמקבץ של פעולות.

"אנחנו עובדות במהירות כדי לא לאבד אף רגע", מספרת אודליה, "נכון לעכשיו ההתמקדות שלנו מחולקת לפי זרועות. הקמנו למשל זרוע שפועלת בהענקת עזרה לחיילים בכל הנוגע לציוד שהם זקוקים לו בכל תחום שהוא, לשם כך אנו עומדים בקשר עם תורמים מהארץ ומחו"ל. הזרוע השנייה מתמקדת בליווי המשפחות האבלות, אנחנו גם מגייסים כוח אדם מהשטח עבור מילוי תפקידים חיוניים בעורף, כמו שרשראות לאספקת תרופות, וכך אנו פועלים גם בתחומים נוספים. מעל הכל יש לנו את המענה לנושא הביטחוני, שחסר כרגע, בפרט באזורים חרדיים או באזורים שבהם מתגוררים גברים רבים שגויסו למילואים. בנושא זה, אגב, אנו משתדלים להשקיע גם לטווח הארוך, כדי לראות איך אפשר לתגבר את מערך השמירה בציבור החרדי, גם על ידי אנשים שאינם חמושים אך למדו תורת התגוננות ושיטות שונות, וגם על ידי הוספת בעלי נשק במגזר החרדי, שזהו דבר חשוב כשלעצמו".

אודליה פרושאודליה פרוש

אודליה מבקשת לציין דבר חשוב: "בשנה האחרונה, כפי שכולנו יודעים, אנחנו עדים לשבר גדול מאוד בין הקבוצות המרכיבות את מדינת ישראל, ואני מאמינה שכעת יש לנו כציבור חרדי, הזדמנות היסטורית לקחת חלק פעיל ולהיות מעורבים, יוזמים, ולא רק מגיבים, למציאות שמתרחשת בארץ. כמו ששאל אותי אחד האנשים שעובדים בחמ"ל שלנו: 'הם באמת צריכים את העזרה שלנו?' וכששאלתי אותו: 'מי זה הם?' הוא קצת התבלבל, והשיב בתחילה: 'המדינה'. ומיד אחר כך תיקן את עצמו: 'המדינה זה אנחנו, אנחנו צריכים את העזרה שלנו'. "למען האמת, זה בדיוק המנוע שגורם לי בימים אלו לעזוב הכל ולהיות כאן בחמ"ל", אומרת אודליה. "בימים אלו אני נמצאת כאן 15 שעות ואפילו יותר, לוקחת על עצמי משימות אדירות, והכל מתוך אמונה שהגיע הרגע שכללי המשחק ישתנו, ושהחברה החרדית תהיה חלק פעיל ביותר מהמערכות במדינת ישראל.

"אגב", היא מוסיפה, "זה לא עומד בכלל בסתירה לכך שחלק מהאחריות החרדית היא לא רק להתנדב בתחומים האלו, אלא גם להוסיף בלימוד התורה. כך למשל הוקמה לאחרונה יוזמה מדהימה בה בחורי ישיבות 'מאמצים חייל' ולומדים לזכותו. זה מרגש מאוד ובוודאי חשוב לא פחות מהפעילות המעשית".

כמה מתנדבים יש כיום במסגרת הפעילות?

"המספרים שלנו מאוד מרשימים וההיקפים גדולים בהרבה מכפי שניתן לשער: יש לנו עשרה חמ"לים בשיתוף פעולה הדוק הפזורים בשכונות השונות, וכל אחד מהם פועל ועושה דברים מצוינים, מתוך רוח התנדבות ורצון לתרום. יש לנו אלפי מתנדבים שפעילים בתחומים רבים, אנחנו מוציאים מידי יום מתנדבים לעשרות רבות של לוויות, דואגים לאוהלים כדי לשבת שבעה, וגם יוצרים קשר עם קרנות גדולות שפועלות במגזר החרדי ומשתפים פעולה עם מגוון רחב מאוד של ארגונים שחלקם מביאים ציוד במיליוני דולרים לארץ. מנסים לנצל בכל דרך שהיא את כוח ההתנדבות הגדול שזורם כעת במגזר החרדי, ופשוט להביאו לידי ביטוי בשטח".

אודליה מדגישה שעל מנת לדעת מהם הצרכים הקיימים ולתת לאנשים המתאימים ביותר לטפל בהם, הם יוצרים קשר עם גופים שונים שמתעסקים בכך, כמו מרכז העבודה, ג'וינט ומרכזי הכוון שונים, והם יוצרים חיבורים מדהימים שמביאים לשיתופי פעולה גדולים.

 

הזדמנות מתוך טרגדיה

מיהם הזרמים בציבור החרדי שנרתמים במיוחד למען היוזמה שלכם?

"כולם, ממש כולם", משיבה ד"ר יפה, "יש לנו מתנדבים מכל הזרמים – החסידי, הליטאי וגם הספרדי, כולל בני ישיבות וסמינרים. כולם מבינים שהגענו לשלב בו חייבים לפעול, והם מתגייסים כדי לתרום".

החמ''ל בפעולההחמ''ל בפעולה

ומה אתם חושבים לעשות עם כל המערך הזה ביום שאחרי המלחמה?

"קשה עדיין לדעת, אבל דבר אחד ברור: מה שהיה הוא לא מה שיהיה. החברה החרדית עוברת בימים אלו תהליך שלא היה במשך כל שנות קיומה של המדינה, שמחבר אותה למדינת ישראל ומקרב אותה ליתר המגזרים. הוא אמנם התפתח מתוך טרגדיה, אך אין ספק שבסופו של דבר הוא מעניק הזדמנות חסרת תקדים למצוא דרכים כדי ליטול שותפות ואזרחות עמוקה יותר, בתוך משהו שהוא שלנו לא פחות משל אחרים".

תגיות:נשים חרדיותחמ"ל

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה