חדשות יהדות

תחת אבטחה כבדה: ספר התנ"ך העתיק בעולם מגיע לישראל

הספר "קודקס ששון", בן יותר מאלף שנה, נמכר לאחרונה תמורת כ-38 מיליון דולר. הוא יגיע לארץ בטיסה מיוחדת של אל על. הטייס שיטיס אותו: " לדברים כאלה אין שום רגש. אתה מרגיש שייכות, הספר חלק מאיתנו"

  • כ' תשרי התשפ"ד
"קודקס ששון" (צילום: תומר נויברג / Flash 90)"קודקס ששון" (צילום: תומר נויברג / Flash 90)
אא

תחת אבטחה כבדה יגיע בימים הקרובים, בטיסה מיוחדת של אל על מניו יורק, קודקס ששון - ספר התנ"ך העתיק ביותר בעולם. הספר נרכש בחודש מאי, במכירה פומבית, תמורת 38.1 מיליון דולר. הספר הוצג לפני מספר חודשים במוזיאון "אנו". אלפרד מוזס, בעבר שגריר ארה"ב ברומניה שנחשב לאחד התורמים הגדולים של המוזיאון, מימן את רכישת הספר והחליט להביא אותו לישראל.

הספר הוחזק עד כה באוסף פרטי ורק מעטים ידעו על קיומו. איש העסקים ז'אקי ספרא החזיק בו עד לאחרונה, אבל כשביקש למכור אותו, החליט בית המכירות סותבי'ס לגלות עניין והציג אותו במספר תחנות בעולם. כעת, הספר ינחת בנתב"ג ויועבר ל"אנו – מוזיאון העם היהודי" בתל אביב.

"זו המונה ליזה שלנו", אמרה אתמול אירינה נבזלין, יו"ר המוזיאון, לעיתון "ישראל היום". "היה חשוב לנו להשיג אותו גם כדי שיוצג במוזיאון וגם כדי שיגיע לישראל. זה היה אסון אם הוא היה נשאר מחוץ לבית. הספר הוא הוכחה לא רק ששמרנו על עצמנו כעם, אלא התפתחנו והקמנו מדינה משגשגת. הוא מראה כמה הסיפור שלנו לא נגמר אלא רק החל".

הספר העתיק שנכתב על עור כבש מעובד שרד תחת ידי הכובש המונגולי, נעלם למשך 600 שנה. בהמשך הוא נחת בלונדון, עבר לז'נבה שבשווייץ ויכל להישאר עד היום אצל משפחתו של דוד סלימאן ששון, גדול אספני כתבי היד היהודים שעל שמו הספר נקרא. לאחר שנפטר ב־1942, צאצאיו מימשו את שוויו דרך מכירה. על פי הדיווח, הספר נארז אתמול בבית המכירות, כשמי שנכח במעמד היה שגריר ישראל באו"ם גלעד ארדן. ארדן אמר: "קודקס ששון הוא ההוכחה הטובה ביותר לעולם שאנחנו לא כובשים ולא קולוניאליסטים - אנחנו שייכים לאדמת ישראל. הספר הזה יגן אפילו יותר על שורשינו".

הקודקס ישהה בתיבה מיוחדת במטוס וישהה חלק מהזמן בקוקפיט. טייס אל על, רפי טל, שיטיס את המטוס, אמר: "יצא לי להטיס יקרי ערך בעבר, אמרו שיש יהלומים בתא המטען, אבל לדברים כאלה אין שום רגש. פה אתה מרגיש שייכות, זה חלק מאיתנו".

תגיות:עתיקותתנ"ך

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה