חדשות בארץ

רבנים בתל אביב: "ראש העיר מגבה את המפגינים. אנשים לא מעיזים להחזיק ספר תורה"

אירועי יום הכיפורים הובילו לכאוס בעיר תל אביב והרבנים המקומיים מדווחים: "יש מאות הודעות נגד חב"ד, נגד בתי כנסת – פשוט הודעות נאצה. האווירה היא אווירת 1930, אשה נכנסה עם בגד ים מינימלי והתיישבה על הבמה של החזן"

  • י"ט תשרי התשפ"ד
רון חולדאי (Photo by Tomer Neuberg/Flash90)רון חולדאי (Photo by Tomer Neuberg/Flash90)
אא

אירועי יום הכיפורים ברחוב דיזנגוף בתל אביב ייזכרו לדיראון עולם. מתפללים גורשו בצורה אלימה מתפילת "כל נדרי", תפילת הנעילה הופסקה במספר נקודות ברחבי ישראל, והיו מקומות בהם מתפללים כונו "נאצים". אתמול (שלישי) פורסם בערוץ 14 דו"ח של המועצה הדתית בתל אביב יפו שמסכם את האירועים בעיר. בנוסף, רבני קהילות בעיר התראיינו בעילום שם וסיפרו על תמונת המצב הקשה בתל אביב.

רבני הקהילות, שאספו את המידע מהתפילות, דיווחו על אירועים חריגים, בהם אשה שהעזה להיכנס בבגד ים לדוכן החזן, וכן קריאות "נאצים ורוצחי ילדים", אלימות כלפי מתפללים, משרוקיות בזמן תקיעת השופר ועוד שלל אירועי אלימות.

בשל המצב, רבני תל אביב החליטו לבטל את תפילת הלל שנקבעה עם העירייה במרחב הציבורי, מחשש לאירועי אלימות. אחד הרבנים הסביר: "זו תפילה שמתקיימת כבר שלוש שנים, אך לאור מה שקרה ביום הכיפורים ביטלנו את התפילה בכיכר הבימה, למרות שיש לנו היתר מהעירייה ותכננו לקיים אותה, העברנו אותה לבית הכנסת הגדול. לא הייתה לנו ברירה. יש גיבוי מראש העיר לכל הדברים האלה – אנחנו לא יכולים לעשות את זה במרחב הציבורי. עשרות רבנים מבטלים תהלוכות של שמחת תורה ואנשים לא מעיזים להוציא את האף עם ספר תורה". הוא הוסיף כי באחת הפעמים מפגינה הפצירה בפניו: "אם אתה תעז להוציא את ספר התורה החוצה – אנחנו ניכנס בך".

בקבוצות הוואטסאפ השכונתיות, התקבלו גם הודעות מאיימות. "יש מאות הודעות נגד חב"ד, נגד בתי כנסת – פשוט הודעות נאצה. האווירה היא אווירת 1930, זה מה שמרגישים הרבנים בתל אביב היום. ראש העיר מגבה את כל המפגינים, הוא אפילו לא יכול היה לכתוב 'אסור באלימות'", אמר אחד הרבנים. "ביום הכיפורים כולם ביקשו אישורים לתפילה במרחב הציבורי, לחלק העירייה הוסיפה תנאי שלא יוקמו מחיצות ולחלק לא. רון חולדאי רצה לתפוס את 'עמותת ראש יהודי', הוא ידע שהם יילחמו איתו על זה – כי הם לא יכולים לוותר על הפרדה, אז הוא הוסיף להם את התנאי הזה ולקח את כל מדינת ישראל לפארסה מטורפת", מסביר הרב וטוען בנחרצות כי "חולדאי לא מוכן להוציא הודעת גינוי אחת לאלימות. הם לא מוכנים להוציא מילה אחת נגד האלימות, לא מוכנים".

רב אחר, שגם הוא בחר להישאר בעילום שם, העיד: "לא ראיתי דבר כזה מעולם. הבעיה שהגיבוי של ראש העיר למה שקרה נותן לאנשים את הכוח להתפרע ולהשתולל, הם באים רק להוציא את האמוציות שלהם. זה אנרכיזם לשמו, זה מטורף". הוא סיפר כי בחלק מהתפילות, נשים נכנסו להדרת גברים. האירוע החמור ביותר היה כשאישה "נכנסה עם בגד ים מינימלי והתיישבה על הבמה של החזן".

אחד מבני הקהילה בעיר אמר: "אם המנהיגים לא יבהירו שיש זכות תפילה במרחב הציבורי – אז פשוט לא יהיו תפילות במרחב הציבורי. אורנה ברביבאי אמרה את זה במפורש ('מי שלא יעמוד בסטנדרטים שאני אוביל כעיר ליברלית – לא יהיה כאן'). כולם מרגישים את הרוח הגבית של מנהיגי הציבור, את זה שברביבאי וחולדאי רבים על הקולות שלהם, והציבור הדתי שנכון להיום הוא לפחות 15% מהעיר מרגיש מוכה וחבול, שאין לו מה לעשות. המצב מאוד מאוד קשה", משתף אחד מרבני הקהילה בעיר. כשנשאל האם אנשים מסתירים את הסממנים היהודיים שלהם, השיב: "ברור. הרבה מאוד אנשים, וגם רבנים ורבניות. ישבנו ודיברנו, חלק אמרו שהם מכניסים ציציות בפנים. מובילות קהילות אמרו לי שהן אמרו לילדים להכניס ציציות בפנים כדי שלא יתנו להם מכות". לדבריו, גם הוא עצמו לא נותן לילדים שלו להסתובב לבד בתל אביב מחשד שיתקפו אותם: "ההתקפות האלה הן יום ביומו, עם עצמי אין לי בעיה אבל אני לא מוכן שהילדים שלי יעברו התקפות".

לסיום, אחד הרבנים נתן דווקא זווית אחר וסיפר: "אני גר בתוך ההפגנות ואני וילדיי מסתובבים חופשי, נתקלתי באנשים שעצרו את הילדים שלי ברחוב ונתנו להם כסף, על זה שיש ילדים כמוהם בתל אביב מאשר אנשים עם הערות שליליות. יש כמובן אנרכיסטים ופחד מאוד גדול מהלא נודע, וכמובן שהפתרון של זה, זה להכיר יותר ולהידבר יותר. השנאה התהומית – נובעת מבורות".

תגיות:רבניםיום הכיפוריםרון חולדאיתל אביב

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה