חדשות בארץ

לאחר 75 שנה: אותר קברו של חלל צה"ל שנפל במלחמת העצמאות

טוראי דב (ברלה) ברודר נטמן כאלמוני בבית העלמין סגולה בפתח תקווה. בתום עשור של חקירה הצליח הענף לאיתור הנעדרים במערך הנפגעים של צה"ל למצוא הוכחות שמדובר בקברו

בעיגול: דב ברודר (צילום: דובר צה"ל)בעיגול: דב ברודר (צילום: דובר צה"ל)
אא

הענף לאיתור נעדרים בצה"ל התיר היום (ראשון) לפרסום, כי בתום עשור של חקירה הצליח לאתר את קברו של חלל צה"ל שמקום קבורתו לא נודע, מאז נפל במלחמת העצמאות.

טוראי דב (ברלה) ברודר, נפל במבצע "מדינה" במלחמת העצמאות ונטמן כאלמוני בבית העלמין סגולה בפתח תקווה. ב-2006 החלה חקירה של הענף לאיתור נעדרים, במטרה לאתר את זהות החלל הקבור בקבר זה. מאז, אמרו בצה"ל, בוצעו פעולות חקירה לאיתור זהות האלמוני, ובין השאר בדיקה של מסמכים ועדויות מהתקופה, תחקור עדים מהקרב, ניתוח מהלך הקרב ובחינת פינוי הנפגעים לבית החולים בלינסון וביצוע בדיקות אנתרופולוגיות. בין היתר התקבלה עדות לפיה החלל ענד על אצבעו טבעת בעת הגעתו לבית החולים. טבעת זו לא נמצאה במהלך החקירה אולם אלמנתו זיהתה את הטבעת על פי התיאור שנמסר לה.

החלל היה חלק מכוח לוחם בגדוד 33 של חטיבת "אלכסנדרוני" שהשתתף במבצע "מדינה" שנערך במאי 1948, לכיבוש כפר סבא. ברודר היה נהג משוריין ובעת שנשלח לסייע בחיפוי על כוח אחר, הכוח שלו נקלע להיתקלות והמשוריין בו שהה נפגע. גופתו לא אותרה או זוהתה בין ההרוגים. הוא נחשב כחלל שמקום קבורתו לא נודע.

בני משפחתו, ובהם אלמנתו בת ה-95, בתיה ברודר, קיבלו אמש (מוצאי שבת) עדכון אודות סיום החקירה מראש אגף כוח אדם, אלוף יניב עשור. לאחר החגים יתקיים טקס לגילוי מצבתו של החלל, במהלכו יחליף שמו את הכיתוב 'אלמוני' שהיה על הקבר עד כה.

"75 שנים לאחר נפילתו של דב ברודר במלחמת העצמאות, איתרנו את מקום קבורתו", אמר אלוף עשור, "זוהי סגירת מעגל וחוב ערכי ומוסרי של צה"ל ומדינת ישראל לדב, שמסר את חייו למען תקומת ישראל, לאלמנתו ובני משפחתו שאיבדו את היקר להם מכל".

תגיות:צה"לנעדרי צה"ל

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה