כתבות מגזין

מגדל האתרוגים הוותיק: "אני שותל, מטפח ומגדל, ולפעמים מגלה שכל העץ נהרס"

"אנשים לא משערים אלו מאמצים הושקעו כדי לגדל עבורם אתרוגים מהודרים", טוען מגדל האתרוגים הוותיק הרב נחום לוריא. בשיחה מרתקת הוא חושף כיצד נראים חייו של מגדל אתרוגים

אא

איך נראה האתרוג שלכם, היכן קניתם אותו וכמה השקעתם על מנת לזכות לברך עליו בחג הסוכות? יש את אלו שישיבו לכם על השאלה הזו בקצרה, יש את אלו שיענו עליה תשובה ארוכה יותר, שכן מסתבר שהם טרחו וחיפשו רבות עד שרכשו את האתרוג המהודר ביותר לפי דעתם, ויש גם את אלו שטרחו להגיע במיוחד עד לפרדס האתרוגים, כדי להקדים את המשווקים ולמצוא על העצים את "היהלומים" – האתרוגים המובחרים והמהודרים ביותר לצורך קיום המצווה.

הרב נחום לוריא, שעומד בראש המותג 'אתרוגי לוריא' ועוסק כבר 45 שנה בייצור אתרוגים, מכיר את האנשים מכל הסוגים, והוא נערך בכל שנה מחדש כדי להגיש מענה לכולם באמצעות עשרות אלפי אתרוגים שנמכרים ברחבי הארץ והעולם כולו. "האתרוגים הם החיים שלי, והם מעסיקים אותי במשך השנה כולה", הוא מבהיר, ובשיחה מרתקת חושף כיצד נראים חייו של מגדל אתרוגים.

 

עבודה סיזיפית ומתישה

סיפורם של האתרוגים במשפחת לוריא, מתחיל לפני 45 שנה, כאשר חמיו של הרב לוריא ביקר בחגי תשרי אצל הרבי מליובאוויטש. "אחרי שהסתיים חג הסוכות ביקש חמי מהרבי את האתרוג שהוא בירך עליו בחג", מספר הרב לוריא. "הרבי נתן לו את האתרוג וביקש ממנו: 'אחרי שתגיע עם האתרוג הזה לארץ ישראל תוציא ממנו את הגרעינים ותשתול אותם, כדי שיצמחו לך עצי אתרוגים'. חמי עשה בדיוק כפי שהתבקש ומאותו אתרוג יצאו שלושים גרעינים. הוא שתל אותם באדמה ומהם יצאו השתילים שהיו בסיס להקמת פרדס האתרוגים המשפחתי שלנו".

הרב לוריא מספר כי בתחילת הדרך כלל הפרדס בסך הכל כ-50 עצי אתרוגים שהיו בשטח שמאחורי ביתו של חמיו. "בהמשך, אחרי שחמי נפטר, אני נכנסתי לעסק וברוך השם הגדלתי את הפרדס שמשתרע כיום על פני שטחים גדולים מאוד, וכולל מאות רבות של עצים".  

העצים, אם שאלתם, מתחדשים מידי שנה ושנה, מכיוון שעץ של אתרוג אינו מחזיק מעמד בדרך כלל יותר משנים ספורות. "אנחנו עסוקים במשך כל תקופת החורף בנטיעת עצים חדשים לקראת האביב ובסילוק עצים ותיקים", הוא מסביר. "בשנים הראשונות של העץ אסורים הפירות בהנאה, שכן הם עורלה, אחר כך יש שלוש או ארבע שנים שבהן ניתן להשתמש בהם, ואז העצים מתעייפים ואנו מפנים אותם ושותלים במקומם אחרים. את כל העצים אנחנו מכסים ברשת גדולה, כדי לשמור עליהם מפני רוחות ומזיקים".

בתקופת האביב, לדבריו, זהו זמן הפריחה של האתרוגים, ומאותו רגע מתמקדת העבודה בשמירה על האתרוגים ועל כך שלא ייפסלו או ייפגמו או יושחתו על ידי מזיקים שונים. "האתרוג הוא פרי מאוד רגיש", מסביר לוריא, "ומרגע שהפרח נפתח והאתרוג מתחיל לבצבץ מיד מגיעים אליו זבובים וחרקים שמבקשים לטעום ממנו. מספיק שהם יעשו 'ביס' קטן והאתרוג ייפסל. זו הסיבה שחייבים לרסס בזמן, וכמובן בזהירות, כי גם חומר הריסוס עלול לפגוע בפרי. התסכול הכי גדול הוא כשאתה שומר ומרסס ומשקיע, ומגלה לבסוף שכל העץ מלא במזיקים והאתרוגים נפסלו. יש לפעמים חמישים אתרוגים על עץ אחד, וכולם הולכים לאבדון".

זה קורה לפעמים?

"זה קורה בכל שנה. אין שנה שבה לא נפסלים לנו עצים, ובכל פעם זה כואב מחדש".

 

לזכות את עם ישראל

רבים מאתנו מחפשים את האתרוגים המהודרים ביותר. האם יש לך אפשרות לדאוג לכך שהאתרוגים שעל העצים יהיו מהודרים?

"זה לא לגמרי תלוי בי, אבל אני יכול כמובן להשתדל: לעבור מעץ לעץ ומאתרוג לאתרוג, לשמור ולטפח את הפירות מידי יום ביומו. לא כולם יודעים אבל עצי האתרוג מלאים בענפים ובקוצים דוקרים, ויש לקצוץ אותם ולהקפיד שלא יפגעו בפירות. כך יהיה סיכוי שהאתרוג יהיה ללא שריטות והוא יהיה שלם ומהודר. זוהי עבודה קשה, אבל כשמצליחים בכך יש ברוך ה' הרבה סיפוק".

וכמה אתרוגים אתה מספק מידי שנה?

"ברוך ה' יוצאים מהפרדס שלנו מידי שנה מאות אלפי אתרוגים שמשווקים ברחבי הארץ והעולם, ואנו נחשבים לאחד הפרדסים הגדולים ביותר לייצור אתרוגים. אני שומע על רבנים גדולים ואדמו"רים שמברכים על האתרוגים שלי, ולפעמים מספרים לי על כך שעשרות אלפי אנשים ברכו על האתרוג של הרבי שהגיע מהפרדס שלי. כי יש חסידויות שבהן נהוג שכל החסידים מברכים על האתרוג שבירך עליו האדמו"ר. זה מאוד מרגש ומחמם את הלב. אבל הדבר שמרגש אותי יותר מכל הוא דווקא לפגוש את האברכים שמגיעים לפרדס האתרוגים, ורוצים לבחור את האתרוג המהודר ביותר כשהוא עדיין תלוי על העץ".

הרב לוריא עוצר לרגע, ומסביר: "אני מתכוון לאברכים שלחלקם באמת אין שקל מיותר. הם באים לפרדס כשהם מצטופפים חמישה במונית אחת כדי לחסוך את עלות הנסיעה, אבל בכל מה שקשור לאתרוגים הם לא חוסכים כלל, ומוכנים להשקיע את מלוא כספם, העיקר להשיג את האתרוג המהודר ביותר לצורך המצווה. כשאני רואה את הנחישות וההתרגשות שלהם, גם אני לא יכול שלא להתרגש".

ואי אפשר שלא לשאול – על איזה אתרוג אתה מברך?

"אני מרגיש כמו בסיפור על מוקירי השבת", הוא משיב בחיוך, "כמו שהם היו קונים את הדג המהודר ביותר ביום ראשון, ואחר כך ביום שני מוצאים דג מהודר יותר, ובשלישי דג מהודר עוד יותר וכן הלאה, כך אני מחליף בכל פעם מחדש את האתרוג שלי באתרוג שנראה לי מהודר יותר, העיקר שאזכה לברך בסוף על האתרוג שנראה בעיניי המהודר ביותר. בחג הסוכות, כשאני מברך על האתרוג שגדל בפרדס שלי, אני מתפלל לבורא עולם שאזכה גם בשנים הבאות להמשיך לברך על האתרוגים שגידלתי ולזכות בהם גם את עם ישראל כולו".

תגיות:מגדל אתרוגיםהרב נחום לוריא

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה