כתבות מגזין

הקצין האחראי על הכותל: "יש התרעות, אבל אנחנו חוששים בעיקר מדבר אחד"

סנ"צ אייל אברהם, קצין המקומות הקדושים במחוז ירושלים, מספר על ההיערכות המקיפה באזור העיר העתיקה והכותל, לקראת רבבות המבקרים שצפויים להגיע בחג הקרוב. ומהו החשש שמטריד אותו ביותר?

בעיגול: סנ"צ אייל אברהם קצין המקומות הקדושים של מרחב דוד במחוז ירושלים (צילום: דוברות המשטרה)בעיגול: סנ"צ אייל אברהם קצין המקומות הקדושים של מרחב דוד במחוז ירושלים (צילום: דוברות המשטרה)
אא

"אנחנו עומדים להיכנס לחג הסוכות עם פחד גדול, אבל גם עם סיפוק וציפייה דרוכה", אומר  סנ"צ אייל אברהם קצין המקומות הקדושים של "מרחב דוד" במחוז ירושלים, ולדבריו אלו אינן תחושות הסותרות זו את זו.

סנ"צ אברהם אחראי מתוקף תפקידו על היחידה למקומות הקדושים שכוללת את הכותל המערבי, הר הבית וכנסיית הקבר. במילים פשוטות יותר הוא זה שמקבל את רבבות האנשים שבאים אל הכותל המערבי והאזור בחג הסוכות, ונדרש לדאוג לשלומם ולביטחונם.

 

נערכים ומתרגשים

"נכון שבחג הסוכות אנו מצויים בכוננות שיא ופורסים את כוחותינו ברמה גבוהה מאוד", מציין סנ"צ אברהם, "אבל מכיוון שהאזור רגיש וחשוב יותר מכל אזור אחר בירושלים וגם מחוצה לה, זה דורש מאתנו פריסה של כוחות רבים במשך כל השנה. אף פעם אין אצלנו שגרה, תמיד יש התרעות, קיימים חששות וצריכים להיערך כל הזמן".

אבל אם מדברים על הזמנים החמים ביותר בשנה, אומר סנ"צ אברהם שהם ללא ספק בחגי תשרי ולהבדיל בתקופת הרמדאן. "אלו הם ימים שבהם מגיעים לאזור הרבה מאוד אזרחים מכל רחבי הארץ, לצד תיירים רבים ואנשים ממגוון דתות. התפקיד שלנו לאפשר לכל אחד את פולחן הדת שלו כפי שנכון בעיניו, וגם את כל מה שקשור לביטחון הנפש והרכוש".

בסופו של דבר הוא מציין כי ההיערכות מבוססת תמיד על לקחי העבר, כמו גם על ניתוח נכון של המצב בשטח וזמני האירועים. "כשאנשים באים לכותל הם רואים את החיילים וכוחות המשטרה הרבים וחושבים לעצמם: 'איזה יופי שככה דואגים לביטחון שלנו', ובכלל לא מבינים שהם רואים רק את קצהו של החוט, כי יש גם פעילות מקיפה מאוד שנעשית מאחורי הקלעים וכוללת הרבה עבודה מודיעינית לצד תצפיות ופעילות הנעשית במישור הסמוי. כמובן שאנו גם עובדים עם מג"ב ועם צה"ל, עושים הכל כתף אל כתף".

(צילום: דוברות המשטרה)(צילום: דוברות המשטרה)

ומה עובר עליכם בימים של ערב חג הסוכות?

"כעת אנחנו מצויים בעיצומה של ההיערכות. עברנו כבר את ימי הסליחות במשך כל חודש אלול, שבכל לילה הפתיעו אותנו עם מספרים גבוהים ביותר של מתפללים, ובמיוחד בימי חמישי, אז הם הגיעו לשיאים של ממש. גם יום כיפור היה עבורנו אתגר משמעותי, עם המוני מתפללים שהגיעו במוצאי החג. היו אלפים רבים וכולם קיבלו את מלוא המענה הנדרש בתחום האבטחה, כמו גם בבטיחות בתנועה ובהסדרים נוחים, שחלילה איש לא ייפגע".

לקראת סוכות מציין סנ"צ אברהם שהם נערכים לכמות גדולה מאוד של אנשים שיעלו לרגל, שאף תגבר על השנים הקודמות, מאחר שבשנה זו יש חמישה ימי חול המועד שבהם ניתן להגיע לכותל באמצעות שירותי תחבורה. "להערכתנו יגיעו לכאן עשרות אלפים מידי יום, ואנחנו ערוכים לכך בכל המישורים ובכל המקומות. נעשתה עבודת מטה גדולה מאוד, עם ניתוחים מעמיקים והכנה גם לאירועים בלתי צפויים שקשורים להסדרי התנועה והצפיפות, וכמובן שמעל הכל יש את נושא הביטחון. אנחנו מקווים ומתפללים שלא יתרחש אף אירוע ביטחוני, אך נערכים לכך שאם חלילה הוא יקרה, נדע להגיב נכון וכל מי שיגיע לעיר העתיקה ימצא שוטרים נחושים ומקצועיים שיודעים היטב את עבודתם, והם חדורי שליחות ואחריות".

 

"זקוקים לעזרת הציבור"

מה יקרה במצב של עומס? ייתכן מצב שבו לא יהיה בכותל מקום למתפללים הרבים?

"מניסיון של שנים קודמות אנו יודעים שייתכנו כאלו מצבים. הכוונה היא לא שיחסר מקום מבחינה פיזית, אלא שתהיה סכנה בשל הצפיפות הרבה, בעיקר לפני ברכת כוהנים או אירועים אחרים שעומדים להתקיים בכותל. אנו ערים לכך וערוכים לווסת את הציבור באופן שבו העומס לא יקשה על ההתנהלות".

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

בשנים קודמות היו מקרים שאנשים הגיעו לכותל, אך נעצרו במחסומים ולא אפשרו להם להתקדם בשל העומס. ייתכן שכך יהיה גם השנה?

"אם ייווצר צורך נציב מחסומים, ואנו מצפים שהציבור יתאזר בסבלנות ויבין שאין בכוונתנו למנוע ממנו לבוא להתפלל, אלא אנחנו מעכבים אותו מעט, כי דואגים לבטיחותו".

ומה עם התרעות בנושא הביטחוני? יש כאלו?

"התרעות היו ויהיו תמיד, במיוחד בתקופת החגים שבה חפצים שונאינו לשבש את אווירת החג שלנו. אנו מצויים בכוננות גבוהה ודואגים לנתח נכון ולהיערך מבחינה מבצעית ומודיעינית. החשש הגדול שלנו הוא מפני מפגע בודד חלילה, שאי אפשר לחזות את בואו מראש. אלו אירועים שתמיד מפתיעים, אך עם תרגול נכון והיערכות מתאימה, אנו מתפללים ומקווים שנצליח לעצור גם מקרים כאלו. זה גם המקום לבקש מהציבור לפקוח עין ולהיות ערני. אנו לא מצפים שתפתרו את הבעיה, אלא שתודיעו למשטרה, ואנחנו כבר נדאג להגיע ולהגיב כמה שיותר מהר". 

ואי אפשר שלא לשאול: איך נראים ימי החג הפרטיים שלך? אתה בכלל זוכה לחוות אותם עם המשפחה?

"ימי החג שלי מסתכמים בכך שאני רואה את המוני בית ישראל מגיעים אל הכותל המערבי והעיר העתיקה, וזוהי שמחת החג הגדולה ביותר שלי. זו תקופה בה אני ומשפחתי מודעים לכך שעליי לשלם את המחיר, לוותר על השהייה המשפחתית ולהקדיש את זמני למען הציבור. זה המקום לאחל לכל בית ישראל חג שמח, ולהתפלל יחד שכפי שעברנו בשלום את ראש השנה ויום כיפור, כך גם נעבור את חג הסוכות ושמחת תורה הבאים עלינו לטובה".

תגיות:סוכותהיערכות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה