חדשות בארץ

בית המשפט: לא תתקיים כל הפרדה מגדרית באמצעים פיזיים בתפילת נעילה בתל אביב

בית המשפט דחה את העתירה שהוגשה נגד עיריית תל אביב. השופטת: "לא מצאתי שהפעולה מהווה איסור חדש, שננקטה בחוסר סמכות, באופן שרירותי או לוקה בחוסר סבירות"

אילוסטרציה (צילום: David Cohen/Flash90)אילוסטרציה (צילום: David Cohen/Flash90)
אא

(עדכון: 18:15)

בית המשפט המחוזי בתל אביב הותיר אחר הצהריים (חמישי) על כנו את האיסור של עיריית תל אביב להציב מחיצות בתפילת "נעילה", המתקיימת מידי שנה בכיכר דיזנגוף. השופטת הדס עובדיה קיבלה את עמדת העירייה, ודחתה את העתירה שהגיש פורום "חירות וכבוד האדם בישראל".

בפסק הדין כתבה השופטת כי "לא מצאתי ממש בטענת העותרים שפועלה של העירייה, והפתרונות שיושמו על ידה להרשאת קיום תפילת יום הכיפורים במרחב פתוח, לרבות איסור לקיומו בהפרדה מגדרית באמצעים פיזיים, היא נורמה או פעולה המהווה איסור חדש, שננקטה בחוסר סמכות, באופן שרירותי, והלוקה בחוסר סבירות קיצונית, כטענת העותרים".

עוד ציינה השופטת בפסק הדין כי אינה סבורה שעלה בידי העותרים "להראות כי מצוות התפילה תפגע אם העותרים לא יתפללו באופן המבוקש על ידם, תוך הפרדה במרחב הציבורי על בסיס מגדרי, המהווה הפליה אסורה בכיכר דיזינגוף, שאינה נמנית עם המקומות הקדושים ליהודים. המתפללים וודאי שאינם מכשול ותפילותינו אינן מכשול, אף לא בעיניי העירייה, ולא יפה לטעון כך במיוחד לא בימים שגם בהם אנו חוזרים ומבקשים שלום טובה וברכה".

בעתירה שהגישה נגד העירייה עו"ד צפנת נורדמן, בשם שלושה תושבי תל אביב וארגון פורום "חירות וכבוד האדם בישראל", קבלו העותרים על כך שאין לעירייה סמכות לאסור את קיום האירוע בהפרדה, וכי מדובר בפגיעה בשוויון. בעתירה נטען כי "העותרת היא עמותה הפועלת לקידום ולהגנה על זכויות יסוד בהן הזכויות לחירות, לכבוד, לאוטונומיה, לחופש דת ולשוויון. העותרים הם תושבי תל אביב המבקשים להשתתף בתפילות יום הכיפורים בכיכר דיזינגוף, לפי ההלכה והמסורת היהודית, תוך שימוש במחיצה בין עזרת הגברים לעזרת הנשים. התפילות הפכו אבן שואבת לציבור רחב ומגוון. דתיים, מסורתיים, חילונים - כל מי שביקש מצא את מקומו בתפילה המרגשת ברחובה של עיר. התפילות התקיימו בכל שנה תוך שימוש במחיצה, לפי ההלכה והמסורת היהודית מדורי דורות".

כמו כן נטען בעתירה כי "תפילות מוסלמיות מתקיימות בעיר בהפרדה, תוך שימוש במחיצה, ללא מפריע. זה לא מכבר התקיים בפארק עירוני של העירייה - פארק צ'ארלס קלור – אירוע תפילה ודרשה המוני בהפרדה בין המינים, לכבוד חג הקורבן המוסלמי. כמחיצה במקום שימשו גדרות של לא אחרת מאשר עיריית תל אביב. התפילה ההמונית לכבוד חג הקורבן המוסלמי מתקיימת מדי שנה, באותה מתכונת של הפרדה, באותו פארק עירוני, תוך שימוש באותם גדרות של העירייה כמחיצה".

העיריה טענה מנגד כי מזה שנים קיים נוהל לפיו העיריה לא מציבה הפרדות פיזיות באירועים ציבוריים, וכך תנהג גם הפעם. מבחינתה הצבת מחיצות על ידה, או על ידי גורם אחר, מהווה הפרת הנוהל.

עורכת הדין נורדמן הגיבה על החלטת בית המשפט וכתבה בדף הפייסבוק: "בית המשפט במדינת היהודים אוסר מחיצה בתפילה יהודית. איסור ראשון על מחיצה בארץ ישראל הריבונית, מאז הבריטים והמופתי. סיימתי לקרוא את פסק הדין עם לחלוחית בעיניים וגולה בגרון. איזה עלבון. קודם כל כיהודייה, אחר כך כאזרחית מדינת ישראל, בסוף כמשפטנית. פסק הדין רומס מושכלות יסוד של המשפט המנהלי והחוקתי, של השיטה הליברלית, ופוגע פגיעה קשה, צורבת, בכל יהודי שעוד לא מנוכר לגמרי לכור מחצבתו".

תנועת הליכוד שלחה מכתב לראש עיריית תל אבסיב, רון חולדאי, וכתבה לו בין היתר כי "כאשר מדינת ישראל בכלל, והעיר ת"א-יפו בפרט, מפולגת מאי-פעם, בחרה עיריית ת"א לשנות מנהג של שנים רבות, ולבטל את האפשרות לתפילות נפרדות ובכך בעצם להציב הגבלות על ההתנהלות במהלך התפילות, התנהלות שנהוגה מזה שנים רבות. ההחלטה הזו פוגעת בחופש הדת והפולחן של תושבי העיר, מגדילה את השסע החברתי, גורמת למלחמות מיותרות בין תושבי העיר ופוגעת בחופש הדת של תושבי העיר. זהו זמן בו יש צורך לפעול לאחדות ולא לפילוג! אנו פונים אליך בבקשה לשנות את ההחלטה ולאפשר כמובן למי שמעוניין בכך לשמור על התרבות והמסורת היהודית על-פי אמונתו וצו מצפונו".

ישראל זעירא, מנכ"ל ארגון "ראש יהודי", המארגן מזה שנים את התפילות בערים הגדולות, מסר לאחר החלטת בית המשפט כי "היום נפל דבר בישראל. מסורת נפלאה של כבוד הדדי בין אלפי תושבי העיר מכל המגזרים הופסקה. בית המשפט של מדינת ישראל פסק שתפילה בהפרדה על פי המסורת היהודית אסורה על פי החוק. המחיצה בכיכר דיזינגוף הייתה מינימלית, ליד החזן ואך ורק באזור זה, ולא הפריעה כלל לעוברים ולשבים. להיפך, אלפים התקבצו סביב המניין הזה ללא מחיצה והתרגשו ביחד, באחדות. אבל בית משפט לעניינים מנהליים דחה את העתירה שלנו נגד ההחלטה, והחליט לאסור עלינו לקיים את התפילה ביום הקדוש בכיכר דיזנגוף".

לדברי זעירא, "בנימוקיה לדחיית העתירה טענה השופטת כי 'הפרדה מגדרית נתפסת על פי ההלכה כביטוי של 'הדרת נשים'. צר לנו שהשופטת הבינה באופן מסולף את ההלכה היהודית, ששומרת על כבוד האשה הרבה יותר מבית המשפט, שבהחלטה זו מנע מנשים רבות ומגברים רבים את החוויה המשותפת שציפו לה.  כמובן שבכוונתנו לשמור על החוק. לדעתנו הפסיקה תחייב שינוי תקנות או חקיקה בעתיד. אנו בהתייעצות פנימית, גם עם רבנים, ונעדכן על ההתפתחויות בקרוב".

תגיות:בית המשפטתפילהתל אביב

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה