מעניין

מה פשר האור הכחול שריצד בשמי מרוקו ויפן לפני רעידות האדמה?

מה משמעות האור הכחול שריצד בשמיים זמן קצר לפני רעידות האדמה ביפן ובמרוקו, ומה המדענים לומדים מזה?

אא

קודם במרוקו, וכעת ביפן: עוד ועוד דיווחים על אורות כחולים ומסתוריים בשמיים זמן קצר לפני בוא רעידות האדמה שאירעו במדינות הללו לאחרונה, ממשיכים להגיע. 

בסרטון שפורסם ביממה האחרונה ברשתות החברתיות במרוקו, נראה בית פרטי בשכונה שקטה עם הבזקים מסתוריים שעליהם דיווחו כבר אלפים. 

מה פשר האורות הללו? מדענים מכנים אותם בשם 'פריקות פתאומיות של חשמל', ולדבריהם הם תוצרי לוואי של שבירת סלעים. "לפני רעידות אדמה, מאות אלפי קילומטרים מעוקבים של סלעים נלחצים, והלחצים הללו גורמים להזזת גרגירים מינרליים", אומר ל-CNN החוקר פרידמן פרוינד, שחוקר 'אורות רעידות אדמה' מסוג זה, מזה שנים. 

למרות שסיסמולוגים רבים עדיין לא הגיעו לקונצנזוס לגבי המנגנון שגורם לאורות הללו, לדבריו, אורות רעידות האדמה מיוצרים על ידי הסלעים ה'לחוצים', ויוצאים החוצה במה שנקרא 'פיצוץ חשמלי'. לדעתו מצטרף גם ג'ון דר, גיאופיזיקאי בדימוס של המכון הגיאולוגי האמריקני, שאומר כי אורות רעידות האדמה הללו "בהחלט אמיתיים". דר, שיחד עם קבוצת עמיתים חקר את האורות הללו, פרסם בשנת 2014 מאמר על כך שמדובר באורות מסוג נדיר יחסית של רעידת אדמה. "במקום להתרחש ליד גבולות הלוחות הטקטוניים כמו רוב רעידות האדמה", הוא אומר, "האורות נוטים להופיע ברעידות אדמה שמרתחשות הרחק מהגבולות של הלוחות".

רוברט תריו, גיאולוג מקוויבק שאף הוא השתתף במחקר המרתק, חושב שהאורות הללו יכולים להוות 'מפתחות' לחיזוי אירועי רעידת אדמה. "האורות הללו שונים בצורתם ובהיקפם", הוא מסביר. "כמדענים אנחנו רואים שרוב רעידות האדמה שבהן מופיעים האורות הללו, הן בעוצמה של למעלה מ-5 בסולם ריכטר. לעתים זה מתחיל ב'מסות' זוהרות וכדוריות, נייחות או זזות. לפעמים הן כעין הארות דמויות להבה שיוצאות מהקרקע, ולפעמים הן מופיעות באטמוספירה. בשילוב עם סוגי  פרמטרים אחרים המשתנים לפני פעילות סיסמית, אורות רעידת אדמה בהחלט עשויים יום אחד לעזור לחזות את התקרבותה של רעידת אדמה גדולה", הוא מסכם. 

הסרטון שתועד במרוקו:

***

הסרטון שתועד ברעידת האדמה ביפן:

ואיך האורות הכחולים הללו נראים בעיני הבינה המלאכותית, הן במרוקו והן ביפן? מדהים:

יותר כמו מטר מטאורי מאשר אורות רעידות אדמה, אבל שיהיה

תגיות:אורמרוקורעידת אדמהיפןכחול

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה