בריאות ותזונה

מה גורם לאנמיה, ואיך אפשר למנוע אותה?

חוסר ברזל, חסר בוויטמין B12 או חסר בחומצה פולית - הסיבות המוכרות ביותר להיווצרות אנמיה, ומה עושים איתן

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

אנשים רבים סובלים מאנמיה כזו או אחרת. הסימפטומים שלה הם עייפות קיצונית ותשישות, קוצר נשימה, תחושת עילפון, דפיקות לב, כאב ראש, חוסר תיאבון, טינטון ועוד (כמובן יש להבחין אם אלו תופעות של מחלות אחרות). להלן 3 סיבות נפוצות לאנמיה:

1. חסר במינרל הברזל (IRON) – לעיתים נראה רמה נמוכה של ברזל בדם (זו לא בהכרח אנמיה), וזה לא אומר שחסר ברזל בגוף. מה שחשוב הוא מחסני הברזל (זה נקרא בבדיקות הדם - פריטין). חשוב ביותר שהם יהיו מלאים. לעיתים נראה ההיפך, כי בדם יש מספיק ברזל, ובמחסנים מעט, ואז יש אנמיה. רצוי מאוד שלנשים בגיל הפוריות, תהיה רמת פריטין טובה בדם, ושהערכים יעמדו לכל הפחות על 20-30 ננוגרם למ"ל על מנת להרגיש טוב, ובגילאי הבלות נראה כי רמת הפריטין גבוהה יותר, וכך אמור להיות. אם רמת הפריטין נמוכה מ-20, כדאי מאוד להעלותה על ידי תזונה נכונה, קרעפט, תוסף ברזל נוזלי שלא עושה עצירות וכו'. חשוב לבדוק שאין דימום סמוי מהמעיים (יש בדיקות מיוחדות לשם כך). מצבים כאלה עלולים להיווצר כתוצאה מכיב במעי, או מצריכת מוצרי חלב שעלולים לגרום למעי דלקתי ומדמם אפילו באופן קל, ללא נראות כלל.

2. חסר ב-B12אורח חיים קלוקל עלול לגרום לירידה שלו בגוף, כגון: מתח, מזון חומצי, פרזיטים במעיים (קנדידה, תולעים וכו') שעלולים לגרום למיעוט באוכלוסיית החיידקים הטובים במעי, שמייצרים את ויטמין B12. חשוב לאזן את המעיים עם פרוביוטיקה טובה (חיידקים טובים במעי), ועדיף לקבלה מהמזון – כמו פירות, ירקות ומזון מותסס (למשל, מי כרוב כבוש ביתי). אבל הכי חשוב לנקות את המעי מפרזיטים באמצעות ניקוי רעלים או תזונה בריאה, לטפח את אוכלוסיית החיידקים הטובים במעי, ואז יהיה מספיק מהוויטמין הזה בגוף, בעז"ה.

3. חסר בחומצה פולית, 9B – רצוי מאוד שלא לצרוך תוסף זה לבדו, אלא עם כל משפחת ויטמיני B. זה נקרא בבתי הטבע BX או B50. יש שם כמויות טובות של כל משפחת ויטמיני ה-B, כולל חומצה פולית וכולל ויטמין B12. כמות טובה זו נמצאת גם במולטי-ויטמין איכותי וטבעי, אך לא בתוספי "פרנטל" למיניהם, שבהם המינון של ויטמיני B נמוך מאוד.

להזמנת חוגי בית בהשתתפות הנטורופתית רות ליאת פלץ (ללא עלות), חייגי 073-2221290

תגיות:בריאותאנמיה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה