הדרכה למתחזקים

עולם חסד יבנה: למה ה' רוצה שנעשה טוב לאחרים? זו הסיבה

"אני ניטרלי עם העולם, לא עושה רע לאף אחד וגם לא בדיוק יוצא מעצמי. מה הבעיה עם זה?"

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

ישנה יוזמה מסוימת, שהתפרסמה ברחבי העולם והפכה לנוהג בינלאומי. הרעיון שעומד מאחורי יוזמה זו הוא בהחלט חיובי ומבורך, אבל עדיין הוא גם קצת תמוה בעיניי. אתם בוודאי שמעתם על 'יום המעשים הטובים', יום שבו ארגונים, בתי ספר וחברות נרתמים לפעילות התנדבותית למען הזולת והסביבה. ביום הזה אתם יכולים לראות צעירים ומבוגרים אורזים סלי מזון למשפחות נזקקות, מבקרים קשישים בבתי אבות, או נותנים יד בצביעת ושיפוץ מעונות יום בהם מתגוררים מבוגרים בעלי לקות.

זה נשמע באמת מדהים, אבל העניין הוא שזה חד פעמי, יום אחד בשנה. זה מזכיר לי שפעם ברכבת, היה מישהו שאסף תרומות בין נוסעי הרכבת. רובם של הנוסעים סירבו בנימוס, משום שלא ידעו מי בדיוק הבן אדם שעומד מולם וכנראה שאת התרומות שלהם הם מעדיפים לתת ישירות למקור אמין. אבל הייתה שם אישה שהסבירה את סירובה ואמרה: "אצלנו במשפחה יש נוהג, שפעם אחת בשנה אנחנו כולנו מתכנסים בסלון ומחליטים יחד לאן לתרום 100 שקלים חדשים". בזה מסתכמת התרומה השנתית שלהם לעולם. מזל שיש לי קצת שליטה עצמית, ולא הסגרתי את ההלם.

התורה מדריכה אותנו לעשות מעשי חסד, לא כאיזשהו אקט חיובי חד פעמי, ולא בתור וי שאפשר לסמן ברשימת המעשים הטובים, אלא התורה מדריכה אותנו לעשות חסד כשהמטרה היא לשנות משהו מתוכנו פנימה. התורה רוצה שנהפוך להיות אנשים טובים יותר, שלא חיים בתוך הבועה של עצמם, שיש להם לב לקלוט בזווית העין מישהו במצוקה. וזה לעולם לא יקרה כאשר תופסים מעשה טוב כאיזשהו אקט חד פעמי להשקטת המצפון וכאיזושהי הוכחה שכביכול אומרת 'הנה, אני בן אדם טוב' ואז עוברים הלאה לחיים 'הרגילים', אלא רק כאשר מפתחים את השריר הפנימי של ראיית האחר ונתינה כחלק בלתי נפרד ממי שאנחנו ומחיינו.

ולמה זה כל כך חשוב שנהיה במהותנו אנשים של טוב וחסד? קירבה פיזית נמדדת על פי המרחק בין שניים, אולם קירבה רוחנית נמדדת על פי הדמיון הפנימי בין השניים. ה' רוצה שנתקרב אליו, והקירבה הזו יכולה להיווצר רק כאשר נהיה 'דומים' לו ונלך בדרכיו, כפי שאומרת התורה: "וְעַתָּה יִשְׂרָאֵל מָה ה' אֱלֹקֶיךָ שֹׁאֵל מֵעִמָּךְ כִּי אִם לְיִרְאָה אֶת ה' אֱלֹקֶיךָ לָלֶכֶת בְּכָל דְּרָכָיו וּלְאַהֲבָה אֹתוֹ וְלַעֲבֹד אֶת ה' אֱלֹקֶיךָ בְּכָל לְבָבְךָ וּבְכָל נַפְשֶׁךָ" (דברים י, יב); "כִּי אִם שָׁמֹר תִּשְׁמְרוּן אֶת כָּל הַמִּצְוָה הַזֹּאת אֲשֶׁר אָנֹכִי מְצַוֶּה אֶתְכֶם לַעֲשֹׂתָהּ לְאַהֲבָה אֶת ה' אֱלֹקֵיכֶם לָלֶכֶת בְּכָל דְּרָכָיו וּלְדָבְקָה בוֹ" (דברים יא, כב); "יְקִימְךָ ה' לוֹ לְעַם קָדוֹשׁ כַּאֲשֶׁר נִשְׁבַּע לָךְ כִּי תִשְׁמֹר אֶת מִצְו‍ֹת ה' אֱלֹקֶיךָ וְהָלַכְתָּ בִּדְרָכָיו" (דברים כח, ט). כאשר אנו הולכים בדרכיו של ה' ומתדמים לו במידותיו, אנו מתקרבים אליו, ואת זאת ה' מבקש מאיתנו. חז"ל ביארו על כך: "מה הקב"ה נקרא חנון, אף אתה היה חנון; מה הקב"ה נקרא רחום, אף אתה היה רחום; מה הקב"ה נקרא חסיד, אף אתה היה חסיד" (ספרי על דברים, יא כב). ה' מעניק לנו ומשפיע על עולמנו בכל רגע ורגע, והוא מבקש מאיתנו שנהיה גם אנו במהותנו נותנים ומשפיעים. בכך נידמה למידותיו של ה', ועל ידי כך תתעצם מידת קרבתו אליו.

 

האתגר השבועי

חשבו על מעשה קטן של חסד שתוכלו לעשות באופן קבוע, עם בני ביתכם או סביבתכם.

הנקודה הזו תהפוך לכם את חיי הנישואין: הרב זמיר כהן מרחיב על גדולתו של אדם שמעמיק בבקשה של הזולת, ועושה את החסד על הצד הטוב ביותר. צפו:

עולם חסד יבנה: למה זוכה אדם הגומל חסדים עם הבריות? הרב חיים זאיד במסר חשוב לחיים:

תגיות:התנדבותהמדריך למתחזק

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה