חודש אלול 2023

איך עושים תשובה? החידוש המדהים של רבי נחמן על אלול

מה היחס שלכם לחודש אלול? אוהבים את חודש הרחמים והסליחות או רק רוצים שיעבור כי מרגישים שאין לכם אפילו בשביל מה להתאמץ? רבי נחמן מברסלב מביא זווית אחרת על חודש אלול, זווית מלאת חסד ותקווה שתיתן לכם אמונה שהכל אפשרי, וכן, בעזרת השם גם לכם תהיה שנה טובה ומתוקה. המלך בשדה

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

לפני כמה ימים דיברתי עם בת משפחה שסיפרה לי על התנהלות בית הספר שלה בחודש אלול לפני מספר שנים. למרבה הצער, אין לה חוויות טובות לספר על כך. "אלול בבית הספר", היא מספרת, "היה חודש מלחיץ ומפחיד, המורות היו מדברות בצורה מאוד לא מעודדת. כדי לעורר את הבנות למצוות הן היו משתמשות בסיפורים ומדרשים שהם אמנם אמיתיים, אך גרמו לבנות רק לחכות לסיום השיעור".

"ואיך זה היה עבורך?", שאלתי.  "אצל רוב הילדות זה עבר ליד האוזן", היא ענתה. "הן המשיכו לתפקד כרגיל, אבל אני, שהייתי ילדה רגישה מאוד, הייתי חוזרת הביתה בוכה ומלאת פחד". 

חשבתי לעצמי שזו ודאי חוויה נוראה לילדה קטנה, אך לשמחתי היא הוסיפה: "אמי היתה מרגיעה אותי ומספרת לי שחודש אלול הוא בעצם חודש של רחמים, של תקווה, של סליחה ומחילה, ובחסדי השם זה הצליח להרגיע אותי ולתת לי זווית אחרת על עשיית תשובה".

המשכנו לשוחח על כך, וקיווינו יחד שהיום המסרים מועברים בצורה אחרת. שתינו הסכמנו, כחסידות ברסלב,  שאצל רבי נחמן – אלול זה משהו אחר לגמרי. מתוק, מלא תקווה, מלא עשיית תשובה מאהבה. מי שמכיר ומחובר למשנתו של רבי נחמן מתעורר לעשות תשובה לקראת ראש השנה ביתר שאת דווקא ממקום של חסד. לרבנו יש שיטה מדהימה לעורר כל יהודי לתשובה, גם מי שמרגיש מאוד מאוד רחוק.

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

 

מה החידוש של רבי נחמן  על אלול?

לפני שנתחיל, חשוב להדגיש שבדומה לשאר הצדיקים, גם רבי נחמן מברסלב מדגיש את חשיבות הווידוי, החרטה והקבלה לעתיד. יחד עם זאת מביא רבי נחמן את ההתבודדות בה האדם מספר לקדוש ברוך הוא מה עבר עליו, וכן, גם במה חטא ומה היה רוצה לשפר.

החידוש המפתיע של רבי נחמן הוא שאין ליפול מכך לעצבות. אחרי ש"הוצאת מן הלב" עליך פשוט להיות בשמחה. כדי להיות בשמחה, אומר רבינו, על האדם למצוא בעצמו נקודות טובות ורק כך הוא יכול לעשות תשובה אמיתית ולהתקרב להשם יתברך. וכך הוא אומר: "כִּי זֶה יָדוּעַ, שֶׁצָּרִיךְ הָאָדָם לִזָּהֵר מְאֹד לִהְיוֹת בְּשִׂמְחָה תָּמִיד, וּלְהַרְחִיק הָעַצְבוּת מְאֹד מְאֹד (כַּמְבֹאָר אֶצְלֵנוּ כַּמָּה פְּעָמִים)....כִּי צָרִיךְ הָאָדָם לְחַפֵּשׂ וּלְבַקֵּשׁ לִמְצֹא בְּעַצְמוֹ אֵיזֶה מְעַט טוֹב, כְּדֵי לְהַחֲיוֹת אֶת עַצְמוֹ, וְלָבוֹא לִידֵי שִׂמְחָה כַּנַּ"ל, וְעַל יְדֵי זֶה שֶׁמְּחַפֵּשׂ וּמוֹצֵא בְּעַצְמוֹ עֲדַיִן מְעַט טוֹב, עַל־יְדֵי־זֶה הוּא יוֹצֵא בֶּאֱמֶת מִכַּף חוֹבָה לְכַף זְכוּת, וְיוּכַל לָשׁוּב בִּתְשׁוּבָה...".

איזה חידוש מדהים! רוצה לעשות תשובה? לפני הכל, יש למצוא בעצמך איזו נקודה טובה, משהו טוב אחד להאחז בו, נקודת אור שתעזור לך לעלות מהחושך ומהייאוש ולהגיע לשמחה. ורבנו מסביר: "שֶׁצָּרִיךְ לָדוּן אֶת עַצְמוֹ לְכַף זְכוּת, וְלִמְצֹא בְּעַצְמוֹ אֵיזֶה נְקֻדָּה טוֹבָה עֲדַיִן, כְּדֵי לְחַזֵּק אֶת עַצְמוֹ שֶׁלֹּא יִפֹּל לְגַמְרֵי, חַס וְשָׁלוֹם, רַק אַדְּרַבָּא יְחַיֶּה אֶת עַצְמוֹ, וִישַׂמַּח אֶת נַפְשׁוֹ בִּמְעַט הַטּוֹב שֶׁמּוֹצֵא בְּעַצְמוֹ".

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

בעצם, אומר רבי נחמן, במקום להלקות את עצמך ב"אני לא בסדר", הגיע הזמן למצוא מה כן טוב בך! וכך זה מובא במילים המתוקות של רבנו: "דְּהַיְנוּ מַה שֶּׁזָּכָה לַעֲשׂוֹת מִיָּמָיו אֵיזֶה מִצְוָה אוֹ אֵיזֶה דָּבָר טוֹב, וּכְמוֹ כֵן צָרִיךְ לְחַפֵּשׂ עוֹד, לִמְצֹא בְּעַצְמוֹ עוֹד אֵיזֶה דָּבָר טוֹב, וְאַף שֶׁגַּם אוֹתוֹ הַדָּבָר הַטּוֹב הוּא גַּם־כֵּן מְעֹרָב בִּפְסֹלֶת הַרְבֵּה, עִם כָּל זֶה יוֹצִיא מִשָּׁם גַּם־כֵּן אֵיזֶה נְקֻדָּה טוֹבָה. וְכֵן יְחַפֵּשׂ וִילַקֵּט עוֹד הַנְּקֻדּוֹת טוֹבוֹת"...

אבל מה יוצא לך מזה? מה זה ייתן לך בעצם? איך מציאת נקודות טובות יכולה לעזור לך לעבור את אלול כמו שצריך ולעשות תשובה?

מסביר רבי נחמן במתיקות שמי שזוכה למצוא בעצמו נקודות טובות, זוכה לשמחה ועל ידי זה מצליח להתפלל, לזמר, להודות להשם יתברך ולעשות תשובה אמיתית! מדהים!

"וַאֲזַי הוּא יָכוֹל לְהִתְפַּלֵּל וּלְזַמֵּר וּלְהוֹדוֹת לַה'. כִּי זֶה יָדוּעַ שֶׁכְּשֶׁהָאָדָם נוֹפֵל בְּדַעְתּוֹ מֵחֲמַת גַּשְׁמִיּוּתוֹ וּמַעֲשָׂיו הָרָעִים, שֶׁרוֹאֶה שֶׁהוּא רָחוֹק מְאֹד מְאֹד מִן הַקְּדֻשָּׁה בֶּאֱמֶת, אֲזַי עַל־פִּי רֹב אֵינוֹ יָכוֹל לְהִתְפַּלֵּל כְּלָל מֵחֲמַת זֶה, וְאֵינוֹ יָכוֹל לִפְתֹּחַ פִּיו כְּלָל, מֵחֲמַת גֹּדֶל הָעַצְבוּת וְהַמָּרָה שְׁחוֹרָה וְהַכְּבֵדוּת שֶׁנּוֹפֵל עָלָיו, עַל־יְדֵי שֶׁרוֹאֶה גֹּדֶל עֹצֶם רִחוּקוֹ מֵהַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ. אֲבָל כְּשֶׁהוּא מְחַיֶּה אֶת עַצְמוֹ עַל־פִּי הָעֵצָה הַנַּ"ל, (למצוא בעצמו נקודות טובות)... אֲזַי הוּא יָכוֹל לְהִתְפַּלֵּל וּלְזַמֵּר וּלְהוֹדוֹת לַה'.

"וְזֶה בְּחִינַת (תהלים קמ"ו): אֲזַמְּרָה לֵאלֹקַי בְּעוֹדִי – בְּעוֹדִי דַּיְקָא, הַיְנוּ עַל יְדֵי בְּחִינַת הָעוֹד שֶׁלִּי, שֶׁאֲנִי מוֹצֵא בְּעַצְמִי בְּחִינַת: עוֹד מְעַט וְאֵין רָשָׁע כַּנַּ"ל, עַל יְדֵי אוֹתָהּ הַנְּקֻדָּה, עַל־יְדֵי־זֶה אוּכַל לְזַמֵּר וּלְהוֹדוֹת לַה' כַּנַּ"ל".

ומה אומר רבינו על מי שמנסה להתעורר לתשובה בלי חיפוש ומציאה של טיפת טוב? שימו לב: "כִּי רֹב בְּנֵי אָדָם שֶׁרְחוֹקִים מֵהַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ, עִקַּר רִחוּקָם הוּא מֵחֲמַת מָרָה שְׁחוֹרָה וְעַצְבוּת, מֵחֲמַת שֶׁנּוֹפְלִים בְּדַעְתָּם, מֵחֲמַת שֶׁרוֹאִים בְּעַצְמָם גֹּדֶל קִלְקוּלָם שֶׁקִּלְקְלוּ מַעֲשֵׂיהֶם, כָּל אֶחָד כְּפִי מַה שֶּׁיּוֹדֵעַ בְּעַצְמוֹ אֶת נִגְעֵי לְבָבוֹ וּמַכְאוֹבָיו, וּמֵחֲמַת זֶה הֵם נוֹפְלִים בְּדַעְתָּם, וְרֻבָּן מְיָאֲשִׁים עַצְמָן לְגַמְרֵי".

מסתבר שלראות בעצמך רק את המעשים הלא טובים - מביא אותך למרה שחורה ואפילו לייאוש חלילה, ואז, לא רק שלא עושים תשובה אלא אפילו לא מצליחים להתפלל!

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

"וְעַל יְדֵי זֶה אֵינָם מִתְפַּלְּלִים בְּכַוָּנָה כְּלָל, וְאֵינָם עוֹשִׂים אֲפִלּוּ מַה שֶּׁהָיוּ יְכוֹלִים לַעֲשׂוֹת עֲדַיִן. עַל כֵּן צָרִיךְ הָאָדָם לְהַשְׂכִּיל מְאֹד עַל דָּבָר זֶה, כִּי כָּל הַנְּפִילוֹת שֶׁבְּדַעְתּוֹ, אַף־עַל־פִּי שֶׁהוּא מֵחֲמַת מַעֲשִׂים רָעִים שֶׁעָשָׂה בֶּאֱמֶת, עִם כָּל זֶה, הַנְּפִילָה שֶׁבְּדַעְתּוֹ, וְהָעַצְבוּת וְהַמָּרָה שְׁחוֹרָה שֶׁנּוֹפֵל עָלָיו עַל־יְדֵי־זֶה, הַכֹּל הוּא רַק מַעֲשֵׂי בַּעַל דָּבָר, שֶׁמַּחֲלִישׁ דַּעְתּוֹ כְּדֵי לְהַפִּילוֹ לְגַמְרֵי, חַס וְשָׁלוֹם. עַל־כֵּן צְרִיכִין לְהִתְחַזֵּק מְאֹד, לֵילֵךְ עִם הַתּוֹרָה הַזֹּאת, לְחַפֵּשׂ וּלְבַקֵּשׁ בְּעַצְמוֹ בְּכָל פַּעַם אֵיזֶה מְעַט טוֹב וּנְקֻדּוֹת טוֹבוֹת.....וְעַל־יְדֵי־זֶה יִזְכֶּה לָשׁוּב בֶּאֱמֶת אֶל ה'".

לשמחתי, השיחה עם בת המשפחה הסתיימה בחיוך ובתקווה שכל המורות יאמצו את השיטה הגאונית של רבי נחמן, ויפיחו בילדות ובילדים רצון לעשיית תשובה מאהבה.

ומה איתכם? איך אתם מרגישים לגבי אלול, מוצאים בעצמכם נקודות טובות? ספרו לנו בתגובות.

תגיות:תשובהאלול

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה