חדשות בארץ

לוין: "הגיע הזמן שמינוי לבית המשפט העליון לא ייעשה על בסיס חבר מביא חבר"

שר המשפטים התייחס להודעתו של השופט יוסף אלרון להתמודד על כהונת נשיא בימ"ש העליון. יו"ר ועדת החוקה, שמחה רוטמן תקף את היועמ"שית: "עוד מישהי שפועלת ללא חוק"

יריב לוין (צילום: Yonatan Sindel/Flash90)יריב לוין (צילום: Yonatan Sindel/Flash90)
אא

שר המשפטים יריב לוין התייחס היום (חמישי) להודעתו של השופט יוסף אלרון על כוונתו להתמודד על כהונת נשיא בימ"ש העליון. בראיון לגלי ישראל אמר לוין: "אני נחוש להמשיך לקדם את הרפורמה. הקידום שלה הכרחי ומה שאנחנו רואים כעת זו תחילת החשיפה של כל האמת וכל הליקויים האדירים בתוך המערכת. הגיע הזמן שמינוי לבית המשפט העליון לא ייעשה על בסיס חבר מביא חבר אלא רק על בסיס יכולות וכישורים".

"אחד הדברים המקוממים ביותר שקיימים במערכת המשפט זה שיטת הסניוריטי - כל שינוי שבא לשים לכך סוף הוא דבר מבורך. עצם העובדה שהדבר הזה מעורר כזאת סערה, רק מראה עד כמה אנחנו נמצאים במקום בעייתי ולא טוב, אני נחוש לעשות כל מאמץ להביא את המערכת הזו למקום הרבה יותר טוב".

לוין דחה את הטענות שהוא פועל להדחתה של היועמ"שית, עוד" גלי בהרב מיארה, אבל לא חסך ממנה ביקורת. בעקבות הודעת מיארה שתתקשה לייצגו בעתירות שהוגשו לבג"ץ, בנוגע לאי כינוס הוועדה למינוי שופטים, אמר לוין: "תהליך של החלפת יועץ משפטי הוא מורכב ולא פשוט והוא בוודאי מוצא אחרון. כתבתי אמש ליועמ"שית מתוך תקווה להתעשתות. ממשלת ישראל מוצאת את עצמה פעם אחר פעם ללא יכולת לקבל ייעוץ משפטי. לא יכול להיות שהיועץ במקום לייעץ ולייצג את הממשלה יעשה את ההפך".

"הדבר הזה בולט עוד יותר על רקע הפער בין מה שמתרחש עכשיו למה שקרה בתקופת הממשלה הקודמת. בממשלה הקודמת היא גילתה הרבה מאוד גמישות, אני אזכיר למשל את הסכם הגז שעל פניו היה בלתי מתקבל על הדעת - חתימה על הסכם עם מדינת אויב מבלי להביא את זה אפילו לדיון בכנסת, ואיכשהו היועצת בכל מיני התפתלויות מצאה בנחישות את הדרך להכשיר את השרץ. אבל עכשיו על כל דבר ועניין יש מניעה", סיכם לוין.

גם יו"ר ועדת החוקה, שמחה רוטמן, יצא בהתקפה חריפה על בימ"ש העליון והיועמ"שית. בריאיון שהעניק ל-103 אף אם אמר רוטמן: "אני הייתי בעיקר ממליץ שדרך בחירת נשיא בית המשפט העליון תהיה דמוקרטית, תהיה דרך שמבוססת על יכולות והישגים. עצם העובדה שהגשת מועמדות היא טלטלה, רק מראה את הבעייתיות בה אנחנו נמצאים. אני בהחלט חושב שהוא מועמד ראוי, אני מאוד מקווה שיהיו עוד מועמדים".

עוד הוסיף: "אני חושב שהמועמדות צריכה להיות פתוחה, אני חושב שצריכים לבחור את הנשיא מקרב שופטי בית המשפט העליון לפי החלטת הגוף הבוחר, זה לא עניין של הגשת מועמדות. הגוף הבוחר צריך להשתנות".

בנושא התמודדותו של אלרון והיתכנותה במסגרת הרכב ועדה חדש אמר: "כרגע יש הצעת חוק שמונחת על שולחן הכנסת, שהיא בעצמה הצעה טובה ומאוזנת. אם רוצים לחשוב על דברים שונים ממנה זה גם דבר אפשרי ולגיטימי. אפשר לחשוב על רעיונות נוספים, אבל השיטה הקיימת היא שיטה משונה, שיטה שאנחנו חייבים לדבר עליה. כולם מבינים שהיא צריכה לעבור מהעולם. מתווה הנשיא את זה הבין, שהסיטואציה שבה שופטים מחליטים מי יבוא במקום הוא דבר שאין לו אח ורע במדינה דמוקרטית. בית המשפט העליון מנסה להפוך את כל גופי השלטון האחרים לחותמת גומי".

על התנהלותה של מיארה מול שרי הממשלה אמר רוטמן: "היא עוד מישהי שפועלת ללא חוק. באיזה חוק כתוב שלממשלה במדינת ישראל לא מגיע ייצוג משפטי? רוצח, גנב, שודד, פועלים בחוק או בניגוד? מגיעה להם זכות לייצוג משפטי? התשובה היא כן. ולממשלת ישראל ולשר המשפטים אין את הזכות שיש לכל שודד או רוצח. היועמ"שית היא זו שתחליט האם הוא מקבל ייצוג משפטי או לא. באיזה חוק הדבר הזה כתוב? מאחר וזה לא כתוב אז בואו נחסוך את הדיון. אני חוזר ואומר - יש לנו מערכת אכיפת חוק שבנושאים הללו, כמו גם בעוד הרבה נושאים, עושה דין לעצמה. אם הדבר הזה מחליק לכם בגרון בקלות לי לא, ולרוב הציבור", סיכם רוטמן.

תגיות:יריב לויןבית המשפט העליוןשמחה רוטמן

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה