כתבות מגזין

"טראמפ וגם ביידן עומדים בפני צרות צרורות": המומחים מנתחים את ההתרחשויות הדרמטיות בפוליטיקה האמריקנית

לקראת מערכת הבחירות לנשיאות ארה"ב, המומחים מסבירים: אילו השלכות יהיו לכתבי האישום שהוגשו נגד הנשיא לשעבר טראמפ, ומול אלו צרות משפטיות מתמודד הנשיא המכהן ביידן? וגם: על מערכת הבחירות שצפויה להיראות דומה לקודמתה

  • י"ד אלול התשפ"ג
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

לפני מספר ימים התייצבו מועמדי המפלגה הרפובליקנית לעימות ('דיבייט'), שנועד להציג לציבור האמריקני את עמדותיהם. העיתונאי והפרשן לענייני חוץ אורן נהרי משתף אותנו במבוכה, שהתרחשה בצלו של האירוע המתוקשר: "מסתבר שהעימות התרחש ללא הנשיא לשעבר טראמפ, שביכר להעניק ממש באותו זמן ריאיון בטוויטר לעיתונאי טאקר קרלסון. מה שמעניין אף יותר זה, שבעוד בעימות הפנים-רפובליקני צפו מעטים באופן יחסי, בשידור של טראמפ צפו יותר ממאה מיליון בני אדם (!)".

האירוע הזה מספר את סיפורו של הפריימריז הרפובליקני הפנים-מפלגתי: שורה של מתמודדים שמבקשים להתמודד מטעם המפלגה על נשיאות ארה"ב, בעוד מועמד אחר ושונה בהתנהלותו מחזיק ביתרון אדיר בסקרים, וגם בעניין הציבורי. שמו של המועמד המוביל הוא, כמובן, הנשיא לשעבר דונלד טראמפ.

"יש כאן נקודה חשובה שלא שמים לב אליה בישראל", מחדד נהרי. "'דיבייט' מתורגם לעברית כעימות, אבל זה לא עימות אלא דיון. אולם בהדרגה עם השנים זה נהיה עימות, וכל אחד דואג כיום לרדת על השני כמה שיותר. השורשים של העימותים הפנים-מפלגתיים הולכים כ-150 שנה לאחור, אז המועמדים השונים היו עוברים ומשוחחים אחד עם השני, ולמעשה מתווכחים במשך שעות ארוכות.

"אבל כעת", סבור נהרי, "הפריימריז הרפובליקני איננו משמעותי. טראמפ לבדו נהנה מאחוזי אהדה גבוהים יותר מכלל המועמדים שניצבים מולו".

אם הוא כל כך פופולרי, מדוע טראמפ חשש מלהופיע בעימות הרפובליקני?

"הסיבה שמוצגת, הצינית לדעתי, היא שטראמפ ממילא מוביל על פני כולם, אז למה לו להסתכן בעימות? אולם סיבה נוספת, ואולי משמעותית אף יותר, שמותירה את טראמפ מחוץ לעימות הזה, היא החשש של עורכי דינו שהוא יאמר משהו שעלול להפליל אותו, זאת ברקע ארבעת האישומים הקיימים נגדו".

 

הקרב המשפטי של טראמפ

ואכן, הקרב הפוליטי האמריקני מתרחש במקביל לעימותים המשפטיים שמנהלים טראמפ, ובמקביל לו גם האנטר ביידן, בנו של הנשיא הנוכחי.

"מול הנשיא לשעבר ישנם לא פחות מארבעה כתבי אישום שהוגשו נגדו. מדובר בתקדים היסטורי שכמוהו לא היה בתולדות ארה"ב כלפי אף נשיא לשעבר", אומר ל'הידברות' פרופסור איתן גלבוע, מומחה לארה"ב מאוניברסיטת בר-אילן וחוקר בכיר במכון ירושלים לאסטרטגיה ולביטחון. "כנגד טראמפ נערכים משפטים בנושא החזקת מסמכים מסווגים בניגוד לחוק, מתן כספים בניגוד לחוקה האמריקנית, אחריותו האפשרית למהומות הקפיטול בניסיון לבטל את תוצאות הבחירות, והניסיון לבטל את תוצאות הבחירות של המדינה החשובה ג'ורג'יה".

האם נכונה טענת אנשי טראמפ, שלפיה האישומים נגדו פוליטיים?

"כמות האישומים הגדולה שקיימת מול טראמפ מתכתבת יותר עם העובדה שמעולם לא היה נשיא כזה לארה"ב", סבור גלבוע. "צריך להבין איך זה עובד בארה"ב: תובע לא יכול לתבוע אף אחד על דעת עצמו, אלא באמצעות חבר מושבעים גדול. המושבעים הללו נאספים מקרב הציבור, התובע מביא את המידע המשפטי בפניהם, ורק בשלב הבא עליהם להחליט האם ניתן להגיש כתבי אישום. במקרים של טראמפ, זו אכן הייתה ההחלטה של אותם חבר מושבעים".

"אם ניקח את ג'ורג'יה כדוגמה, מה שקרה שם ברור מאוד: טראמפ פנה למזכיר המדינה של ג'ורג'יה וביקש ממנו שישיג לו עוד 12 אלף קולות, וכעת הוא משתתף באישום נגד טראמפ. אותו מזכיר מדינה הוא רפובליקני בכלל, כך שאין כל קשר לנושא של אפיון פוליטי, דמוקרטי או רפובליקני. בנוסף, כל מי שמנהל את האירוע הזה הוא תובע מיוחד בשם ג'ק סמית, שהוא אדם ישר דרך. כך שאינני מוצא אמת בטענותיו של טראמפ".

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

גם בנוגע לטענה אחרת של הנשיא לשעבר, ולפיה נוצר עיכוב מכוון בהצגת האישומים נגדו – במטרה לפגוע במרוץ שלו לנשיאות – גלבוע איננו מאמין שיש בכך מן האמת: "צריך להבין שדבר כזה לוקח זמן. יש כמה רשויות שמתעסקות בזה, ולא הכול יכול להתקדם בבת אחת".

עם זאת, גלבוע מאמין שחלק מהאישומים נגד טראמפ אינם משמעותיים, אם בכלל: "אחד מהם היא התביעה נגדו שעוסקת בהחזקת מסמכים מסווגים שלא כחוק. זו לא תביעה משמעותית. טראמפ טוען שהוא היה רשאי להחזיק את זה בהתאם להליכים פרוצדורליים מסוימים שהוא אומנם לא עשה, אבל עדיין זה לא רציני. כאן יש לצרף גם את העובדה הבסיסית שגם אצל הנשיא המכהן, ג'ו ביידן, נמצאו מסמכים כאלו".

מה מבין האישומים בעייתי במיוחד מבחינת הנשיא לשעבר?

"הסיפור של ההתערבות בבחירות, שכולל את האירוע בג'ורג'יה, ולצדו האישום שמייחס לו את 'אירועי הקפיטול'. במסגרתם אירועים אלו עלה המון זועם על גבעת הקפיטול ביום ההצבעה של האלקטורים לטובת ביידן לאחר הבחירות לנשיאות, לאחר שטראמפ פקפק בתוצאות הבחירות. אלו אירועים משמעותיים במיוחד, ומהם בעיקר הסיפור של הבחירות בג'ורג'יה".

האם לדעתך האישומים הללו עלולים להוביל את טראמפ לכלא?

"זה עשוי בהחלט להגיע לבסוף לבית המשפט העליון, כמו לדוגמה סיפור המתקפה על הקונגרס. שם טראמפ עשוי להיות מזוכה, בגלל שצריך לקחת בחשבון שמתוך תשעה שופטים שישה הם שמרנים, ושלושה מהם גם מינויים של טראמפ עצמו".

אבל בינתיים טראמפ יוצא מורווח פוליטית מהפרשייה המשפטית.

"זה נכון. הטענות שלו סביב המשפט מאוד עובדות על תומכיו. רבים במפלגה שלו מקבלים את טענותיו, ועם כל כתב אישום התמיכה בו גוברת. אם כי הוא לא מספר לתומכיו שניתן לרוץ לבחירות אפילו מתוך הכלא, וזה בניגוד לטענתו למאבק אישי שמנוהל נגדו, כך שהאישומים הללו אינם מהווים פגיעה של ממש בדמוקרטיה האמריקנית".

יש למועמד כלשהו בפריימריז הרפובליקני סיכוי לנצח את טראמפ?

"קשה לראות אפשרות שבה מועמד אחר ינצח את טראמפ. הנשיא לשעבר הוא המועמד המוביל, בפער. אפילו בנוגע להאשמות נגדו, יש רק מועמד אחד או שניים שמערערים עליו בטענה כי הוא לא יוכל לנצח בבחירות בגלל העניינים המשפטיים שמולם הוא ניצב. אבל טראמפ מוביל עליהם וצפוי לנצח.

"עם זאת, יש לטראמפ בעיות מימון, בגלל שהוא לקח כסף מתורמים והעביר את זה למאבק בנושאים המשפטיים שלו. לא כל התורמים אהבו את זה, ולכן יש לו כעת בעיה של תזרים מזומנים. לעומתו, היריב המשמעותי נגדו בתוך המפלגה הרפובליקנית, רון דה סנטיס, נהנה מתזרים מזומנים נאה, אבל המרוץ שלו כשל לחלוטין והוא אינו זוכה לתמיכה משמעותית – לאחר שבתחילת הדרך היו שהאמינו כי הוא מסוגל להביס את טראמפ".

 

הרפובליקנים מאמינים בחפותו של טראמפ

מארק צל, יו"ר המפלגה הרפובליקנית בישראל ועורך דין בהכשרתו, סבור לעומת זאת שכתבי האישום כנגד הנשיא לשעבר אינם רציניים כלל: "כל מי שיודע משהו על חוקי המשפט של ארה"ב מבין שמדובר כאן בהאשמות שנוגדות כל בסיס עובדתי או משפטי. מדובר כאן באירוע פוליטי בלבד שהובל בידי המפלגה הדמוקרטית".

מה, לטענתך, המטרה של הדמוקרטים במשפט נגד טראמפ?

"הם רוצים שטראמפ יתקשה לנהל קמפיין ולא יצליח להגיע מוכן ליום הבוחר. הוא הרי נאלץ להתמודד בימים אלו מול ארבעה משפטים שנערכים בארבעה בתי משפט שונים: בוושינגטון, ניו יורק, פלורידה וכעת גם ג'ורג'יה. הם חושבים שזה יגרום לו להפסיד, תחילה בפריימריז, וגם אם לא – למנוע ממנו להיבחר לבסוף כנשיא.

"זה מאוד ברור", סבור צל, "הפרקליטים שמובילים את המשפטים נגד טראמפ הינם דמוקרטים, ממדינות דמוקרטיות, כך שאין ספק שיש כאן סיבה פוליטית שהובילה אותם לקדם את המהלכים הללו. כל זה מוביל גם למסקנה שבאותו רגע שבו יגיעו האירועים הללו לחבר מושבעים (האזרחים שנבחרים לנהל את ההליך משפטי בארה"ב), לטראמפ לא יהיה סיכוי, בגלל שאלו שייבחרו הם דמוקרטים ממדינות שכאמור הינן דמוקרטיות, כך שהוא ודאי יורשע.

"בסופו של דבר זה אומנם יגיע לבית המשפט העליון, אבל זה יתרחש רק לאחר הבחירות לנשיאות".

לצל יש הוכחה מעניינת לכך שהאישומים נגד טראמפ אינם משמעותיים: "אפשר לראות זאת בהשלכות הפוליטיות שיש למשפטים הללו על הציבור. מסתבר כי המצב הזה, נכון לעכשיו, רק מוביל לעלייה בכוחו של טראמפ, משום שהאישומים הללו הינם תקדימים שלא היו מעולם בהיסטוריה האמריקנית. רק בגלל זה המצב של טראמפ הולך ומשתפר, כי הציבור מבין את השקר שבדבר".

זה מה שמוביל להצלחה של טראמפ?

"לדעתי כן. אין לו מתחרים כרגע, והוא מוביל ב-50 ו-50 אחוז לפי הסקרים. זה קורה גם בגלל הפופולריות שלו עצמו, וגם בגלל ההליכים המשפטיים נגדו. אני, אישית, ייתכן שהייתי תומך במישהו אחר, אבל אחרי כל העיוותים שמנהלת נגדו מערכת המשפט – החלטתי לתמוך בנשיא לשעבר".

ומה לגבי המדיניות שלו מול מדיניות ביידן?

"גם כאן טראמפ הוביל מדיניות טובה בהרבה על פני ביידן. כאשר טראמפ כיהן כנשיא הוא הצליח, בגדול, וכעת נוצר מצב שבו ארה"ב נתונה בשפל כמעט חסר תקדים. זה קורה כמעט בכל תחום, אם זה המיליונים שמשיבים בסקרים שהם אינם מסוגלים לסגור את החודש בגלל מצבם הכלכלי הבעייתי, או המוני המהגרים שחודרים לארה"ב – שבעה מיליון רק מאז כניסתו של ביידן לבית הלבן. לצד זאת, קיים גם זינוק אדיר בפשיעה. בנוסף, טראמפ שיפר מאוד את יכולות האנרגיה של ארה"ב, הפך את ארה"ב לעצמאית בתחום והיא הייתה על סף הפיכתה לאחת מהיצואניות הבולטות בעולם של אנרגיה, אבל בתקופת ביידן הכול נעצר ונסוג לאחור, עד שכיום עולה ליטר דלק 4 דולר. בארה"ב מדובר בקפיצה עצומה במחיר".

 

"האמריקנים מתעניינים בעיקר בנושא הכלכלי"

בנוגע לשאלת הסיכויים של המתמודדים השונים מציין נהרי, כי "הנושא המרכזי בבחירות בארה"ב הוא הנושא הכלכלי, אבל לצד זאת יש גם נושאים נוספים כמו פשע, ביטחון אישי, הגירה בלתי חוקית, וכן נושא ההפלות. אם נצלול לנתונים, ביידן נתפס כבעייתי במיוחד בכל הנוגע לכלכלה, בגלל שיש אינפלציה מסוימת, והאמריקני הממוצע מרגיש את זה בכיס שלו; השכר שלו תקוע בעוד המחירים עולים.

"אבל חשוב להבין שדווקא המצב בארה"ב הוא טוב יחסית לעומת העולם. ועדיין זה לא אמור לעזור לביידן במבחן המציאות, בגלל שאפשר לנסות לשכנע את האזרח האמריקני שבכל העולם יש משבר כלכלי בגלל הקורונה והמלחמה באוקראינה, ובסופו של דבר האבטלה בארה"ב יחסית נמוכה למול העולם, אבל הוא רואה את הנתונים בשטח ומבחינתו די בכך כדי לא לבחור בנשיא המכהן שנתפס כאחראי למצב הזה.

"ומעל הכל", מוסיף נהרי, "ביידן מתמודד עם בעיות משמעותיות יותר, ואלו הן הבעיות הקוגניטיביות. ביום הבחירות ביידן יהיה מעל שמונים, וטראמפ אגב לא רחוק בהרבה ממנו אבל נראה צעיר יותר. לביידן יש היתקלויות שונות שמעמידות סימן שאלה גדול על יכולתו לתפקד, ואלו עלולות לפגוע בו בסופו של דבר.

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

"בנוסף, גם הבן של ביידן, האנטר, מעורב בפרשיות משפטיות. ככל הנראה, הוא קיים עסקים די בעייתיים והשתמש בשמו של אביו כדי לקדם אותם. כעת השאלה היא האם ביידן ידע על העסקים המפוקפקים של בנו; אם כן, מתי הוא ידע, וגרוע מכך – האם קיבל שוחד בגללם. אם יתברר שהוא ידע מזה בזמן אמת ונתן לזה אישור שקט – הבחירות הוכרעו לטובת הרפובליקנים", סבור נהרי.

לאור מעמדו הירוד של ביידן, עד כמה יש סיכוי שהוא יוחלף במועמד דמוקרטי אחר שירוץ במקומו לנשיאות?

"כרגע לא נראה שהדמוקרטים ידיחו אותו, כי יש מסורת שלא רצים מול מנהיג מכהן. אגב, גם לא מול סגנית הנשיא, שגם היא די אכזבה. הדמוקרטים קיוו שהיא תהיה יותר יעילה, במיוחד בכל הנוגע למדיניותה מול הגבול הדרומי ומניעת ההגירה הלא-חוקית משם – שעל כך הופקדה".

להערכתך, כיצד הבחירות הללו יסתיימו?

"אנו נמצאים למעלה משנה לפני הבחירות, וכל כך הרבה דברים יכולים להתרחש עד אז, ובהם התפתחויות מדיניות, כמו בכל הנוגע למלחמה באוקראינה, משברים כלכליים שונים ועוד. רק השבוע דווח על קיומו של זן חדש של קורונה, כך שלדעתי הנושא הבריאותי עלול לשחק תפקיד קריטי בבחירות. בנוסף, יש את שאלת העימותים הנשיאותיים בין שני המועמדים. מספיק שטראמפ יקשה על ביידן והנשיא המכהן יקפא, יגמגם או יתבלבל – ומיליון אמריקנים, ואפילו פחות, יחליטו שהם מעבירים את התמיכה לטראמפ, ובכך מסתיימות הבחירות בניצחונו של המנהיג הרפובליקני.

"המצב מסובך עוד יותר בגלל שיטת הבחירות האמריקנית, שמעניקה לכ-30 אלף איש במספר מדינות חשובות את האפשרות לקבוע את תוצאות הבחירות. בבחירות הקודמות, לטראמפ היו מספיקים כ-30 אלף קולות נוספים בלבד, שלו היו עוברים צד הוא היה מנצח, וזאת למרות הפער האדיר לטובת ביידן מבחינת כמות המצביעים. כך שלהתנבא כעת מה יהיו התוצאות בעוד כשנה – זה קשה עד בלתי אפשרי".

תגיות:בחירותדונלד טראמפארה"בג'ו ביידן

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה