בריאות ותזונה

קרא, דלעת או קרעה? העיקר "שתקרע רוע גזר דיננו, ויקראו לפניך זכויותינו"

מה אתם אוכלים בראש השנה – דלעת או "קרעה"? מסתבר שזה קשור לעדה ולמוצא שלכם. אמנם ה"יהי רצון" על הירק זהה, אך הטעם שונה מאוד, וכך גם אופן הבישול. אספנו לכם כמה עובדות מעניינות על הירק שמצליח לבלבל עוד מתקופת הגמרא. סימן קריאה

אא

בכרטיסי הברכה המסורתיים לכבוד החג נמצא בדרך כלל תמונות ואיורים של תפוח בדבש, רימון, או מקסימום ערמת תמרים עסיסית. היום, יותר מכל, מזוהה ראש השנה עם תפוח בדבש, אך מסתבר שרשימת הסימנים הראשונה שהוזכרה בגמרא הכילה בכלל את כל הירקות המוזרים, אלו שאנחנו לא ממש בטוחים מה הם באמת. מה גרם לשאר הסימנים להעלם מאיורי ראש השנה המסורתיים, ולמה התכוונו רבותינו כשהם כתבו "קרא"?

המקור הראשון לסימנים בראש השנה מובא בתלמוד הבבלי ומדבר על חמישה מרכיבים בלבד:  "קרא", "רוביא", "כרתי", "סילקא" ו"תמרי". מסתבר שהנוסח בגמרא הצליח לבלבל את גדולי הפרשנים לאורך הדורות ומכאן השתלשלו מנהגים רבים בעדות השונות.

הקרא, למשל, הוא ממשפחת הדלועים. אבל איזה סוג? בחלק מהעדות משתמשים בדלעת, אם כירק מבושל ואם כפשטידה. עדות אחרות, בעיקר מיוצאי ספרד, נוהגים להשתמש בירק המוזר שמופיע בחנויות לקראת ראש השנה: ה"קרעה" - דלעת לבנה. "קרעה" זה בעצם שמה הערבי של הדלעת הלבנה – בת למשפחת הדלועים שנמנית עם דלועי הקיץ  (להבדיל מחברותיה הכתומות שמבשילות בסתיו) היא דקת קליפה ונאכלת בשלמותה, ובעדות שונות נהוג לבשל אותה במגוון אופנים.

עומדים לבשל דלעת לראש השנה? הנה עוד כמה עובדות מעניינות:

 

  1. דלעת היא פרי ממשפחת הדלועיים, שכוללת גם מלונים, קישואים וקישואים.

ישנם מאות זנים של דלעת, עם מגוון גדלים, צורות וצבעים. משקלה של הדלעת יכול להגיע עד ל-100 ק"ג ליחידה!

 

  1. הדלעת הכתומה היא הזן הנפוץ ביותר, אך ישנם גם זנים ירוקים, צהובים, לבנים (כמו הקרעה) ואפילו שחורים.

 

  1. דלעת היא מקור טוב לבטא-קרוטן, חומר שנמצא בדלעת ויכול להפוך לוויטמין A בגוף. בנוסף היא מכילה ויטמין C שמגן על המערכת החיסונית, סיבים תזונתיים, מינרלים ונוגדי חמצון.

 

  1. גם זרעי הדלעת אכילים, והם עשירים בברזל, במגנזיום ובמנגן.

 

  1. על הדלעת (או הקרעה) מברכים בראש השנה: "יהי רצון מלפניך....שתקרע רוע גזר-דיננו ויקראו לפניך זכויותינו".

אז לא משנה איזה סוג של דלעת החלטתם להכין כסימן בראש השנה, עכשיו הבנתם מדוע כרטיסי הברכה מעוטרים בתפוחים וברימונים ולא בשאר הירקות – עליהם הפרשנים פשוט לא הצליחו להחליט מה הם ומי הם.

 

שנה טובה ומתוקה!

תגיות:דלעתסימני ראש השנה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה