ראש השנה

רוביא, לוביה או חילבה? ה"סימן" עם הכי הרבה גרסאות בשולחן ראש השנה

התימנים טוענים שהכוונה לחילבה, המרוקאים בטוחים שזו שעועית הלוביה, ויש כאלו שפשוט מניחים קערה עם סומסום וסוכר. הכירו את הרוביא – הסימן שהצליח לבלבל את כולנו.  שירבו זכויותינו

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

אם הקרא הצליח לבלבל חלק מהמפרשים אבל עדיין השאיר אותם באזור הבטוח של משפחת הדלועיים, הרי שסימן ה"רוביא" קיבל כל כך הרבה פירושים לאורך השנים – ולא תמצאו שום קשר ביניהם.

מה אתם יודעים על הרוביא, הסימן עם הכי הרבה גרסאות בראש השנה?

  1. הרוב קובע?

רובנו מזהים את הרוביא כלוביה (אולי כי זה מתחרז?) – סוג של שעועית קטנטנה עם "עין" שחורה. כשהיא טרייה, הלוביה מזכירה את השעועית הירוקה המוכרת, אך טעמה שונה. הלוביה עשירה בוויטמינים ובמינרלים כמו אשלגן, מגנזיום וסידן. היא נמכרת בשווקים לקראת ראש השנה ו"נעלמת" מהר מאוד מהדוכנים לאחר מכן. הסבתות טוענות שאין מה להשוות בין לוביה לשעועית ירוקה רגילה, והן כנראה צודקות.

צילום: shutterstockצילום: shutterstock

 

  1. ומה אומר רש"י?

רש"י, לעומת זאת, מזהה את הלוביה כ"תלתן" – צמח החילבה, ובהתאם לשיטתו מניחים יהודי תימן חילבה על שולחן ראש השנה. לחילבה סגולות ריפוי רבות, והוא מלא בנוגדי חמצון ובוויטמינים. החילבה מסייע באיזון רמות הסוכר בדם, ומכיל רכיבים אנטי דלקתיים.

צילום: shutterstockצילום: shutterstock

 

  1.  מתפלפלים?

אצל חלק מהמפרשים מזוהה הרוביא עם פול מצרי, ואכן, חלק מיהודי צפון אפריקה נוהגים לאכול פול בראש השנה. מדובר בקטנייה אהובה ומלאת ערכים תזונתיים. הפול הוא מקור מעולה לחלבון, סיבים תזונתיים, חומצה פולית וויטמינים מכל הסוגים.

צילום: shutterstockצילום: shutterstock

 

  1. הגרסה המנצחת?

יש הנוהגים להניח על שולחן ראש השנה קערה עם שומשום וסוכר בתור רוביא, וכך זכור לי שולחן ראש השנה אצל סבי ז"ל. השומשום עשיר במינרלים, בסידן, בברזל, במגנזיום ובאבץ. זרעי השומשום מכילים שומנים בריאים שטובים לפעילות תקינה של הלב, ועשויים לסייע בהורדת לחץ דם ובפעילות מעיים תקינה. יש בשומשום תכולת ויטמין E גבוהה שמפחיתה נזקי חמצון, ולכן השומשום טוב לעור ולשיער, ומשמש לעיתים קרובות במוצרים קוסמטיים.

צילום: shutterstockצילום: shutterstock

 

  1. הכי פחות נפוץ

הגרסה המוזרה ביותר לרוביא היא ללא ספק שומר או כרוב. אם תחקרו קצת אחר המנהג לא תמצאו לו סימוכין רבים, אך הוא קיים. גם הכרוב וגם השומר נחשבים לירקות בריאים, מלאי וויטמינים ועשירים בסיבים תזונתיים, כך שהוספתם לשולחן החג היא תמיד דבר מבורך.

צילום: shutterstockצילום: shutterstock

תגיות:סימני ראש השנהרוביא

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה