ראש השנה

"אחד משבעת המינים": מה מסמלים התמרים ביהדות? (ועוד כמה עובדות מעניינות)

מרקם בשרני ודביק, כמות ויטמינים מכובדת והיסטוריה ארוכת שנים עוד מתקופת המקרא – לתמרים חשיבות גדולה בראש השנה, ובעצם בכל השנה כולה. מה הופך את התמרים לפרי בעל ערך רוחני, והיכן מוכרים תמרים במחיר מופקע?  צדיק כתמר

אא

בחופשה האחרונה שלנו עם הילדים ביקרנו משפחה מבקעת הירדן, וזכינו להציץ מקרוב מאוד בכמה עצי תמרים מדהימים שהיו אצלם בחצר. העצים, שהיתמרו לגובה רב, היו עמוסים פירות מתוקים ויפים, ממש כמו ציור של עץ תמרים בספר ילדים. ואכן, הילדים שלי, שעד אז ראו תמרים רק באריזות של הסופר, או, במקרה הטוב, מסודרים בערמה יפה בשוק מחנה יהודה, עמדו מרותקים מול הפלא. האמת היא שגם אני, ממרומי שנותי, עמדתי משתאה מול העצים היפים והפוריים. כשבעלת הבית הגישה לנו תמרי מג'הול עסיסיים מהיבול הקודם (אלו שעל העץ עדיין לא הבשילו) – הרגשנו שטעמנו תמר אמיתי בפעם הראשונה. אין מה להשוות לתמרים מהסופר. חוויה אמיתית.

לתמר יש היסטוריה ארוכה בארץ ישראל, ומעניין לדעת שחשיבותו גדולה לא רק אצלנו אלא בכל העולם כולו. הנה כמה עובדות מעניינות על הפרי המתוק:

  1. נעים להכיר

תמרים הם פירות בשרניים יבשים ממשפחת הדקליים. הם גדלים ברחבי העולם באזורים חמים כמו המזרח התיכון, צפון אפריקה, דרום מזרח אסיה ודרום אמריקה. מדובר בפירות בריאים מאוד, שמכילים מגוון רחב של ויטמינים ומינרלים: ויטמין A ויטמין C ,אשלגן, מגנזיום,B6 , חומצה פולית, נחושת, מנגן וכרום. בנוסף מכילים התמרים נוגדי חמצון שיכולים להגן על הגוף מפני מחלות.

  1. שימושיים כל כך

התמרים משמשים לאכילה, אפייה ובישול. במדינות מסוימות מכינים מהם יין תמרים, חומץ תמרים ודבש (סילאן). כיוון שהם מכילים סוכרים טבעיים, הם נחשבים למקור אנרגיה מצוין עבור חולים ומחלימים.

 

  1. כמה יש?

ישנם כ-2,000 זני תמרים בעולם. הזנים מגוונים בצבע, גודל, טעם וזמן הבשלות. חלק מהזנים הפופולריים: מג'הול, דרי, חלאווי, זהידי, אמרי. המג'הול אהוב במיוחד על הישראלים, וישנם מגדלים רבים של הזן בבקעת הירדן.

 

  1. לא זול

תמר המג'הול נחשב לתמר היקר ביותר בעולם. מקורו במרוקו, אך כיום גדלים עצים רבים של מג'הול בבקעת הירדן. בעבר נמכרו בשדה התעופה אריזות מהודרות ובהן תמרים ספורים במחיר מופקע לתיירים. אלו היו רוכשים זאת כמתנה מארץ ישראל ליקיריהם. עד היום ישנן חנויות שמוכרות אריזות דומות ובתוכן תמרים בודדים כ"פינוק" במחיר גבוה, בשל טעמם המיוחד.

 

  1. פרי רוחני

תמרים הם פרי חשוב ביהדות ומוזכרים בתנ"ך פעמים רבות: בספר בראשית, שמות ודברים. הם נחשבים לפרי של ברכה ושפע. התמרים אהובים מאוד במטבח היהודי ומשמשים במגוון מאכלים כמו עוגת תמרים, ואוזני המן. בראש השנה קודמים התמרים בברכתם לכל שאר הפירות שכן נשתבחה בהם ארץ ישראל. וכך כותב הגר"ע בשו"ת יחוה דעת: "הואיל ומכלל הפירות המובאים על השלחן בלילי ראש השנה, תמרים, שנשתבחה בהם הארץ, והם קודמים לברכה לרמונים ולשאר פירות, לכן להם משפט הבכורה, ויברך בורא פרי העץ על תמרה ויאכל, ואח"כ יאמר יהי רצון על תמרה אחרת ויאכל. ובברכת בורא פרי העץ שאמר על התמרים, פטר כל פירות העץ שעל השלחן, וכן בברכת שהחיינו שבירך על התמרים (אם אוכל מהם בפעם ראשונה), פוטר כל מיני פירות חדשים שלפניו מברכת שהחיינו".

נוסח ה"יהי רצון" שאומרים בראש השנה על התמרים: "יהיה רצון שייתמו אויבינו ושונאינו וכל מבקשי רעתינו", (ומכוונים כמובן על אוייבנו מבחוץ ולא חלילה על מישהו מעם ישראל) ויש המוסיפים: "שייתמו חטאינו".

אמן ואמן!

צילום: shutterstockצילום: shutterstock

תגיות:תמריםשבעת המינים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה