חדשות בריאות

האם בוטנים מסוכנים לתינוקות? מחקר חדש עם תוצאות מפתיעות

האם מוצרים המכילים חמאת בוטנים עלולים לסכן את ילדינו, ויש להימנע מחשיפת ילדים בריאים אליהם? חוקרים ביקשו לבדוק זאת והתוצאות היו מפתיעות

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

מכירים את ההורים שנמנעים מלתת לילדיהם במבה או מוצרים אחרים המכילים חמאת בוטנים, ואפילו בתקופת ההנקה האמא לא צורכת בוטנים, מחשש שהילד יתגלה כאלרגי כלפיהם? אלרגיה לבוטנים נחשבת אכן נפוצה יחסית במדינות מערביות, אך האם זוהי סיבה להימנע מלחשוף תינוקות למוצרים המכילים אותם?

לאחרונה פורסמו בכתב העת הידוע Pediatric allergy and immunology תוצאותיו של מחקר, בו ביקשו חוקרים לבדוק האם ניתן לשנות את ההמלצות בנושא, והאם חשיפה לבוטנים אכן מסוכנת יותר מכל חשיפה למאכל אחר, או שניתן לעשות זאת בזהירות הנדרשת ובהדרגה.

במחקר שיתפו החוקרים קבוצה בה נכללו תינוקות שנולדו במועד. הם חילקו אותם באופן אקראי לאחת משלוש קבוצות, שכל אחת מהן נחשפה לחמאת בוטנים ולמוצריה בתדירות שונה. הקבוצה האחת נחשפה לכפית אחת שלוש פעמים בשבוע בגיל 6-8  חודשים. הקבוצה השנייה נחשפה גם כן לאותו מינון, אלא שבמקרה זה העלו את המינון בהמשך, כאשר התינוקות קיבלו החל מגיל 8-9 חודשים שתי כפיות בתדירות של שלוש פעמים בשבוע, ואילו מגיל עשרה חודשים הם קיבלו שלוש כפיות בתדירות של שלוש פעמים בשבוע. הקבוצה השלישית הייתה קבוצת ביקורת, שבה התבקשו ההורים לחשוף את ילדיהם לחמאת בוטנים ללא כל הוראות מיוחדות. בסופו של דבר נבדקו כל הילדים בגיל שנה כדי לזהות אם קיימת אצלם אלרגיה.

תוצאות המחקר היו מעניינות מאוד. הן הדגימו כי מתוך התינוקות שנבדקו בקבוצה הראשונה היה רק תינוק אחד שהגיב בנפיחות בפנים ובפריחה לאחר שנחשף לממרח, אך כשנבדק בגיל שנה התגלה ללא אלרגיה לקשיו, ואילו ילד אחד בלבד מקבוצת הבקרה היה עם אלרגיה לקשיו בגיל שנה. כל אלו מספרים נמוכים משמעותית מחלקם של בעלי האלרגיות לבוטנים באוכלוסייה.

החוקרים העלו בעקבות כך את התהייה האם ייתכן שדווקא חשיפה לבוטנים, במינון המתאים ובביקורת הראויה, תוכל לסייע בהפחתת השכיחות של האלרגיה לבוטנים. על כל פנים, ציינו החוקרים כי ממחקר זה נראה שאצל תינוקות בריאים, חשיפה של כפית אחת של חמאת אגוזי קשיו שלוש פעמים בשבוע בגילאי 6-8 חודשים היא ישימה ובטוחה. כמובן שלהורה שחושש מומלץ תמיד להתייעץ עם רופא לפני כל חשיפה למאכלים.

תגיות:בוטניםאלרגיה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה