בריאות ותזונה

קטנים, שחורים וחשובים מאוד: 5 סיבות מעולות להוספת זרעי צ'יה לתזונה שלכם

אפשר להוסיף אותם כמעט לכל מאכל אפשרי, ואפילו להשתמש בהם כתחליף לביצים בבלילת העוגה. זרעי צ'יה הפכו כבר מזמן לחלק בלתי נפרד מהמטבח הבריא, וכדאי מאוד להכיר אותם. איך באמת כדאי לצרוך זרעי צ'יה, והאם הם יכולים לסייע להרזיה?

אא

לפעמים נדמה שבכל רגע נתון מתגלה מזון חדש שיכול לסייע לנו להחלים, לרדת במשקל ולחיות חיים של בריאות. אחת לתקופה עולה לגדולה מזון זה או אחר שמוגדר כמזון על, מרזה ומבריא. אנחנו רצים לרכוש את את עלי הקייל / עשב חיטה / אצות / פטריות או כל הבטחה אחרת, ושוכחים שהכל תלוי בכך שנשלב את המזון בתזונה בריאה ומאוזנת.

כך גם לגבי זרעי הצ'יה. אמנם הם מקור מצוין לסיבים תזונתיים, ומומלץ מאוד לשלב אותם בתזונה על מנת לרזות, אבל, וזה אבל משמעותי, אי אפשר להסתמך עליהם בלבד במסע הבריאות שלנו, בפרט כיוון שהם מומלצים לצריכה מוגבלת בלבד.

אז מה יש בהם, בזרעי הצי'ה, שהופך אותם לחלק חשוב כל כך בתזונה מאוזנת?

1. הם מפוצצים בסיבים 

זרעי צ'יה מלאים בסיבים תזונתיים המסייעים לתחושת שובע. מזון עשיר בסיבים מתעכל לאט יותר, ולכן גורם לנו להרגיש מלאים יותר. סיבים תזונתיים מאטים את קצב עיכול הסוכרים. מה שמסייע לשמירה על רמות סוכר יציבות בדם, ומונע התקפי רעב.

2. הם משפרים את בריאות הלב

זרעי צ'יה מכילים אומגה 3, חומצת שומן חיונית המסייעת לשפר את בריאות הלב. אומגה 3 יכולה לעזור להפחית את רמות הכולסטרול, לחץ הדם ורמות הטריגליצרידים. בנוסף, חומצות שומן מסוג אומגה 3 נמצאו כמסייעות לירידה במשקל.

3. הם מפחיתים דלקות

זרעי צ'יה נחשבים למזון אנטי דלקתי. הם מכילים חומצה אלפא לינולנית (ALA) וחומצת שומן אומגה 3, שהיא בעלת תכונות אנטי דלקתיות. חומצת ALA יכולה לעזור להפחית את ייצור הפרוסטגלנדינים, שהם מולקולות מעוררות דלקת. בנוסף, זרעי צ'יה מכילים נוגדי חמצון, שמסייעים להגן על התאים מפני נזק. מחקרים שנערכו על בעלי חיים הראו שזרעי צ'יה יכולים להפחית את הדלקת במחלות כרוניות כמו דלקת מפרקים שגרונית, מחלת כבד שומני, וסרטן.

4. הם משפרים את בריאות המוח

זעי צ'יה מכילה אומגה 3, חומצת שומן חיונית שמסייעת בשיפור את זרימת הדם למוח, ומגינה על תאי המוח מפני נזק. מחקרים הראו שצריכת אומגה 3 עשויה להועיל לאנשים עם מחלות כמו אלצהיימר ודמנציה. בנוסף לכך, זרעי צ'יה מכילים חלבון - חומר מזין החיוני לתפקוד תקין של הגוף, כולל המוח. חלבון מסייע לבנות ולתקן את תאי המוח, וכן מסייע לשפר זיכרון ולמידה.

גם הסיבים התזונתיים מסייעים לשפר את תפקוד המוח בכך שהם משפרים את זרימת הדם אליו. בנוסף, נוגדי חמצון שנמצאים בזרעי הצ'יה מגינים על תאי המוח. מחקרים שנערכו על בעלי חיים הראו שזרעי צ'יה יכולים לשפר את תפקוד המוח בתחומים שונים, כולל הזיכרון, הלמידה והקואורדינציה.

5. הם משפרים את בריאות העור

זרעי צ'יה מכילים נוגדי חמצון המסייעים להגן על העור מפני נזקי השמש. נוגדי החמצון יכולים לעזור להפחית קמטים, קמטוטים וכתמי גיל  ולשפר באופו ניכר את מראה העור.

 

איך צורכים אותם?

זרעי צ'יה יכולים להוסיף טעם וערכים תזונתיים למגוון רחב של מאכלים. ניתן להוסיף אותם למוזלי, יוגורט, גרנולה, רטבים, סלטים, שייקים אפילו למים. יחד עם זאת, חשוב לצרוך אותם במתינות. המנה היומית המומלצת היא 1-2 כפות זרעי צ'יה ביום. צריכה מוגברת של זרעי צ'יה עלולה לגרום לתופעות לוואי כמו נפיחות, גזים וכאבי בטן.

מי שנוטל תרופות צריך להתייעץ עם רופא לפני הוספת זרעי צ'יה לתזונה, שכן זרעי צ'יה עלולים  להתנגש עם תרופות מסוימות, כמו תרופות לדילול דם ותרופות לטיפול בלחץ דם.

תגיות:בריאותזרעי צ'יה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה