חדשות יהדות

החלטה היסטורית: ישוקם בית כנסת באוקראינה בו התפללו גדולי עולם

באוניברסיטה הלאומית של לבוב החליטו על שיפוץ חסר תקדים של בית כנסת שהוקם במאה ה-18 והתפללו בו גדולי עולם. ההפתעה הגדולה: מי שעומדת מאחורי ההחלטה היא סטודנטית מקומית

(קרדיט: אתר עריית ברודי)(קרדיט: אתר עריית ברודי)
אא

בית הכנסת בדמות מצודה של העיר ברודי בחבל לבוב שבאוקראינה, ששימש בעבר כ"קלויז" של גדולי ישראל, ישופץ; כך הודיעה עיריית ברודי. במבנה בית הכנסת שהוקם בשנת 1742 למדו וכיהנו רבנים נודעים מאוד, ביניהם הגאון הרב יחזאל לנדא בעל ה'נודע ביהודה', רבי אברהם-גרשון מקיטוב, רבי חיים צאנזר, רבי זאב אולסקר, רבי אלעזר רוקח – אביו של רבי שלום רוקח מבעלז, רבי יחיאל מיכל מזלטשוב, הרב יהושע לשצ'ובר שהיה רבה של ברודי, ועוד גדולי ישראל באותה תקופה. באותם ימים הבעל שם טוב אף הורה לתמוך בלמדנים באותו בית כנסת ואף כתב כי "ראה שכינה שורה על הקלויז".

קרדיט: אתר עריית ברודיקרדיט: אתר עריית ברודי

על פי ההודעה שנמסרה בימים אלו: התקבלה החלטה היסטורית על ידי נציגי האוניברסיטה הלאומית של לבוב, יחד עם חברים ממועצת העיר ברודי, על שיפוץ בית הכנסת, זאת במסגרת פרויקט הסיוע "אראמוס" של האיחוד האירופי.

כפי שמתברר, רעיון השיפוץ הגיע דווקא מסטודנטית מקומית, שיחד עם מרצים באוניברסיטה של לבוב, כבר הגישה שתי הדמיות לשיפוץ בית הכנסת. שיפוץ זה עומד לכלול שימור חלקי של המבנה לצד הקמת מוזיאון חדשני. וסטיל שטרילצ'וק, מנהל המוזיאון להיסטוריה של ברודי, אמר כי "מדובר בפרויקט עצום ומורכב הנדסית".

העיר ברודי השוכנת כיום באוקראינה, הייתה במרכז חבל גליציה ההיסטורי. יהודים התיישבו בעיר כבר בסוף המאה ה-16 והיא נודעה כעיר של תלמידי חכמים ופוסקי הלכה נודעים, לצד היותה מרכז של לימודי קבלה. ברודי קיבלה בעבר את הכינויים "ירושלים דאוסטריה" ו"ירושלים הגליצאנית" והיא נחשבה במשך תקופה ארוכה לאחת הקהילות היהודיות העשירות והמבוססות כלכלית בכל העולם. בשיא כוחה, ב-1849, מנו יהודי העיר 87% מכלל אוכלוסייתה. בית הכנסת המדובר היה לאורך השנים מוקד ההשפעה העיקרי של הקהילה על העולם היהודי.

בעל ה'נודע ביהודה' הגאון רבי יחזקאל לנדא זצ"ל שהיה מלומדי בית הכנסת בצעירותו כתב לבנו "שהיה לי נחת כי נתחברת עם בעלי תריסין יושבי הקלויז בבראד העמלים בתורה ופוסקים". בנו רבי יעקבקא לנדא זצ"ל כתב: "בעת ההיא הייתה העיר הזאת כלילת יופי מלאה חכמים וסופרים, ממנה יצאה הוראה לכל ישראל למאות גאוני ארץ מבית המדרש דפה יצאו ומלאה הארץ דעה, עיר צדק ילין בה".

הסופר והמשורר היהודי-רוסי הנודע ש.אנ-סקי (שלמה שיינביל רפופורט), כתב שה"קלויז" בברודי היה "עתיק יומין ויפה מאוד מבפנים". הוא גם הוסיף: "גבאי בית הכנסת הראו לי הרבה כלי כסף עתיקים, כתרים, מנורות ועששיות מן המאות השש-עשרה והשבע-עשרה. בית-הכנסת העתיק בברודי מילא לפנים תפקיד גדול בחיים התרבותיים של היהודים. פה ישבו 'חכמי הקלויז' גדולי האינטליגנציה היהודית של אותו זמן; תקופה שלימה של חיי היהודים קשורה בברודי ובקלויז שלה".

בתחילת מלחמת העולם השנייה התגוררו בברודי כ-10,000 יהודים. ב-1941 הוקם בעיר ''יודנראט'' ו-250 מחשובי הקהילה נורו למוות ליד בית העלמין. בהמשך נשלחו רבים למחנות המוות ואחר כך הוקם גטו צפוף שחוסל באקציה ב-1943. לאחר השואה נותרו בחיים רק כ-250 מיהודי העיר וכיום מתגוררים בה רק יהודים בודדים. למרות הכל בית הכנסת העתיק בדמות מבצר, ה"קלויז" האגדי נותר ברובו עומד על תילו וכעת כאמור הוחלט לשקמו.

מ"פדרציית הקהילות היהודיות באוקראינה" (FJCU) נמסר: "שמחנו מאוד לשמוע מעיריית ברודי על ההשלכה לשיקום בית הכנסת ההיסטורי, כחלק משימור נכסי העם היהודי ברחבי המדינה. אנחנו מודים מאוד לכל העוסקים במלאכה. כמו בברודי, גם במקומות רבים אחרים ברחבי אוקראינה עסוקים בשיקום אתרים יהודיים היסטוריים. במקביל, הפדרציה פועלת בעיקר כדי לשמור על החיים היהודיים ומסייעת ל-180 הקהילות המאותגרות נוכח המלחמה".

תגיות:בית כנסתאוקראינה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה