אמונה

לראות בחושך: למה ה' מסתיר את עצמו מאיתנו, ואיפה הצדק בעולם הזה?

למה יש אנשים טובים שעוברים דברים קשים, ולמה רואים אי צדק בעולם?

אא

זה לא סוד שאנחנו חיים בעולם של הסתר, לא רואים בגלוי איך מצווה או עבירה פועלת בעולמות עליונים, ואיך כל זה משפיע עלינו. אם מישהו יאכל מאכל שאינו כשר לא יפגע בו לפתע ברק, ואם מישהו יעודד חבר במשבר הוא לא יקבל למחרת גיפט קארד בדואר. אין לרוב התאמה ישירה בין רמת הצדיקות של מישהו לבין מה שהוא עובר בחייו. הרי אנחנו רואים אנשים טובים וצדיקים שעוברים קשיים גדולים, וכן אנשים שרחוקים מאוד מה' וזוכים להצלחה מסחררת בתחומים שונים בחייהם.

ולמה ישנם צדיקים ואנשים טובים, שעוברים ייסורים? קיימים מספר הסברים לשאלה זו, ונציין את חלקם בקיצור.

הסבר ראשון: על ידי הייסורים של העולם הזה הצדיק נפרע מעונש על מעט העבירות שעשה, וכך שכרו בעולם הנצח יהיה מושלם וגדול עוד יותר.

הסבר שני: לעיתים אנשים מקבלים ייסורים שלא בגין עבירות שעשו בחייהם הנוכחיים, אלא ככפרת עוונות על חטאי עבר שעשו בגלגולים קודמים. אומנם האדם לא זוכר אירועים מחיים קודמים, אך הנשמה היא אותה נשמה, וכל האירועים שהיא עוברת במסלולי חייה השונים נועדו לתיקונה הנצחי.

הסבר שלישי: צדיקים לעיתים מקבלים ייסורים בגין חטאי בני דורם, ובכך מעוררים את מידתו של הקב"ה לארך אפיים, שלא להעניש את הדור עתה, אלא להמתין שמא ישובו למוטב.

הסבר רביעי: החיים פה לא נועדו שנעביר אותן בלגימת כוס קפה לצד עוגה במרפסת. יש לחיים מטרה, והיא לצמוח רוחנית וליצור קשר קרוב אל ה'. הקירבה הזו נוצרת רק על ידי התעלות רוחנית. כאשר הקב"ה רוצה את הקירבה של אחד מבניו הוא שולח לו ניסיון. וככל שהניסיון קשה יותר, כך ההתנשאות הרוחנית שהקב"ה רוצה להעניק לו היא גבוהה יותר. זאת אומרת שהמשמעות של ההתמודדויות היא שהקב"ה רוצה להצמיח אותנו רוחנית ולדחוף אותנו ליצירת קשר חזק יותר עמו.

וכן לחילופין, אנו רואים אנשים שאינם טלית שכולה תכלת, והנה הם זוכים לשפע גשמי אדיר, וגם לכך יש סיבות וחשבונות שמים. בשורה התחתונה, כל הבלבול וההעלם הזה בעולם שמסביבנו יכול הרבה פעמים להטעות, ולגרום לנו לחשוב שלמעשים הטובים והמצוות שאנו מקיימים, אין באמת השפעה.

אבל האמת היא, שהחוסר בפידבק על המעשים שלנו הוא חלק משם המשחק של העולם הזה. זה מה שמאפשר את כוח הבחירה בין טוב לרע. הרי אם החיים של הצדיקים היו מושלמים, וכל מי שרחוק מהדת היה סופג כישלון בזה אחר בזה, וודאי שבחירה חופשית כבר לא הייתה. כולם היו יודעים שמשתלם להם לעשות מצוות ולהיזהר מעבירות, וכך היינו הופכים לרובוטים חסרי בחירה חופשית. ולקיים מצוות ללא בחירה חופשית זו לא הייתה מטרתו של הבורא. ה' רוצה את האמונה בו ובמצוות שלו דווקא מתוך עולם של ערפול, של ניסיונות ושל בחירה חופשית. רק כך ניתן להגיע לתכלית החיים, של בחירה בטוב. לכן, זה לא נכון לצפות שהקב"ה ינהל את העולם באופן שבו כל אחד שמתחזק או עושה מצווה חשובה יזכה בוודאות באיזושהי ישועה גדולה, בעוד כל אלה שאינם מתחזקים או שומרי תורה ומצוות יישארו תקועים במקומם. בעולם הזה קיימת העלמה של האלוקות, כפי שנאמר "עולם מלשון העלם", והתפקיד שלנו הוא לגלות את האלוקות מתוך ההסתר.

 

איך טוב ורע יכולים להתהפך בשנייה? הרב זמיר כהן בתשובה מפתיעה. צפו:

תגיות:אמונהצדק

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה