חדשות בארץ

שופטי בג"ץ דחו עתירה: לא נדון בבקשה לפסול את הנשיאה מלדון בחוק צמצום עילת הסבירות

ארגון לביא הגיש עתירה, בה דרש כי נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות לא תדון בעתירות נגד חוק עילת הסבירות. בארגון טענו: "מדובר בסטנדרטים כפולים וניגוד עניינים מובהק"

אסתר חיות (צילום: Yonatan Sindel/Flash90)אסתר חיות (צילום: Yonatan Sindel/Flash90)
אא

שופטי בג"ץ רות רונן, עופר גרוסקופף ואלכס שטיין דחו היום (ראשון) את העתירה של ארגון לביא, שדרש כי הנשיאה אסתר חיות לא תשב בהרכב השופטים שידון בחודש הבא בעתירות נגד חוק צמצום עילת הסבירות. בעתירה נטען, כי חיות הביעה בעבר בפומבי את דעתה נגד הרפורמה המשפטית.

שופטי בג"ץ ציינו בתשובתם כי "לארגון לביא אין זכות לדרוש את פסילת הנשיאה חיות, כיוון שהארגון אינו 'בעל דין' בעתירות שהוגשו נגד החוק. לא מדובר מאחד מהמקרים החריגים והנדירים בהם הותר למי שאינו בעל דין לבקש פסילה של שופט".

עו"ד אבי סגל, שייצג את ארגון לביא, ביקש בעתירתו משופטי בג"ץ לנמק מדוע הוחלט לקיים דיון מורחב בביטול חוק הסבירות, בהרכב של 15 שופטים, שבראשו עומדת הנשיאה חיות. לדבריו, "קיים חשש למשוא פנים ולפגיעה במראית פני הצדק באופן המונע מכבוד נשיאת בית המשפט העליון להשתתף בדיונים בדבר שאלת חוקיות התיקון לחוק".

הדרישה כי חיות לא תוכל להשתתף בדיונים באה על רקע הטענה כי דעותיה בנושא ידועות. כזכור, בחודש ינואר, בכנס העמותה למשפט ציבורי, נשאה חיות נאום שכלל ביקורת נוקבת על הרפורמה המשפטית. בין היתר אמרה כי "מדובר במתקפה שלוחת רסן על מערכת המשפט, משל הייתה אויב שיש להסתער עליו ולהכניעו. למרבה הציניות, הוגי התוכנית מכנים אותה תוכנית 'לתיקון' מערכת המשפט. אני אומרת שזו תוכנית לריסוק מערכת המשפט. היא מיועדת להנחית מכה אנושה על עצמאותה ואי-תלותה של הרשות השופטת ולהפוך אותה לרשות שותקת".

על חוק צמצום עילת הסבירות, אמרה חיות: "אם אין מקום להחלטה ערכית של השופט בעניין סבירות ההחלטה השלטונית, השלב הבא, על פי אותו היגיון, הוא אולי כי אין לשופט כל יתרון מקצועי לקבוע גם מהו 'ספק סביר' לצורך זיכוי של נאשם בפלילים".

בארגון לביא טענו כי "במידה ושופט גילה דעתו בסוגיה משפטית הרלוונטית לדיון המשפטי, ובוודאי אם נתן לכך במה בפומבי, הרי שבית המשפט אינו יכול לשמוע את טענות הצדדים בנפש חפצה, עובדה שיש בה כדי לפגוע לא רק במתדיין עצמו אלא בציבור כולו ובבסיס מערכת המשפט".

בעקבות החלטת בג"ץ שלא לפסול את חיות מלדון בעתירה כנגד צמצום עילת הסבירות, מסר ח"כ אביחי בוארון (הליכוד): "כמה לא מפתיע. הנשיאה תדון בתיק אפילו שכבר גילתה בציבור מה עמדתה. וזה למה? כי המבקשים אינם צד להליך. הנימוק הטכני הזה, בלשון המעטה, פוגע באמון הציבור בבית המשפט ובהליך עצמו. קורא למשיבים לבקש מיידית פסילת חיות".

ח"כ בועז ביסמוט (הליכוד) הגיב אף הוא להחלטת שופטי בג"ץ ואמר: "תראו מופתעים. במקום להתייחס לבעיה הקשה של חוסר האובייקטיביות של הנשיאה שהוצפה בעתירה, חברי הגנו עליה באמתלות טכניות. מה לא עושים כדי להכשיל את הכנסת הנבחרת מלבצע את רצון העם?".

תגיות:בג"ץאסתר חיותעילת הסבירות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה