כתבות מגזין

"מה שלא הצליחו לעשות עבורי ההורים בבית והרבנים בישיבות, אתה הצלחת בזכות התוכניות שלך בערוץ הידברות"

רביב זק הינו תסריטאי ושחקן בעל תשובה, אשר חתום על רבים מתכני הידברות לילדים. בריאיון זה הוא מספר על האתגרים הרבים בעבודתו והחלומות שטרם זכה להגשים

  • כ"ב אב התשפ"ג
אא

"במסע הלוויה האדיר שערכו לרב קנייבסקי זצ"ל", מספר התסריטאי והשחקן רביב זק, "הלכתי בין ההמונים וחשבתי על ההשפעה האדירה שהייתה לרב חיים האהוב. לפתע ניגש אלי אברך שאמר לי: 'שמע, גדלתי עליך ומאוד התחזקתי בזכותך. מה שלא הצליחו לעשות ההורים בבית והרבנים בישיבות, למשל בהבנת החשיבות של לא לדבר לשון הרע, אתה הצלחת לעשות בזכות התוכניות שלך בערוץ הידברות'. במקרה הזה, ובעוד מקרים רבים בעבר, הבנתי כמה החשיבות של מה שאנחנו עושים גדולה. עד היום כתבתי לא מעט תכנים לתוכניות הילדים של ערוץ הידברות, ואני רואה ברכה רבה בעמלי".

מה לדעתך מייחד את התכנים שאתם מייצרים עבור ילדים?

"אני יכול לומר שבהידברות הבינו לפני הרבה שנים שחייבים לייצר תוכן איכותי לילדים. במקום שהילדים יראו דברים לא טובים בערוצים אחרים, חייבים לייצר עבורם אלטרנטיבה. גם בתכנים שלכאורה נראים בסדר, הרבה פעמים יש השפעות לא טובות על התת מודע, ואנחנו בהידברות משתדלים שיהיו אפס טעויות.

"למשל, לפני כמה זמן שיחקתי את אבא של צור, ואחרי שסיימנו לצלם את הסצנה ביקשתי לצלם אותה שוב. הרגשתי שהייתי מדי קשוח אליו, ולא רציתי להראות שזה בסדר שככה אבא מדבר לבן שלו. או שלפעמים קורה בהפקות שאחד השחקנים זורם עם התסריט ואומר איזה סלנג מהרחוב, ואנחנו עוצרים ומצלמים מחדש. יש כאלה שאומרים 'כולה מילה אחת', אבל אנחנו מאמינים שזה חודר לילדים בסופו של דבר.

"מדובר ממש בדקויות, אבל אצלנו מאוד מקפידים על כל מה שיוצא. אנחנו כל הזמן משתדלים לייצר תוכן חכם, תוכן מבוקר שנותן ערך, וחושבים איך בעזרת התוכן נשפיע על הילדים להיות אנשים טובים ויותר, ואנשים שמאוד מחוברים לתורה ומצוות. יש לנו אחריות מאוד גדולה בערוץ הידברות, כי אנחנו אלטרנטיבה מאוד משמעותית למי שבוחר לא לראות תכנים אחרים בגלל חוסר הצניעות והדברים הלא טובים שיש בהם.

"אני חושב שהקב"ה נתן לי כישרון של כתיבה ומשחק בשביל שאעשה את זה בקדושה אחרי התשובה שזכיתי לעשות בגיל 33. לפני כן ניסיתי לעסוק בתחום הזה בעולם החילוני אבל זה לא כל כך הצליח, ובעולם הדתי פתאום נפתחו לי הדלתות. בזכות כך הבנתי שזו השליחות שלי, ואני רואה את זה בפועל. למשל, לא משנה כמה אני לומד תורה, אני מרגיש שקשה לי להעביר שיעור תורה בבית הכנסת, אבל מרגיש שיחסית בקלות אני יכול להעביר מסרים טובים וחשובים דרך סדרה תורנית לילדים".

 

הלם מבבא מציעא

כפי שהעיד על עצמו, זק (47), נשוי ואב לשבעה המתגורר בנתניה, לא תמיד היה בעולם התורה והמצוות. "נולדתי למשפחה חילונית תל אביבית, למדתי בבתי ספר חילוניים, ואצלנו בבית הייתה מסורת בסיסית מאוד. אחרי השחרור עשיתי כל מיני דברים מאוד מרגשים מבחינת אדרנלין – אופנועים, מצנחי רחיפה וכו', וכל הזמן שאלתי את עצמי מה הדבר הבא. הדברים האלה סיפקו אותי לאותו רגע, ומהר מאוד זה נעלם. התחתנתי בגיל 25, נולדו לנו שתי בנות, ורק בגיל 33 חזרנו בתשובה אחרי שהבנתי שחייב להיות פה משהו גדול יותר ממה שאני רואה בעיניים.

"מגיל צעיר יחסית התעניינתי בקטנה ביהדות, וגם ראיתי לא פעם ערוץ הידברות. זמן קצר לפני התשובה נכנסתי לישיבת אדאדי בנתניה, ושמעתי שם שיעור על סוגיה במסכת בבא מציעא. נדהמתי לראות כמה עומק אפשר לקפל בכמה שורות, ואז הבנתי שיש פה משהו גדול. בנוסף לכך כמה שנים לפני כן המשפחה של אשתי התחרדה, וגם זה השפיע עלינו. זה היה סיפור מאוד עוצמתי – אשתי טסה בצעירותה לשנתיים לארצות הברית, וכשהיא חזרה משם הם כבר היו חרדים. הרגשנו שאנחנו רוצים לעשות שינוי בחיים, לחזור בתשובה, אבל לקח לנו זמן להוריד את מה שהבנו בשכל לעולם המעשה. לפני התשובה עבדתי המון במקצועות הטלוויזיה, מפיק ותחקירן בערוץ 2, בערוץ 10 ועוד, ובמקביל ניסיתי דברים בתחום הכתיבה, אבל כאמור לא הצלחתי. במקום מסוים אפילו כבר השלמתי עם זה שזה לא יקרה. כשנה אחרי התשובה התחלתי לעבוד בהידברות, ומשם התגלגלתי מהר מאוד לכתוב בערוץ".

בערוץ כתבת בעיקר לילדים, זה משהו שתמיד רצית לעשות?

"החלום הגדול שלי היה ועודנו לכתוב למבוגרים, אבל הקב"ה גלגל כך שאכתוב בעיקר לילדים ואני לא מפסיק להתפעל מהדברים הטובים שיוצאים מהדבר הזה. אני לא אחד שחי בתחושת שליחות מיוחדת לחנך את ילדי ישראל, אבל כך רצה ה' וזה מאוד מאתגר. אין לי חלום להסביר לילדים מהי השבת, אבל אם תציע לי לכתוב משהו לא דתי – אני לא אעשה את זה. ה' לא נתן לי כישרון כתיבה כדי לכתוב סדרה של צחוקים בערוץ 12, רק בשביל הפרנסה. ויחד עם זאת אני בן אדם שמאוד אוהב שמחמיאים לו, ורוצה שיגידו לו כמה אני מוכשר, ואני כותב הרבה בשביל זה. הייתי רוצה לעשות סדרות איכותיות למבוגרים, ושאנשים יגידו 'וואו, איזה תותח הוא'.

"ובתוך כך, באמת בעולם הילדים אתה רואה כמה השפעה עצומה יש למה שאתה עושה. אחד מבכירי הידברות סיפר לי שלפני כמה שנים היה סגן אלוף בצה"ל ש'זפזפ' בטלוויזיה שלו ועצר על ערוץ הידברות. הייתה אז איזו תוכנית שדיברה על איסור לשון הרע, הוא מאוד התרשם ובזכות זה התחיל להתחזק. ברמה האישית, אם מישהו מתחזק מדברים שכתבתי אני מאוד שמח".

מהם הדברים שכתבת לאחרונה עבור ערוץ הידברות?

"התוכנית האחרונה שעשיתי לערוץ הייתה סדנת בובות שבה אני מראה איך מייצרים בובות, ולפניה סדרה מאוד ארוכה של תוכניות קצרות שבכל פרק מראים ילדים יוצאי דופן שעושים דברים ייחודיים. ליוויתי אותם לאורך התוכנית, ודיברתי איתם על מה שהם עושים. בנוסף, לפני כמה שבועות סיימנו לצלם תוכנית בשם 'חלומות צור', שזה למעשה צור החדש. כתבתי את כל התוכנית, סדרה של 12 פרקים שביימתי. שיחקתי את אבא של צור וגם עשיתי דמות של צרצר, ויחד איתנו דורון ביטון משחק את 'חופי' שהוא דמות דמיונית שצור מדמיין בסדרה.

"אמנם את הסדרה הזו ביימתי וכתבתי וגם שיחקתי בה, אבל אני לא שחקן במהותי. הרבה פעמים אני משחק בהצגות והשחקנים המקצועיים מעירים על דברים, ואתה מבין כמה זה חשוב להם שהכל יהיה מסודר, אבל אני לא במקום הזה. הם עושים חימום, מתכוננים לזה ברצינות, ואני הרבה יותר זורם. פעם פנתה אלי אימא אחת ואמרה שהם ראו את 'מלון ברושים' – סדרה שכתבתי להידברות. היא החמיאה על הכתיבה והמשחק, והרבה יותר נהניתי מזה שהיא החמיאה על הכתיבה מאשר על המשחק".

מעבר לכתיבה עבור תכני הילדים של הידברות, מה אתה עוד עושה בתחום?

"אני כותב תסריטים לפרסומות, כותב סרטוני תדמית, כותב סדרות מכל מיני סוגים, מעביר קורס בתסריטאות, אבל החלום הגדול שלי הוא לעשות סרטים באורך מלא. אני רוצה לעשות סרטי קולנוע על בית המקדש, על העולם התורה הקסום. אני רוצה למשל לכתוב סרט בשם 'אידרא' על רבי שמעון בר יוחאי, אלעזר בנו וכל החבורה שלמדה יחד איתם תורה. השאיפה היא לייצר סרטים איכותיים שיגיעו לקהל הרחב, ויכילו תכנים ומסרים שיחברו אנשים לה', לחיי התורה והמצוות, ממקום אמיתי, חזק ומאוד גבוה".

תגיות:רביב זקעולם הילדים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה