חדשות בעולם

ברקע המלחמה באוקראינה: קייטנות לילדים בליווי פסיכולוגים

פסיכולוגים, תרפיסטים ואנשי מקצוע חינוכיים מלווים את 35 הקייטנות המיועדות לילדים היהודים באוקראינה. באודסה תוכנן להתקיים נופש מחנה קיץ לילדים יתומים באחד מבתי המלון בעיר, אולם בעקבות מתקפה קשה הועבר הנופש ברגע האחרון למרחק של עשר שעות נסיעה

  • כ' אב התשפ"ג
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

שנה וחצי למלחמה בין רוסיה ואוקראינה, והנזקים הנפשיים ניכרים היטב בילדים שגדלים אל תוך המציאות המלחמתית. אלפי ילדים יהודיים, תושבי אוקראינה, משתתפים בימים אלה ב-35 מחנות קיץ ייחודיים, בהם ניתן להם מענה נפשי מקצועי שנועד להתמודד עם הטראומות שחוו ולחזק את החוסן הנפשי שלהם.

במחנות הקיץ, המאורגנים באזורים שקטים יחסית במדינה על ידי שלוחי חב"ד, מתקיימים מעגלי שיח אותם מנחים פסיכולוגים.

המענה ניתן גם בחוויות לאורך ימי הבילוי במחנות הקיץ, באמצעות קבוצות של תרפיה באומנות, המונחות על ידי תרפיסטים, במטרה לעזור לילדים הפחות ורבליים, לעודד אותם לשתף ולדבר. הילדים גם יוצאים לטיולים באזורים שונים, תחת אבטחה מוגברת, על מנת לאפשר להם לשחרר ולהשתחרר.

מחנות הקיץ 'גן ישראל' באוקראינה יצאו לדרך בפרויקט משותף למוקד ההצלה של חב"ד במדינה JRNU, 'מוזאיק' ומשרד התפוצות והמאבק באנטישמיות. המחנות הרחיבו את פעילותם – הן לילדים והן למבוגרים. בעוד הילדים נהנים ממשחקים ומפעילות, המבוגרים משתתפים בסמינרים מקצועיים המותאמים לגילם.

לצד אנשי המקצוע והפסיכולוגים, מלווים את הילדים גם מדריכים וצוותי חינוך. "לכל אחד ממחנות הקיץ נבנתה מבעוד מועד תוכנית חינוכית ייעודית", מספר הרב חיים פרידמן מהצוות החינוכי של JRNU.

 

הפיצוצים ששינו את התוכניות

באחד ממחנות הקיץ הבולטים, משתתפים היתומים מבית הילדים 'משפחה' באודסה, בניהולם של שלוחי חב"ד הרב אברהם וולף ורעייתו הרבנית חיה. "את מחנה הקיץ לילדים ולהוריהם, תכננו במלון יפהפה על שפת הים, עם נוף מדהים ואוויר משכר", מספר הרב וולף, המכהן כרבה של דרום אוקראינה. "אבל במציאות של היום, כאן אצלנו – תכנונים לחוד ומציאות לחוד. אין ברירה, 'ובחרת בחיים', אז בחרנו!".

הרב וולף מספר כי ימים ספורים לפני הפתיחה, החל מתקפה קשה על העיר. "לילה אחרי לילה, שוב ושוב פיצוצים. טיל ועוד טיל", הוא מתאר, "ואז בניין נפל מאה מטר מהמלון. חלונות המלון, שהיה ריק מאדם, התנפצו. נס גדול!".

בעקבות המתקפה, חיפש הרב וולף מקום חלופי, שהילדים מבית היתומים יוכלו לישון בשלווה, ושההורים עם ילדיהם הקטנים מהקהילה היהודית יוכלו ליהנות ברוגע.

לבסוף יצאו האוטובוסים מאודסה לעבר העיר האדיטש. מדובר במקום שקט יחסית, בו לא נפלו טיפים מתחילת המלחמה. לעיר חשיבות גדולה בחסידות חב"ד, שכן נמצא בה קברו של הרב שניאור זלמן מלאדי, מייסד החסידות.

"הנסיעה ארכה עשר שעות", מספר הרב וולף. "אנו מלאי תודה למארגנים שנתנו לנו את האפשרות להוציא את הקהילה לנופש מרגיע, שנה וחצי אחרי מלחמה בלתי פוסקת".

(קרדיט: JRNU)(קרדיט: JRNU)

תגיות:אוקראינהחב"דמחנות קיץ

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה