חדשות בארץ

דרישה מנשיאת בית המשפט העליון לפסול עצמה מלדון בחוק עילת הסבירות

בפנייה דחופה שנעשתה להנהלת בתי המשפט, התבקשה השופטת אסתר חיות לוותר על עמידה בראשות ההרכב שידון בעתירה לביטול החוק. הנימוק: עמדותיה הפומביות בנושא

אולם בבית המשפט העליון, בעיגול: חיות (צילומים: יונתן זינדל, פלאש 90)אולם בבית המשפט העליון, בעיגול: חיות (צילומים: יונתן זינדל, פלאש 90)
אא

עמותת לביא פנתה היום (חמישי) להנהלת בתי המשפט ולנשיאות בג"ץ, בדרישה כי נשיאת בית המשפט העליון, השופטת אסתר חיות, תפסול את עצמה מהשתתפות בדיון על ביטול חוק צמצום עילת הסבירות. הנימוק: דעותיה הידועות בנושא, אותן השמיעה בפומבי לא פעם.

בפנייה נטען כי בחודש ינואר האחרון, בכנס העמותה למשפט ציבורי, נשאה חיות נאום הכולל ביקורת נוקבת על צמצום חוק עילת הסבירות. בין היתר אמרה חיות בנאומה כי מדובר ב"מתקפה שלוחת רסן על מערכת המשפט, תוכנית ריסוק מערכת המשפט".

במכתב נטען עוד כי "מתוך חשש למשוא פנים ופגיעה במערכת הצדק, על הנשיאה לפסול את עצמה מהשתתפות בכל דיון הקשור לנושא, על מנת לא לפגוע בלגיטימיות של כל החלטה שיפוטית שתתקבל".

עו"ד אבי סגל, המייצג את ארגון לביא, אמר כי "אבן יסוד בכל מערכת משפט היא ששופט שגיבש דעתו טרם שמיעת הדיון איננו יכול לשבת בדין. הנשיאה חיות חזרה ושינתה הלכה זו, הן באשר לעצמה, והן באשר לשופטים אחרים במערכת בתי המשפט. אני סמוך ובטוח שהנשיאה, שהביעה את עמדתה בצורה כה מובהקת ונחרצת, תימנע מלשבת בהרכב השופטים שידון בחוק הנוגע לעילת הסבירות".

הדיון בעתירות הדורשות לבטל את חוק צמצום עילת הסבירות נקבע ל-12 בספטמבר. בפעם הראשונה מאז קום המדינה, כל 15 שופטי בית המשפט העליון יישבו בהרכב אחד כדי לדון בעתירה.

העותרים השונים ביקשו בשבוע שעבר מבית המשפט לתת צו ביניים להקפאת החוק, שנכנס לתוקפו יממה לאחר אישורו, אולם בית המשפט נמנע מלעשות זאת.

בהחלטות השופטים נקבע עוד כי המשיבים בעתירה, בהם הכנסת, היועצת המשפטית לממשלה, שר המשפטים יריב לוין והממשלה עצמה, יידרשו להשיב לעתירות עד עשרה ימים לפני מועד הדיון שייקבע.

בעתירות שהוגשו לבג"ץ נטען, בין היתר, שחקיקת החוק היא ניצול לרעה של "הסמכות המכוננת" של הכנסת, כלומר סמכותה לחוקק חוקה. נציין כי בעבר בית המשפט מעולם לא פסל חוקי יסוד.

תגיות:בג"ץעילת הסבירותאסתר חיות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה