חדשות בארץ

המשטרה תפצה נער דתי שעוכב לחקירה שגלשה לתוך השבת

בית המשפט פסק שהמשטרה תפצה את הנער ב-20 אלף שקלים בעקבות מעצר שהוגדר כמיותר: "פעולה זאת בוודאי פגעה בזכותו של הקטין לשמר אורח חייו"

(צילום: אוליביה פיטוסי, פלאש 90)(צילום: אוליביה פיטוסי, פלאש 90)
אא

בית המשפט השלום בירושלים הורה היום (רביעי) למשטרה לפצות קטין בן 15 וחצי בסכום של 20 אלף שקלים. זאת, לאחר שהנער עוכב למעצר ועבר חקירה שנמשכה אל תוך השבת, ובזמן שההורים כלל לא עודכנו בדבר העיכוב, והיו בלחץ לאורך כל השבת מבלי לדעת היכן בנם נמצא.

בפסק הדין מתח בית המשפט ביקורת על המשטרה, וטען כי הפיצוי מגיע בין היתר על מנת להכווין את המשטרה לפעול בהתאם לדין, ולהגביר את האמון בין מערכת אכיפת החוק לכפופים לה.

המקרה אירע לפני כשנה וחצי, ביום ההלוויה של יהודה דימנטמן הי"ד שנרצח סמוך לחומש. באותו היום היה הקטין עם אביו בהלוויה בהר המונחות בירושלים, ובסיומה הוא החליט לחזור לישיבה בה למד, בעוד אביו וגיסו חזרו לביתם בעיר.

בשלב מסוים, בעת נסיעה בתוך ירושלים, רכב של בני מיעוטים נסע אחריהם, ונהגו טען כלפי נהג הרכב הישראלי, שבו נסע הקטין כטרמפיסט, שהוא חסם את דרכו ולא אפשר לו לשוב לנתיב שלו.

כאשר הגיעו לרמזור, יצאו בני המיעוטים מרכבם והחלו לתקוף את יושבי הרכב בתוכו ישב הנער. כאשר הגיעו שוטרים למקום הנער טען שהוא לא היה מעורב בעימות, והוא בסך היה חלק מנוסעי הרכב. השוטרים החליטו לעכב את כל הנוכחים לחקירה, זמן קצר לפני כניסת השבת.

לאחר החקירה, כאשר לקטין לא היה כבר איך לחזור לביתו, או להודיע להוריו על עיכובו, הוא הושאר מחוץ לתחנה כאשר בחוץ היה גשם סוער וטמפרטורות נמוכות.

הוריו של הנער הגישו תביעה נגד המשטרה, באמצעות ארגון חוננו. במהלך הדיון בתביעה המשטרה הציגה סרטונים של התקרית, אלא שאלה הוכיחו כי לנער לא היה קשר לאירוע.

בית המשפט מתח ביקורת על ההחלטה להביא את הנער לתחנת המשטרה סמוך לכניסת השבת ולא להורות על זימונו בעת מאוחר יותר, יחד עם הוריו, להשלמת חקירה. "חקירתו של הקטין נמשכה אל תוך השבת, ופעולה זאת בוודאי פגעה בזכותו של הקטין לשמר אורח חייו. שחרורו של הקטין באמצע השבת בלי שישנה אפשרות לעדכן את הוריו, היא בניגוד לחוק".

ממשטרת ישראל נמסר בתגובה כי "לצד חובתה של המשטרה לפעול לחקירת מקרים בהם עולה חשד לביצוע עבירה פלילית, וביצוע כל פעולות החקירה הנדרשות לצורך הגעה לחקר האמת, אנו פועלים להקפדה על זכויותיהם של נחקרים, ובפרט ככל שמדובר בקטינים. מדובר במקרה שהתרחש לפני כשנתיים בסמוך לכניסת השבת, אז בעקבות דיווח במשטרה על אדם שאיים בנשק מתוך רכב עוכבו לחקירה יושבי הרכב, בהם הנער. מאחר והיה עד ראייה למקרה ולא ניתן היה לזהותו בשטח, עוכב אל התחנה ושם נגבתה עדותו, ובסיום שוחרר לדרכו ללא תנאים. החלטת בית המשפט בהליך האזרחי שנוהל נלמדת, ואנו שוקלים הגשת ערעור על תוצאותיה באמצעות הפרקליטות".

תגיות:בית משפטמשטרהשבת

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה