חדשות בארץ

לקראת בג"ץ חוק הנבצרות | יועמ"שית הכנסת נגד בהרב מיארה: "בית המשפט מעולם לא ביטל חוק יסוד"

עו"ד שגית אפיק הגישה לבית המשפט תוספת לעמדתה, לקראת הדיון על ביטול חוק הנבצרות, בו תומכת עו"ד בהרב מיארה, וכתבה: "אין מקום לביקורת שיפוטית על חוקי יסוד"

נתניהו (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)נתניהו (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
אא

היועצת המשפטית של הכנסת, עו"ד שגית אפיק, פנתה היום (רביעי) לבית המשפט העליון, שידון מחר בעתירות נגד חוק הנבצרות, ודרשה שיאפשרו לה להוסיף טענה נוספת לחוות הדעת שהגישה בעבר.

בחוות דעתה הקודמת ציינה אפיק שהיא מתנגדת לביטול החוק, אולם לא התייחסה לעמדתה של היועצת המשפטית לממשלה, עו"ד גלי בהרב מיארה, שקראה לשופטים לקבל את העתירות ולבטל את התיקון לחוק הנבצרות. כזכור, התיקון נועד למנוע את אפשרות הוצאתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו לנבצרות. 

יועמ"שית הכנסת הגדירה את בקשתה היום כתגובה ל"עמדה התקדימית" שהביעה לדבריה מיארה, וכתבה: "בית המשפט הנכבד מעולם לא הכריז על ביטול של חוק יסוד, והיועצת המשפטית לממשלה מבקשת מבית המשפט לעשות זאת לראשונה. מצב שבו יועצת משפטית לממשלה מבקשת להכריז על ביטול חוק הוא מאורע נדיר, וביטול של חוק יסוד הוא מאורע שמעולם לא אירע". 

אפיק חזרה על עמדתה של הכנסת, שלפיה בהיעדר מקור סמכות מפורש בחוק או בחוק יסוד, אין מקום לביקורת שיפוטית על חוקי יסוד. בנוגע לטענות העותרים שהחוק הינו פרסונלי, היא השיבה כי החוק יחול מכאן ואילך על כל ראש ממשלה.

העתירות יישמעו מחר בפני הרכב השופטים שיכלול את נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות, המשנה לנשיאה עוזי פוגלמן, והנשיא המיועד הבא של העליון, לפי שיטת הסניוריטי, יצחק עמית.

מיארה הודיעה לבית המשפט כי היא אומנם מתנגדת לחוק, אבל לדבריה "אין הצדקה להוציא את ראש הממשלה לנבצרות". על פי דיווח בחדשות 12, מיארה הוסיפה כי "לא היה דיון על נבצרות נתניהו, וזה לא על השולחן". לטענתה, המחשבה שהשימוש בנבצרות היא פתרון שנועד למצב בו ראש הממשלה מפר את הסדר ניגוד העניינים שלו, היא טעות.

"חוק הנבצרות" הוא חוק יסוד שאושר במליאת הכנסת במרץ השנה, בתמיכה של 61 חברי כנסת. החוק קובע כי לבג"ץ או ליועצת המשפטית לממשלה אין סמכות להוציא את ראש הממשלה לנבצרות. עוד קובע החוק כי שתי העילות היחידות למהלך יהיו הודעה של ראש הממשלה בעצמו כי איננו מסוגל למלא את תפקידו, או הסכמה של 75% מחברי הממשלה.

בחוות דעת שהגישה מיארה לקראת הדיון, היא כתבה כי יש לקבל את העתירות ועל בית המשפט לפסול בפעם הראשונה תיקון לחוק יסוד. לטענתה, התיקון מהווה "שימוש לרעה בסמכות המכוננת של הכנסת, בהליך חקיקה מואץ, כדי לשפר את מצבו המשפטי האישי של ראש הממשלה ולאפשר לו לפעול בניגוד לפסיקת בית המשפט, שאישרה את כהונתו תחת כתב אישום בגין עבירות חמורות של טוהר המידות".

תגיות:גלי בהרב מיארהחוק הנבצרות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה