חדשות בארץ

היועמ"שית לבג"ץ: לבטל את חוק הנבצרות. נתניהו: לבג"ץ אין סמכות להתערב בחוקי יסוד

בחוות הדעת שהגישה לבג"ץ, הביעה גלי בהרב מיארה תמיכה בעתירת התנועה לאיכות השלטון נגד חוק הנבצרות, וטענה כי יש לבטל את התיקון שהעבירה הכנסת לחוק יסוד הממשלה. בתגובתו המקדמית לבג"ץ, קרא ראש הממשלה נתניהו לדחות את העתירה על הסף: "אין להתערב במפעל חקיקת היסוד של הכנסת"

  • ז' אב התשפ"ג
נתניהו (צילום: יונתן סינדל, פלאש 90)נתניהו (צילום: יונתן סינדל, פלאש 90)
אא

(עודכן: 17:55)

דרמה פוליטית-משפטית: היועצת המשפטית לממשלה, גלי בהרב מיארה, העבירה היום (שני) את עמדתה לבג"ץ בעתירה שהגישה התנועה לאיכות השלטון בדרישה לבטל את חוק הנבצרות החדש. מנגד, בתגובה שהעביר ראש הממשלה בנימין נתניהו לבג"ץ נכתב כי יש לדחות את העתירה על הסף, בין היתר בטענה כי בית המשפט אינו מוסמך לדון בתוקפם של חוקי יסוד.

כזכור, לפני כארבעה חודשים אישרה הכנסת תיקון לחוק יסוד הממשלה, ברוב של 61 תומכים מול 47 מתנגדים. על פי הצעת החוק, שהוגשה על ידי יו"ר הקואליציה ח"כ אופיר כץ, נבצרות זמנית של ראש הממשלה למלא את תפקידו תהיה אך ורק בשל אי מסוגלות פיזית או נפשית.

בתשובתה לבג"ץ, טענה בהרב מיארה כי נעשה שימוש לרעה בסמכות הכנסת כדי לשפר את מצבו המשפטי האישי של נתניהו. על פי חוות הדעת, "בחינה של מכלול הנסיבות הנוגעות לחקיקת תיקון מספר 12 לחוק יסוד הממשלה, מלמדת כי ענייננו בתיקון חוקתי פגום מיסודו ובתוצאתו, שהינו תוצר של שימוש לרעה בסמכות המכוננת של הכנסת, בהליך חקיקה מואץ, כדי לשפר את מצבו המשפטי האישי של ראש הממשלה ולאפשר לו לפעול בניגוד לפסיקת בית המשפט הנכבד".

בסיכום חוות הדעת נכתב כי "יש מקום למתן צו על-תנאי, שיורה לכנסת ולראש הממשלה לבוא ולהציג מדוע לא לבטל את תיקון מספר 12 לחוק יסוד הממשלה, בשל שימוש לרעה בסמכות המכוננת. ובסופו של יום, יש להורות על הפיכת הצו על-תנאי לצו מוחלט".

מנגד, בתגובה מקדמית לעתירה שהגישו עורכי הדין מיכאל ראבילו ורועי שכטר מטעמו של ראש הממשלה, נכתב כי לעמדתו "אין להתערב במפעל חקיקת היסוד של הכנסת, באופן שיהווה התערבות תקדימית וחריגה של בית המשפט בתפקידה החוקתי של הכנסת כרשות מכוננת".

ראשי הקואליציה פרסמו הודעת תגובה משותפת לחוות הדעת של בהרב מיארה: "תשובת היועמ"שית לעתירה היא עוד ניסיון לבטל את הבחירה הדמוקרטית של מיליוני אזרחים ולהעביר את הסמכות להדיח ראשי ממשלה בישראל לידי פקידות שלא נבחרה". 

"ראש הממשלה נתניהו נבחר על ידי למעלה מ-2.5 מיליון אזרחים, ובדמוקרטיה האזרחים בלבד הם אלה שקובעים מי יהיה ראש הממשלה. הניסיון המאולץ לקשור בין הרפורמה המשפטית, שזוכה לתמיכה של מיליוני אזרחים, לבין משפטו של ראש הממשלה נתניהו שמתנהל כסדרו מזה שלוש שנים, הוא חסר בסיס ומופרך מיסודו. העם, הכנסת והדמוקרטיה לא יקבלו זאת".

שר התרבות והספורט, מיקי זוהר, הגיב: "‏אין מהלך יותר אנטי דמוקרטי מלנסות לבטל חוק יסוד שעבר ברוב קולות על ידי חברי בית המחוקקים שנבחרו בבחירות דמוקרטיות. ‏כך נראית חתירה כנגד הדמוקרטיה. פשוט".

ח"כ טלי גוטליב (הליכוד) תקפה אף היא את היועצת המשפטת לממשלה וקראה לפיטוריה: "אמרתי לכם, אמרתי לכם! מיארה הביתה. כל חוק הוא חסר חשיבות כל זמן שהיא נשארת יועמ"שית ושמה מקלות בגלגלי המשילות. תגובתה לבג"ץ בעניין נבצרות ראש הממשלה, כשהיא מייצגת את הממשלה ומחויבת לה, ותוך כך הסכימה לצו על תנאי זה - האבסורד במלוא כיעורו. מי צריך יריבים כשהיועמ"שית מסכימה לעתירה נגד הממשלה".

תגיות:בנימין נתניהוגלי בהרב מיארהחוק הנבצרות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה