סיפורים אישיים

הכי מפתיע שאפשר: כך ניהל הרב הלוויה לפעילת שמאל קיצונית

"תוכל לערוך את ההלוויה של אמא שלי בעוד 4 שעות?", נשאל הרב יוני לביא, וכשהשיב בחיוב ושמע מי הנפטרת – נדהם

  • כ"ט תמוז התשפ"ג
(צילומים: shutterstock, תומר ניוברג / פלאש 90)(צילומים: shutterstock, תומר ניוברג / פלאש 90)
אא

הרב יוני לביא, מרצה לנוער, הורים ומורים בנושאים חינוכיים ותורניים, וכותב בבמות שונות, סיפר על הלוויה נדירה שהוזמן לערוך. "אמא שלי נפטרה הבוקר", כתב לרב לביא אדם לא מוכר בווטאספ, "בעוד ארבע שעות ההלוויה וממש חשוב לנו שאתה תערוך את הטקס. תוכל? נשלם כמה שצריך".

הרב לביא מספר כי הציץ ביומנו, וראה שעם קצת מאמץ יוכל לשלב את האירוע בין הרצאה לפגישה.

"אני לא לוקח על זה כסף", רשם חזרה, "אבל אם זה חשוב לכם – אבוא. אשמח שתספר לי קצת על אמא שלך".

האיש הודה מקרב לב וכעבור דקה במקום להתקשר שלח לרב לביא קישור לערך הוויקפדיה של המנוחה.

הרב לביא פתח את הקישור ונדהם. "כמעט נפלתי מהכיסא. מדובר היה בפעילת שמאל קיצונית שהקדישה את חייה למאבק ב'כיבוש'. היא תמכה בפירוק ההתנחלויות והקמת מדינה פלשתינאית וארגנה אירועים משותפים עם משפחות מחבלים. היא הייתה ממייסדי מפלגת שמאל קיצונית ולוחמת תקיפה נגד ה'הדתה'", שיתף הרב.

"לא הבנתי מדוע אחרי כל זה פונים אל רב בבקשה לערוך לה טקס יהודי, אבל בשיחה עם הבן התברר שהיא באה ממשפחה מסורתית ועל אף שגידלה את שני בניה כחילונים ביקשה להיקבר בטקס יהודי.

"בשעה 15:00 התייצבתי בבית העלמין האלטרנטיבי בתל אביב והתרשמתי מגודל הקהל שגדש את המקום. הסתכלתי ימינה ושמאלה וחיפשתי מכרים, אבל מלבד כמה חברי כנסת מהשמאל הקיצוני לא זיהיתי אף אחד. ניגשתי לעריכת הטקס ואחרי מילות הפתיחה הזמנתי את המספידים.

"הדקות הבאות היו עבורי קשות ומטלטלות. בזה אחר זה נישאו נאומים נלהבים על פועלה של המנוחה כנגד 'עוולות הכיבוש האכזרי' ודברי גנאי בוטים כלפי ה'ממשלה הנוראית הנוכחית'.

"תהיתי האם זו לא הייתה טעות מצידי להסכים להשתתף באירוע כזה, ומה אוכל לומר מבלי להסתכן בהאשמות ב'הדתה'.

הרב הוסיף: "אבל אז חשבתי שוב: יוני, הרי המשפחה הזמינה אותך לכאן. המנוחה עצמה באה מרקע מסורתי וביקשה להיקבר בטקס יהודי. אדרבה, תראה את היופי בכך שגם אנשים שדרך חייהם כה שונה משלך - לא מוותרים על קבורה יהודית כדת משה וישראל.

"ניגשתי אל המיקרופון, היישרתי מבט אל הקהל, ובמיוחד אל חברי הכנסת מהשמאל, ועשיתי בדיוק את מה שאני עושה בכל הלוויה: דיברתי איתם על נקודת המבט היהודית על החיים ועל המוות. הסברתי שהערך של הקיום אינו בזמן שחולף בין הרגע שנולדנו עד הרגע בו מגיע זמננו להיפרד מן העולם, אלא בתוכן שהאדם יוצק לתוכם.

"דיברתי איתם על כך שהאדם אינו רק גוף אלא קודם כל נשמה וגם כשהגוף נטמן באדמה היא שהנשמה ממשיכה הלאה אל מקום טוב יותר. הזמנתי את שני הבנים לקרוע קריעה ולברך ברוך דיין האמת. הקהל נעמד על רגליו כאשר נתתי לבנים דף ובו תפילת הקדיש וכל הנוכחים ענו 'אמן' בקול רם. משם ליווינו את הארון תוך כדי אמירת פרקי תהילים אל עבר הקבר שם אמרנו את תפילת א-ל מלא רחמים.

"המנוחה שתקה לכל אורך הדרך. אבל יש לי תחושה שמהמקום בו הנשמה שלה נמצאת כרגע היא דווקא שמחה שאחרי כל השנים בהן נלחמה ב'הדתה', לפחות בהלוויה שלנו נעשתה 'הדתה' למהדרין בנוכחות ראשי השמאל שהאזינו בקשב ואמרו אמן.

הרב המשיך בדבריו: "כשנפרדנו ניגשו אלי שני הבנים ואמרו: 'הרב, אנחנו אסירי תודה. לא יכולנו לחשוב על דרך מכובדת ויפה יותר להיפרד מאמא. אולי בכל זאת תיקח תשלום?' כמובן שלא הסכמתי, נתתי להם תדרוך קצר על מנהגי השבעה ונפרדנו בלחיצת יד אמיצה.

"נטלתי את ידיי ביציאה מבית הקברות כשהמחשבות מתרוצצות במוחי. לא ייאמן כמה יהודים יכולים להיות רחוקים זה מזה, ובכל זאת כל-כך קרובים. איזה פער עצום יכול להיות לאורך חיים שלמים, ובכל זאת ברגע האמת מתגלית נקודת החיבור שמאחדת אותנו.

"חשבתי על כך שבעצם גם בחייה אותה אישה פעלה מ'מניעים יהודיים'. היא האמינה בכל מאודה בשלום שהוא וודאי ערך חשוב ונלחמה נגד מה שבעיניה נתפס כחוסר מוסריות. גם המאבק שלה ב'הדתה' נבע מהאופן בו היא תפסה את הדת. כמובן, ייתכן שיש פער עצום בין כל זה לבין האמת והמציאות, אבל מבחינתה היא הקדישה את חייה למען מה שחשבה כמוסרי ורצתה להפוך את העולם ואת החיים בארץ לטובים יותר.

"ואחרי ככלות הכול, אומנם היא חייתה את חייה כחילונית ובדרך הזו חינכה את ילדיה, אבל במותה רצתה להיקבר כמו שנקברו יהודים לכל אורך ההיסטוריה: על פי המסורת וההלכה כשבניה אומרים אחריה: 'יתגדל ויתקדש שמיה רבא'", סיים הרב לביא את דבריו המטלטלים.

בשביל מה לחיות אם בסוף מתים? צבי יחזקאלי נפגש עם הרב דניאל כהן לשיחה אמיתית ונוקבת על התחלה וסוף, לידה ומוות.  

תגיות:הלוויהפעילי שמאלהרב יוני לביא

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה